دانستنی هایی جالب پیرامون ضدیخ ماشین

بهترین مارک ضد یخ خودرو ،نحوه تعویض ضد یخ پراید ،لحظه تعویض ضد یخ ،ضد یخ پژو ۴۰۵ ،نحوه ریختن ضد یخ در ۲۰۶ ،مقدار ضد یخ پراید ،نسبت ضد یخ به آب ،تاریخ انقضای ضد یخ ،خواص ضروری مایعات خنک‌کننده در خودرو

همه ساله با نزدیک شدن فصل سرما موجی از مصرف ضدیخ در مالکین خودرو شروع می شود . در کمال تاسف به دلیل نبود آگاهی های کافی در این عرصه برای کاربر ، گاهی وقتها مشکلاتی برای کاربر پیش می آید ، در این نوشته نکاتی را که باید برای انتخاب و مصرف ضدیخ در نظر گرفت ، شرح خواهم داد

۱- ضدیخ باید قادر به پایین آوردن نقطه انجماد آب تا حداقل دمای ممکن در زمستان باشد.

۲- از لحاظ شیمیایی و کارکرد، استقامت کافی داشته باشد.

۳- از نقطه جوش بالایی دارا باشد و در دمای بالا رسوب نکند.

۴- روی لاستیک مصرفی در سیستم تاثیر نامطلوب نداشته باشد.

۵- حرارت را به خوبی منتقل کرده و هیچ‌گونه اثر نامساعدی روی تبادل حرارتی در سیستم خنک‌کننده نداشته باشد.

۶- حاوی کمترین اثر سمی باشد.

۷- آتشگیر نباشد.

۸- بوی نامطلوب نداشته باشد.

۹- حاوی کف جزئی باشد.

۱۰- ضریب انبساط حرارتی پایین داشته باشد.

۱۱- در دما پایین گرانروی کم و قابل‌قبول داشته باشد.

۱۲- بیشترین حفاظت را از خوردگی فلزات مورد بهره برداری در سیستم خنک‌کننده  داشته باشد.

۱۳- روی رنگ بدنه خودرو اثر نامطلوب نداشته باشد.

ضروری به ذکر است بر خلاف نظر برخی‌ها، با قرار دادن ضدیخ در فریزر نمی‌توان به مرغوبیت آن پی برد، از این طریق تنها خاصیت ممانعت از انجماد ضدیخ سنجیده می‌شود و وجود مواد افزودنی بازدارنده خوردگی در این شیوه سنجیده نمی‌شود، به علاوه از طرف دیگر نمی‌توان دریافت که سیال اصلی ضدیخ از نوع گلیکول‌های مرغوب است یا از دی‌متیل‌متانول، که سمی و آتشگیر است. از آنجایی‌که ضدیخ خالص در ۵- تا ۱۸- منجمد می‌شود اگر ضدیخ خالص در فریزر قرار داده شود و در دمایی پایین‌تر از ۱۸- منجمد شود نشان‌دهنده مخلوط شدن آن با آب و نامرغوب بودن آن است.

حال این پرسش مطرح است که ضدیخ خوب بر چه بنیادی انتخاب می‌شود؟ بهترین معیار برای انتخاب ضدیخ خودرو یا موتورهای متحرک پیش نهاد تولید کننده موتور است. در غیر اینصورت باید با استناد به دارا بودن علامت استاندارد، ضدیخ خوب را شناسایی و تهیه کرد بعد از انتخاب و خرید ضدیخ خوب با اینحال اگر از نوع خالص باشد می‌توان آن را با توجه به جدول اختلاط واضح شده بر روی برچسب ظرف (که یکی از الزامات نشانه‌گذاری این فرآورده می‌باشد) با آب دی یونیزه رقیق کرد

نمونه‌ای از جداول به شکل ذیل می‌باشد:

نسبت آب به ضد یخ در صد ضدیخ در آب نقطه انجماد°C نقطه جوش°C

۰      ۱۰۰

۱۰۰

۱۸-

۱۷۰

۱      ۱

۵۰

۳۴-

۱۰۸

۱      ۲

۳۳

۱۴-

۱۰۵

۱پ   ۳

۲۵

۱۰-

۱۰۳

عده ای از استفاده کنندگان تصور می‌کنند با اضافه کردن مقدار ضدیخ می‌توان به نقطه انجماد پایین‌تری رسید این تصور بطور کلی اشتباه است و غلظت‌های بیشتر از ۶۸ درصد حجمی ضدیخ در آب پیش نهاد نمی‌شود بدلیل آنکه در غلظت ۶۸ درصد حجمی (۶۸ در صد ضدیخ و ۳۲ در صد آب) مخلوط پایین‌ترین نقطه انجاد را خواهد داشت (۶۹- درجه سیلسیوس)و اگر غلظت ضدیخ از این مقدار بیشتر شود نقطه انجماد محلول بالاتر می‌رود و زودتر منجمد می‌شود این پدیده تحت نام نقطه اتکتیک شهرت دارد.

برای خودروی خود چه ضدیخی انتخاب کنیم

شبیه به هر ترکیب شیمیایی دیگر، ضدیخ از عنصر های و مواد گوناگونی تشکیل یافته است که با گذشت لحظه و محدودیت‌های زیست محیطی و قانون های وضع شده در این عرصه، روزبه‌روز اوضاع سخت‌تری برای تولیدکنندگان این ترکیب بوجود می‌آید. امروزه فرآورده (ضدیخ، ضدجوش) تولیدکنندگان مشهور، عاری از فلزات سنگینی از قبیل باریم و ترکیبات مضری از قبیل بوراکس می‌باشد که مصرف‌کنندگان در زمان خرید بایستی به این نکات به دقت توجه داشته باشند. می‌توان گفت که نوع خنک‌کننده قابل استفاده براساس نوع نیازمندی تولیدکنندگان ابزارهای اصلی (OEMs) تعیین می‌شود.

اغلب ضدیخ‌های موجود، پایه اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول دارند و از این لحاظ طبقه‌بندی ویژه ای از لحاظ نوع ترکیبات نیست.و تنها از لحاظ درصد ترکیبات، اختلاف‌هایی در انواع ضدیخ می باشد.

ضدیخ مایعی است سمی و چون منو اتیلن گلیکول به خودی خود بی‌رنگ و بی‌بو است، در طول روند تولید به آن رنگ ویژه اضافه می‌شود تا از این حیث ضدیخ از مایعات شبیه به مانند آب، قابل تشخیص شود. منواتیلن گلیکول به دلیل دارا بودن OH در ساختمان خود به سادگی در آب حل می‌شود و بر اثر مرور لحظه دو فازی نمی‌شود. منو اتیلن گلیکول شدیدا خورنده است و در دمای بالا نزدیک سیلندر و حتی در داخل رادیاتور می‌تواند ایجاد خوردگی، سوراخ و پوسیدگی کند، بدین جهت از مواد ضـدخوردگی (Anti Oxidant) در آن استفاده می‌کنند تا در طرف دیگر اکسید شدن فلزات مختلف موجود در طول مسیر جریان آب خنک‌کننده، مقاومت ایجاد کند.

این مواد اگر بخواهیم جمع بندی کنیم به دو دسته آلی و غیرآلی تقسیم می‌شوند. مواد آلی شامل آمین‌ها، آمیدها، بنزوات‌ها، مرکاپتان‌ها، تری آزول‌ها و مواد غیرآلی شامل بورات‌ها، نیترات‌ها، فسفات‌ها، سیلیکات‌ها و کربنات‌ها می‌باشند. این مواد بازدارنده مرغوبیت، کالا ساخته شده را شدیدا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پیش نهاد‌هایی در باب پرکردن سیستم خنک‌کننده و خدمات ضروری آن برای خودرو

۱- قبل از تعویض و بهره برداری از محلول تازه ضدیخ، مسیر و مجاری سیستم خنک‌کننده، باید بازرسی و در صورت نیاز خدمات شود.

۲- وقتی که موتور داغ است هرگز درپوش رادیاتور را بر ندارید بدلیل آنکه سیستم خنک‌کننده تحت فشار است وقتی که موتور سرد شد درپوش را با احتیاط به اندازه یک دور بازکنید با اینحال اگر در این زمان مایع خنک‌کننده سرریز شد فورا درپوش را محکم کرده و بعد از اینکه سیستم خنک‌کننده سردتر شد آنرا بازکنید.

۳- قبل از بهره برداری از ضدیخ خالص به نسبت مساوی با آب دی یونیزه (آب با سختی پایین) مخلوط کرده و سپس اضافه کنید.

۴- بهترین نسبت اختلاط یک به یک است.

۵- موقعیت و مایع سطح مایع خنک‌کننده کنترل شود.

۶- آزمون فشار برای شناسایی نشت انجام گیرد(هنگامه که موتور سرد است انجام شود)

۷- درپوش فشار و دهانه پرکننده رادیاتور بررسی شود.

۸- در صورتی‌که زمان کار، موتور خیلی سرد و یا گرم می‌شود ترموستات بررسی و در صورت لزوم با ترموستات توصیه شده به وسیله تولیدکننده تعویض شود.

۹- بهره برداری از محلول ضدیخ خوب و نصب ترموستات خوب و سالم درتمام طول سال ضروری است.

نکاتی که در باب ضدیخ باید به آن توجه کرد

– رنگ ضد یخ ربطی به کیفیت آن ندارد.

– همرنگ بودن ضدیخ‌ها دلیلی بر یکسان بودن کیفیت آنها نیست و نباید به هم اضافه شوند

– در باب رقیق‌سازی باید به معلومات روی ظرف ضدیخ رفتار نمود.

– آب مصرفی در ضدیخ باید حاوی سختی بسیار پایینی (دی یونیزه) باشد.

– ضدیخ‌ها معمولا کف تولید نمی‌کنند

مشاهده کف می‌تواند به دلیل ورود هوا به سیستم مکش واتر پمپ باشد، تحت این شرایط باید رادیاتور را بطور کلی تخلیه کرده و تمامی لوله‌های رابط و واشرها بررسی و درمقایسه با تعمیر قطعات معیوب اقدام کرد.

– سطح سیال باید کنترل شود.

معمولاً کارهای پایین در اول هر بهار و پاییز باید انجام شود:

– غلظت ضدیخ- ضدجوش را کنترل کنید که از حداقل ضروری (متناسب با تفاوت دمای هوا) کمتر نباشد.

– اندازه و اوضاع ضدیخ را بررسی نمایید. در صورت کثیف بودن یا داشتن مواد ناشی از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنید.

– ابزار را برای اطمینان از عدم وجود نشتی، تحت فشار (ترجیحاً وقتی ضدیخ سرد است) تست کنید.

– در پوش و لوله وصل به در پوش رادیاتور را بازرسی کنید.

– لوله‌ها را بازبینی کرده و محل اتصال لوله‌ها را محکم کنید.

– تسمه پروانه‌ها را از جهت سالم بودن و کشش صحیح، کنترل کنید.

– در صورتی که دمای آب رادیاتور بسیار گرم یا سرد می‌شود، ترموستات را کنترل کنید.

نکته بسیار مهم

آب مصرفی جهت رقیق سازی مایع خنک‌کننده باید سختی کمی داشته تا رسوب نگیرد. هر۱۰۰۰ کیلومتر یا هفته‌ای یکدفعه باید سطح سیال خنک‌کننده بازدید شود. لحظه تعویض سیال خنک‌کننده در اوضاع عادی معمولاً سالانه و یا بعد از طی مسافت ۳۰۰۰۰ کیلومتر است، با اینحال لحظه‌های تعویض سیال در اوضاع سخت رانندگی و بسته به اوضاع، انجام می‌شود. اوضاع سخت عبارتند از: بکسل کردن، یدک کشیدن کمپ، بهره برداری از باربند در مسافت‌های طولانی، حرکت در جاده‌های نمک پاشیده شده، خاکی، غبارآلود، طی کردن مکرر مسافت‌های کوتاه (کمتر از۸ کیلومتر در هر فرصت رانندگی)، طی کردن مسافت‌های طولانی با سرعت‌های یکنواخت و پایین و دوره طولانی عدم بهره برداری از خودرو.

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو