جنسیس کوپه در برابر تویوتا GT86 !کدام یک بهتر است؟

جنسیس کوپه در برابر تویوتا GT86 !کدام یک بهتر است؟

اما کدامیک از این خودروها می تواند برای نسل جوان و جویای سرعت، انتخاب هیجان انگیز تری باشد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش بر آن شدیم که نمونه صفر کیلومتر GT86 را در مقابل نمونه دست دوم جنسیس کوپه قرار دهیم،رقابتی هیجان انگیز اما نه چندان عادلانه، چرا که GT86 در واقع رقیب نمونه های چهار سیلندر توربو جنسیس کوپه است و از نظر عملکرد و توانایی های فنی یارای رقابت با مدل V6 را ندارد،با این حال در شرایط فعلی باید دید که آیا تویوتا می تواند بهتر از رقیب قلدر خود ظاهر شود ؟

کوپه های شرقی

دنده ۶ :علاقه جوانان به خودروهای اسپرت مسئله عجیبی نیست، درصد بسیار بالا جمعیت جوان کشورمان نیز موضوع تازه ای نیست، اما عجیب است که در کشوری با چنین جمعیت جوانی، خودروهای جوان پسند و اسپرت بسیار معدود و تقریبا نایابند، این شرایط سالهاست ادامه دارد و تنها در یکی دوسال اخیر و پس از عرضه گسترده هیوندای جنسیس کوپه، به عنوان کوپه ای جوان پسند و ارزان قیمت در بازار های جهانی و البته خودرویی سریع و گران قیمت در بازار داخلی،بازار اندکی به جوانان لبخند زده است.با این حال  جنسیس کوپه دیگر تنها کوپه اسپرت بازار نیست و پای تویوتا GT86 نیز به کشورمان باز شده است.خودرویی که در سرتاسر جهان با قیمتی کمتر از ۲۵ هزار دلار عرضه می شود، این روزها بیش از ۱۴۰ میلیون تومان در کشورمان معامله می شود و مستقیم به بازار مدل های دست دوم جنسیس کوپه وارد شده است،

طراحی بدنه

سبک و سیاق طراحی هر دو خودرو را باید شبیه به یکدیگر دانست، از این رو انتخاب خودرو زیباتر چندان ساده نیست و به سلیقه فردی خریداران بستگی دارد، جنسیس به خصوص در نمونه های فیس لیفت شده که در تعداد محدودی به کشورمان وارد شده، از طراحی عامه پسند تری برخوردار است، اما برای علاقه مندان به خودروهای اسپرت آسیای شرقی، باید GT86 را اصیل تر دانست، به خصوص که نمونه مورد آزمایش از گونه های مجهز به کیت بدنه بود که با اختلاف قیمت قابل توجهی از مدل های ساده، گران قیمت تر هستند.اسپویلر بزرگ در ترکیب با سپر جلو، رکاب جانبی و بال بزرگ عقب از جمله مواردی هستند که ممکن است بسیار مورد توجه ماشین بازان واقع شوند، اما احتمالا به چشم عموم افراد، جنسیس خودروی زیباتری به نظر می رسد و از سوی دیگر نیز در خیابان کمتر از تویوتا جلب توجه می کند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/9518__0.jpg

فضای کابین

در ورود به کابین GT86 از فشردگی فضای داخلی شوکه خواهید شد، کابین برای دو سرنشین جلو تقریبا مناسب است اما صندلی عقب شاید حتی برای نوجوانان نیز کارایی نداشته باشد، به خصوص که با توجه به فاصله محوری نسبتا کم ۲۵۷ سانتی متری، (۲۴ سانتی متر کمتر از جنسیس) و ابعاد درب، ورود و خروج به قسمت پشتی نیز به هیچ عنوان راحت نیست.از سوی دیگر کیفیت مواد تشکیل دهنده داشبورد نیز چنگی به دل نمی زند و در بسیاری بخش ها با پلاستیک خشک و خشن مواجه خواهید بود که ارزان قیمت تر از کابین جنسیس احساس می شود.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/9518__1.jpg

با تمام این وجود کابین تویوتا نکات مثبتی هم دارد، فرمان خوش دست تر از جنسیس است و ارتفاع نشیمنگاه صندلی نیز به قدری پایین است که حس راندن یک خودرو اسپرت را حتی در زمان توقف خودرو نیز القاء می کند.بزرگی نشانگر دور سنج موتور در برابر سرعت سنج نیز از تاکید طراحان بر همین نکته حکایت دارد، جالب آنکه به هنگام رانندگی به سرعت در خواهید یافت که ارگونومی تویوتا مناسب تر است و تسلط بیشتری را به ارمغان می آورد، در عوض جنسیس کوپه بر خلاف ظاهر اسپرتش، فضای داخلی نسبتا بزرگ و راحتی دارد که برای چهار نفر نیز قابل استفاده است،هرچند هیچ یک از دو خودرو، فنربندی نرمی ندارند و در مواجه با فجایع متعدد مسیرهای درون شهری کشورمان، چندان بی عیب و نقص عمل نمی کنند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/9518__2.jpg

پشت فرمان

موتور باکسر تویوتا با بنزین ایران کمترین سازگاری ای ندارد، اما به شکل عجیبی کم و سر وصدا به نظر می رسد و خوب دور می گیرد، با این حال از کشش فوق العاده جنسیس در دورهای بالا خبری نیست و نباید به شنیدن صدای گوشنواز اگزوز نیز امیدوار باشید.بالانس وزنی فوق العاده، شاید کلید جادویی تویوتا برای دست یابی به هندلینگ در خور توجه باشد، چسبندگی تایرهای نسبتا کم عرض این ژاپنی خشمگین به سطح مسیر چندان بالا نیست، اما سامانه های کمکی به نحو احسن به انجام وظیفه می پردازند و حتی در سریعترین مانور ها نیز کمتر اثری از بروز بیش فرمانی یا از دست رفتن کنترل احساس نخواهید کرد، در نقطه مقابل جنسیس قرار دارد که کمی غیر قابل پیش بینی ظاهر می شود، در واقع تایرهای عریض عقب در صورت فشار بیش از حد به شکل ناگهانی چسبندگی خود را از دست می دهند و پس از آن نیز حساب و کتاب کنترل خودرو با خداوند منان است.شاید به همین دلیل باشد که بسیاری رانندگان هیچ گاه جرات خاموش کردن سامانه کنترل پایداری (ESP) جنسیس را به دل راه نمی دهند و عموم مالکین نیز از فرسایش شدید و زودهنگام تایرهای عقب شکایت دارند.

https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/08/2016-genesis-coupe-vlp-module-8.jpg

جنسیس بی شک خودرو سریعتری است و در شتاب گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت می تواند حدود ۱.۶ ثانیه برتر از تویوتا ظاهر شود، اما آیا این قدرت بیشتر با لذت بیشتر هم همراه است؟ اگر لذت را در صدای اگزوز و شتاب گیری در سرعت های میانی تعریف کنید، پاسخ مثبت خواهد بود، به خصوص که با جنسیس فضای بیشتری را نیز در اختیار دارید، اما اگر اهل فشار آوردن به خودرو در پیچ های تند باشید و در عین حال از جلب توجه در خیابان نیز لذت می برید، تویوتا می تواند برتر ظاهر شود، چرا که پشت فرمان GT86 بر خلاف جنسیس ، می توانید تا مرزهای توانایی خودرو پیش روید.البته گیربکس تویوتا نیز در مجموع هماهنگ تر از گیربکس ZF شش سرعته جنسیس های قبل از فیس لیفت ظاهر می شود، اما در عوض پیشرانه هیوندای با بنزین سوپر کار می کند، ولی برای افزایش دوام تویوتا نیاز به افزودن مکمل های گران قیمت خواهید داشت، نکته ای که می تواند در بلند مدت نیز مشکل ساز باشد.

در نهایت

در نهایت باید گفت که اگر به پیست های مسابقه ، جاده های عالی و بنزین خوب دسترسی دارید، تویوتا بی شک انتخاب لذت بخش تر و برنده این رویارویی خواهد بود، اما از آنجا که در کشورمان نه بنزین با کیفیت و جاده خوب وجود دارد، و نه پیستی برای رانندگی عموم در دسترس است، انتخاب نمونه های کم کارکرد جنسیس کوپه عاقلانه تر خواهد بود، خودرویی که علیرغم دست دوم بودن، از نظر دسترسی به قطعات یدکی و خدمات پس از فروش نیز مزایایی به تویوتا دارد و احتمالا در بلند مدت هم افت قیمت کمتری را نسبت به تویوتا تجربه می کند و بازار فروش بهتری دارد.

جدول مشخصات فنی دو خودرو

مشخصات

تویوتا GT86 – ۲۰۱۳

هیوندای جنسیس کوپه (قبل از فیس لیفت)

آرایش پیشرانه

چهار سیلندر باکسر

V6

حجم

۲.۰ لیتر

۳.۸ لیتر

نسبت تراکم

۱۲.۵-۱

۱۰.۴ – ۱

حداکثر قدرت تولیدی

۲۰۰@۷۰۰۰ RPM

۳۰۶@۶۳۰۰ RPM

حداکثر گشتاور تولیدی

۲۰۵@۶۰۰۰ RPM

۳۶۱@۴۷۰۰ RPM

شتاب ۰ تا ۱۰۰ (رسمی) -ثانیه

 ۸.۲

۶.۵

شتاب ۰ تا ۱۰۰ (در تهران) – ثانیه

۸.۸۸

۷.۲۲

حداکثر شتاب جانبی قابل تحمل – جی

۰.۹۰

۰.۸۷

حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت)

۲۳۳

۲۴۵

بنزین مورد نیاز

سوپر + مکمل

سوپر

قیمت در بازار داخلی

۱۲۵ – ۱۴۵

۱۱۵ – ۱۴۵ (کارکرده – فیس لیفت نشده)

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس