جنسیس G۸۰ در مقابل ب‌ام‌و ۵۴۰i ؛شاخ به شاخ کُره‌ای با ژرمن‌ها

جنسیس G۸۰ و ب‌ام‌و ۵۴۰i؛ شاخ و شانه یک کُره‌ای برای ژرمن‌ها

چندین دهه است که ب ام و مجموعه ۵ تحت نام معیار نمونه های اسپرت بزرگ شناخته می شود و طبیعی است که با چنین جایگاهی، باید برچسب هزینه بالاتری نیز داشته باشد. همین دلیل می شود برای کسانی که خواهان بهترین تجربه هستند با اینحال بودجه کافی ندارند، یک خلأ بزرگ بوجود بیاید و اینجاست که جنسیس وارد می شود.

 چندین دهه است که ب ام و مجموعه ۵ تحت نام معیار نمونه های اسپرت بزرگ شناخته می شود و طبیعی است که با چنین جایگاهی، باید برچسب هزینه بالاتری نیز داشته باشد. همین دلیل می شود برای کسانی که خواهان بهترین تجربه هستند با اینحال بودجه کافی ندارند، یک خلأ بزرگ بوجود بیاید و اینجاست که جنسیس وارد می شود. این برند لوکس، بازیگری تازه در این صحنه است و با عرضه ساخته لوکس و بسیار تجهیز، بدون برچسب هزینه بسیار بالا، درصدد جلوگیری از بازیگران جا افتاده و خوشنام این سگمنت بر آمده است. ساخته هایی که جنسیس ارائه می کند، بسیار خوب در مقابل ساخته های پریمیوم خودروسازانی از قبیل کدیلاک و ولوو قد علم کرده اند با اینحال دیگر وقت آن است که عیار این برند لوکس کره ای را در مقابل معیارهای اصلی این صنعت بسنجیم. Genesis G80 Sport حدودا رقیب مستقیم ۵۴۰ با اینحال نسبتا کم بهای تر از این ساخته ب ام و است. همین، یک امتیاز مثبت برای ساخته جنسیس شمرده می شود با اینحال برای جذب خریداران بالقوه می بایست تجربه رانندگی و تجمل ب ام و را نیز داشته باشد.

مجموعه ۵ آزمون پس داده

تجربه ای که مجموعه ۵ معرفی میکند، بطور کلی به نسبت نسل قبل تغییر یافته است. نسل تازه بر پایه ساختاری که از مجموعه بزرگتر و لوکس تر ب ام و یعنی مجموعه ۷ به امانت گرفته شده، کمی از ماهیت اسپرتی نسل قبل فاصله گرفته و بیشتر به سوی لوکس بودن گرایش دارد. به علاوه از طرف دیگر بسیاری از قابلیت ها و مشخصه های لوکس این مجموعه بزرگ تر ب ام و در نسل تازه عرضه شده، مانند مکانیسم نرم بسته شدن درها، چرم ناپا با برنامه دوخت الماس شکل، سیستم تهویه اتوماتیک با کنترل چهار منطقه ای، سیستم خوشبو کننده کابین، پرده آفتابگیر شیشه های عقب، گرمکن غربیلک فرمان، صندلی های جلو تجهیز به ماساژور و سیستم گرمایش و سرمایش که در لیست قابلیت ها ۵۴۰i حاضر در این مقایسه جای گرفته شده است.

شاخ و شانه یک کُره ای، برای ب ام و

این فضای به علاوه از طرف دیگر پر است از کنترلگرهایی با سطح سرامیکی که تداعی کننده یک حس پیشرفته تر و مجلل تر است. آنقدر محیط گسترده برای سرنشینان و بار می باشد که سخت می شود تصور کرد کسی در این فضای دچار حس حضور در یک محیط بسته شود. گستره قابلیت ها تکنولوژیک این فضای نیز گیج کننده است. امکان سفارش وای فای هاتسپات، شارژ بی سیم و درگاه های شارژ USB به کنار، ۵۴۰i این مقایسه توانایی بهره برداری از رابط کاربری iOS به روش وایرلس را نیز دارد. (ب ام و جزء نخستین خودروسازانی است که رابط بی سیم موبایل های هوشمند را در ساخته های خود معرفی میکند) صفحه نمایش سیستم معلومات و سرگرمی و صفحه نمایش معلومات ضروری روی شیشه جلو (هدآپ دیسپلی) وضوح بالایی داشته، عرضه دهنده معلومات جامع و کارآمدی هستند. به علاوه از طرف دیگر iDrive با منوها و رابط کاربری ساده تری به روزرسانی شده با وجود این کماکان عادت کردن به آن کمی لحظه می برد.

گستره ای از قابلیت ها نمایشی

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10723__1.jpg

همراه با اینها، ۵۴۰i عرضه دهنده گستره ای از قابلیت ها پیچیده صرفا تبلیغاتی نیز هست. برای نمونه برای کنترل سیستم معلومات و سرگرمی شیوه های متعددی مقرر کرده شده از نمونه صفحه نمایش لمسی که خوب لحظه توقف است و یا کنترلگر گرد روی کنسول میانی که حاوی پد لمسی با توانایی تشخیص نوشتار است و حتی یک سیستم تشخیص فرامین اشاره ای که با این وجود در بیشتر مواقع هم درست کار نمی کند. در حقیقت، تشخیص فرامین اشاره ای به نظر بیشتر به درد جلب نظر سرنشینان می خورد و در جهان حقیقت کاربردپذیری چندانی ندارد. به اینها اضافه کنید سری دوربین های کارآمدی را که با این وجود کمی پیچیده هم هست. در چهار گوشه خودرو سری ای از دوربین ها استفاده شده که تصویر سه بعدی کامل و یکپارچه ای از اطراف خودرو معرفی میکند با اینحال سخت این است که این کار را راننده هم می تواند با یک نگاه ساده به چهار طرف خودرو انجام دهد. درباره این مثال هم تکنولوژی خودرو، بیشتر از اینکه کاربردی باشد، به درد خودنمایی پیش دوست و آشنا می خورد.

دینامیک رانندگی ب ام و

با شروع رانندگی با اینحال شکی باقی نمی ماند بر این که این مجموعه ۵، یک ماشین گران قیمت اسپرت محشر است. پایین کاپوت ۵۴۰i یک واحد ۶ سیلندر ۳.۰ لیتری جا شده که تجهیز به توربوشارژر است و با ۳۳۵ اسب بخار قدرت توان تولید تاریخچه گشتاوری برابر با ۴۵۰ نیوتن متر را دارد. این موتور به یک گیربکس ۸ سرعته اتومات هوشمند و سیستم محرک چهار چرخ xDrive وصل است. هوشمند بودن گیربکس به این معنی است که می تواند به کمک معلومات GPS دنده صحیح را انتخاب کند و در صورت تجهیز خودرو به سیستم تعلیق تطبیق پذیر، حالت سواری Adaptive می تواند جاده پیش رو را پیش بینی کرده و فنربندی را به نرمی یک خودرو به واقع لوکس حفظ کند. دیگر حالت های سواری، خودرو را قادر می سازد بسته به خواسته راننده و با تنظیم یکسری عنصر شامل چگونگی تعویض دنده پاسخگویی پدال گاز و سفتی فرمان، عرضه دهنده یک سواری اسپرتی تر، راحت تر و یا کم مصرف تر باشد.

شاخ و شانه یک کُره ای، برای ب ام و
شاخ و شانه یک کُره ای، برای ب ام و

موتور، توانمند احساس می شود به گونه ای که این خودرو ۱.۸ تنی را قادر می سازد در کمتر از حالت سکون به سرعت های بزرگراه دست یابد و طبیعی است که دامنه قابلیت ها نمایشی پیشرفته، به سامانه های همیار و ایمنی اکتیو نیز رسیده است. خودرو حاوی تکنولوژی حفظ لاین سیر و کروز کنترل تعلیق پذیر است که می توانند همراه با هم رانندگی های طولانی مدت را به سادگی قدم زدن در پارک (با این وجود بدون پا درد) مبدل کنند. دوربین ها نیز همراه با سامانه اخطار ترافیک عبوری از جلو و پشت به پارک ساده تر خودرو کمک می کنند. سیستم اخطار نقاط کور راننده و باقی سیستم های ایمنی و همیار مرسوم نیز تضمینی هستند برای ایمنی خودرو و هر آنچه که در اطراف آن در حرکتند.

یک گارد تازه

اینکه فورا بعد از ۵۴۰i پشت فرمان جنسیس بنشینید، تجربه بسیار با مزه ای است؛ مبارز جدید ای وارد رینگ شده که مُشت سنگینی برای رقابت با بزرگان این رده دارد. پایین کاپوت، یک موتور V6 توربو ۳.۳ لیتری در تپش است که در نتیجه با ۳۶۵ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گریز از مرکز، قدرتمندتر از پیشرانه ساخته ب ام و احساس می شود و کل سری مُحرکه، بسیار هماهنگ و پاسخگوست که حدودا تمام آن چیزی است که خریدار یک سدان اسپرت می خواهد.

شاخ و شانه یک کُره ای، برای ب ام و
شاخ و شانه یک کُره ای، برای ب ام و

گیربکس ۸ سرعته اتومات جنسیس حالت های سواری کمتری به نسبت ساخته ب ام و دارد و وصل به GPS نیست که مصرف سوخت بهینه تری عرضه کند با اینحال در این مواقع نیز دنده ها را به نرمی و بسیار سریع تعویض می کند. هندلینگ با اینحال جریان متفاوتی دارد. G80 Sport حدودا ۲۷۲ کیلوگرم سنگین تر از ۵۴۰i است و این سنگینی، در جاده هم به خوبی حس می شود. در کل خودرو بزرگ تر و سنگین تر و با این وجود کُندتر و کم هیجان تر از ساخته ب ام و احساس می شود. G80 Sport کابین خوش ساختی دارد و با اینکه از قبیل کابین ۵۴۰i حیرت زده کننده و به اصطلاح واوبرانگیز نیست با اینحال بجای آن محیط بیشتر و برای سرنشینان جلو، محیط پای بیشتری به نسبت ساخته ب ام و دارد. با این وجود رقیب آلمانی، محیط پای بیشتری برای سرنشینان عقب دارد و در حالی محیط بار آن ۵۱۰ لیتر مطرح شده که این ظرفیت برای G80، برابر با ۴۳۳ لیتر است.

کابینی در حد انتظار

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10723__6.jpg

تریم استفاده شده در کابین جنسیس، به شکل محسوسی بالا رده و لوکس است. جزئیات فیبر کربن، مشخصه ارزشمندی است و کیفیت تریم، به نظر در حد انتظار برای وسیله نقلیه ای در این سگمنت است. اگر تجربه حضور در نسل تازه ساخته های هیوندای را داشته باشید، امکان دارد پیکربندی داشبورد و چیدمان کنترلگرها تداعی کننده یک حس آشناپندارانه برای تان باشد با اینحال این به نظر ضعف بزرگی به حساب نمی آید. امکان دارد سانروف بسیار بزرگ جنسیس که محیط جادار کابین را دلبازتر جلوه می دهد، برای برخی ها بسیار دلنشین باشد.

شاخ و شانه یک کُره ای، برای ب ام و

دیگر مشخصه ها با اینحال تا حدودی ناهمخوانی و اختلاف بین دو خودرو را نمایان می کند. مثلا G80 Sport حاوی گرمکن فرمان و سیستم سرمایش و گرمایش صندلی های جلو هست با اینحال خبری از ماساژور صندلی ها در آن نیست. بخش پیشرانه ای نیز برای آن مقرر کرده شده که حاوی ۱۷ بلندگو است با اینحال بدون امکان کنترل با فرامین اشاره ای. سامانه های ایمنی و همیار متعددی در این جنسیس عرضه شده و از قبیل ۵۴۰i حاوی کروز کنترل تطبیق پذیر با توانایی توقف کامل در ترافیک و شروع حرکت به روش اتوماتیک، هدآپ دیسپلی، همیار حفظ مسیر، اخطار نقاط کور راننده و اخطار ترافیک عبوری از پشت خودرو است. از لحاظ کاربردپذیری، G80 Sport تمام آنچه که امکان دارد از یک خودرو لوکس و بالا رده بطور کلی تجهیز انتظار داشته باشید را دارد با اینحال به اندازه ۵۴۰i نمایشی نیست.

یک اختلاف هزینه ای بزرگ

شاخ و شانه یک کُره ای، برای ب ام و

و با تمام اینها، G80 Sport تنها ۵۵,۲۵۰ دلار در نمونه دیفرانسیل عقب و ۵۷,۷۵۰ دلار در نمونه چهار چرخ محرک هزینه دارد و با استناد به این که هزینه بیشتری در شکل پکیج های زیادی برای آن نمی شود، هزینه بینهایت خوبی است. در ضمن جنسیس بهای زیادی برای هیچ کدام از آیتم‌های رنگ بدنه دریافت نمی کند. در طرف مقابل با اینحال مجموعه ۵ حاضر در این مقایسه در حالی برچسب هزینه ای بالای ۷۰ هزار دلار دارد که هزینه نمونه پایه آن، با موتور ۴ سیلندر، ۵۲,۱۹۵ دلار است؛ تجهیز این خودرو به کامل ترین شکل ممکن، ضربه سنگینی به جیب خریدار می زند.

حرف آخر

شاخ و شانه یک کُره ای، برای ب ام و

جنسیس به خودی خود و با پاسخگویی به حدودا تمامی نیازهای یک خریدار بالقوه، آن هم به بهایی منطقی، بازخورد و تجربه بسیار مثبتی معرفی میکند با اینحال بعد از تجربه راندن ۵۴۰i، جدید معنی تجمل آتی نگرانه و تکنولوژی پیشرفته را می فهمید و اینجاست که G80 Sport یک قدم عقب تر به نظر می آید. این ساخته جنسیس نسبتا کم بهای تر است، پس برای مشتریانی که علاقه ای به تکنولوژی و قابلیت ها پیشرفته ب ام و ندارند و دوست ندارند بهای هر چیزی را دولاپهنا حساب کنند، آلترناتیو بسیار خوبی برای ۵۴۰i خواهد بود. بی تردید مجموعه ۵ کماکان معیار مهم این سگمنت است با اینحال G80 Sport با هزینه ای نسبتا پایین تر، حدودا عرضه دهنده ۸۵ درصد آن چیزی است که ۵۴۰i معرفی میکند. انتخاب آخر با خریدار است؛ این که ترجیح می دهد بهای بیشتری را برای بهترینِ این کلاس پرداخت کند یا به گزینه ای منطقی تر اکتفا کند.

منبع:برترین ها

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو