جنسیس کوپه بخریم یا رنو لاگونا کوپه + هزینه و مشخصات

جنسیس کوپه بخریم یا رنو لاگونا کوپه ، کدام یک بهتر هست ؟

نسل تازه جنسیس کوپه راهی خیابان ها شده با این وجود از همین ابتدا کوپه فرانسوی برایش نور بالا می زند. این آزمون وقتی پیچیده شد که هزینه هر دو در بازار به یک اندازه رسید، با این وجود تنها داشته ها و بهتری هاست که می تواند برنده خط انتهای را واضح کند.

تا همین یک سال و نیم پیش اگر کسی دنبال وسیله نقلیه ای اسپورت و خاص بود گزینه ای غیر از تولیدات مرسدس و BMW را بررسی نمی کرد. تولیداتی که با این وجود با استناد به برندشان چندان ارزان هم نبودند با اینحال این ایام جریان به گونه دیگری است. کره ای ها در بازار جولان می دهند و حتی خودروی کم بهای هم دارند. در دو سال قبلی بیننده حضور تولیداتی اسپورت از این برند کره ای در بازار بودیم که نمونه کوپه سردمدار آنها بود و بعد از مدتی کارکرد خود را به هیوندای جنسیس داد؛ وسیله نقلیه ای پرطرفدار که در اولین جنگ های خود به سادگی از پس غول های شش سیلندر آمریکایی از قبیل شورلت کامارو و فوردموستانگ برآمد. این کالا در ایران شهرت بسیار فراوانی دارد و اخیرا هم نسل تازه آن معرفی شده است. وانگهی از سمت دیگر مدلی کوپه از کمپانی رنو راهی بازار شده که لاگونا اسم داشته و از همان ابتدا ورود به بازار ایران با هزینه هایی برابر در بازار دارند که همین مسئله تردید خریداران را در جستجوی داشته است. این دفعه به بررسی این دو کوپه گردن کلفت پرداخته ایم تا ببینیم کدامیک ارزش بیشتری برای خرید دارد.

 

لاگونا کوپه؛ سوغات شانزلیزه

لاگونا کوپه ای که شما در خیابان ها می بینید، در حقیقت نسل سوم از این خودروی پرطرفدار است که در سال ۲۰۰۷ در مدلهای لیفت بک، استیشن و کوپه آن راهی بازارهای جهانی شده است. فرانسوی ها تا اینجای کار در بازار ایران خودروی اسپورتی نداشتند (به غیر از مگان هاچ بک به روش وارداتی) و برای همین کمپانی نگین خودرو اقدام به واردات نمونه های مختلف رنو به بازار کرد و لاگونا هم به عنوان کالایی جوانپسند و کوپه راهی خیابان ها شد؛ با این وجود این خودرو در بازار تا اینجای کار موفقیت آنچنانی را نتوانسته به دست بیاورد که دلیل اصلی آن را می توان به هزینه بسیار زیاد آن نسبت داد. لاگونا از موتوری ۳/۵ لیتری نیرو می گیرد که می تواند ۲۴۱ اسب بخار قدرت را برای یک رانندگی لذتبخش در دست راننده قرار دهد. موتوری که باعث می شود این کوپه فرانسوی شتابی صفر تا ۱۰۰ تقریبا ۷/۴ ثانیه ثبت کند که برای وسیله نقلیه ای در این کلاس نمی تواند محاسبه خوبی شمرده شود. مخصوصا اینکه واردکنندگان، لاگونا را وسیله نقلیه ای مشهور و اثبات شده می دانند.با این وجود این نکته را هم نباید فراموش کرد که لاگونا دیفرانسیل جلوست و ممکن است در خیلی از توانایی ها تشابه فراوانی با رقیبان آلمانی و دیفرانسیل عقب نداشته باشد. در باب مصرف سوخت هم باید گفت این خودرو در سیکل ترکیبی حدود ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اشتها دارد که برای چنین کالا اسپورت و ۱/۵ تنی مصرفی خوب و به صرفه شمرده می شود.از خصیصه های مهم لاگونا می توان از هندلینگ بالا، فرمانپذیری خوب و راحتی بسیار زیاد کابین یاد کرد؛ این در حالی است که مشکلات تأمین قطعه، به علاوه از طرف دیگر خدمات بعد از فروش ضعیف آن را نمی توان ندید. این خودرو در بازار دست دوم هم ناکام است و مالکین آن، لحظه فروش خودرو مطمئنا با سخت مواجه خواهند شد.

با تمام این تفاسیر لاگونا سورپرایز مخصوصی برای صاحبانش دارد! سیستمی پیشرفته و خاص که رنو آن را Control Chassis 4 نامیده است. این سیستم برای بالا بردن کیفیت حرکتی است، به این صورت که اگر با این خودرو پایین تر از سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت باشید، چرخ های عقب تا ۳/۵ درجه در عکس جهت چرخ های جلو می چرخند و اگر بالای این سرعت حرکت کنید، با چرخش چرخ های جلو، چرخ های عقب تا ۳/۵ درجه هم جهت با چرخ های جلو می چرخند. به کمک این سیستم حرکت در سر پیچ ها در بادهای سریع و به علاوه از طرف دیگر توانایی مانور لاگونا گسترش پیدا می کند. این فرانسوی در عرصه قابلیت ها هم حرف های فراوانی برای گرفتن دارد و ایمنی آن هم در سطح بالایی است که توانسته بالاترین امتیاز را از موسسه ایمنی در اروپا (۵ ستاره) بدست آورد. از امکاناتش می توان به چنین مواردی اشاره نمود؛ شش کیسه هوای جانبی و پرده ای، ESP، EBV، EBA، ABS، سیستم کنترل کشش، کمربند ایمنی جلو با قابلیت محدود کردن فشار وارده و پیش کشنده دوگانه، استارت دکمه ای، توانایی فرمانپذیری چهار چرخ، صندلی های چرمی، گرمکن صندلی های جلو، صندلی راننده حاوی حافظه و توانایی تنظیم در هشت جهت، توانایی اتوماتیک خم شدن آینه های جانبی لحظه انتخاب دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، آینه وسط الکتروکرومیک، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، سیستم هشداردهنده معضلات عقب و چراغ های LED عقب.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/2775__1.jpg

نقاط قوت: دیزاین خاص، ایمنی بسیار بالا، قابلیت ها زیاد، مصرف سوخت خوب، هندلینگ محشر

نقاط منفی: شتاب نسبتا پایین، هزینه بالا، مشکلات تامین قطعه و خدمات بعد از فروش

خصوصیت خاص: سود مندی از سیستم هوشمند و کارساز Control Chassis 4

 

جنسیس کوپه؛ هر آنچه خوبان دارند

جنسیس کوپه وسیله نقلیه ای دیفرانسیل عقب است که به عنوان اولین کالا دیفرانسیل عقب اسپورت هیوندای هم شناخته می شود. وسیله نقلیه ای که پلتفرمش با همنام خود یعنی جنسیس سدان مشترک است. این کوپه از موتوری شش سیلندر با ۳/۸ لیتر حجم و توانایی تولید ۳۴۸ اسب بخار سود می برد. با این وجود باید گفت در نمونه فیس لیفت شده و ۲۰۱۳ آن می توان این موتور را جست و جو کرد چرا که در نمونه قبلی آن موتورش با همین حجم تنها ۳۰۶ اسب بخار قدرت داشت.تمامی این عوامل دست به دست هم میدهند تا جنسیس کوپه در مدت لحظه ۵/۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد که برای وسیله نقلیه ای با ۱۶۱۶ کیلوگرم وزن عدد خوب و قابل تحسینی است. دیفرانسیل عقب بودنش هم باعث شده تا مورد توجه مردم فراوانی قرار گیرد و حتی دوستداران کوپه های آلمانی هم به آن روی خوش نشان دهند. در حقیقت هیوندای فکرش را هم نمی کرد که اولین تجربه اش در خودروهای اسپورت دیفرانسیل عقب آنقدر موفق باشد که در تست هایی که در آمریکا انجام شد بتواند شورولت کامارو SS را مغلوب کند. به هر حال از آنجایی که کمپانی کیاموتورز وسیله نقلیه ای تحت عنوان اوپیروس را برای رقابت با بنز کلاس E ایجاد کرد و موفق نیز بود در بازار ایران هیوندای جنسیس تهدید بزرگی برای خودروهای بی رقیبی از قبیل BMW 355 شمرده می شود.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/2775__2.jpg

در کل جنسیس کالایی است که توانسته در مدت لحظه حضور در بازار عملکرد خوبی از خود نشان دهد. به شکلی که مردم فراوانی اقدام به تیونینگ آن کرده اند. با این وجود ممکن است به نظر برسد کوپه کره ای به توجه به تمام رسیدگی های کمپانی تولید کننده بی نقس باشد؛ با این وجود باز می توان ایراداتی را در سیستم حرکتی آن مشاهده کرد! برای نمونه مالکین آن از ناپایدار بودنش در باران و جاده های لغزنده می گویند که ممکن است به دلیل عدم تناسب وزن کلی خودرو با قدرت موتور و سیستم تعلیق است! این خودرو در نمونه جدیدش قابلیت ها فراوانی دارد که ESC، ABS، سیستم کنترل کشش، EBD، کیسه های هوای جلو و جانبی و قفل و آینه ها به روش برقی نمونه هایی از آنهاست، ضمن اینکه چراغ های زنون جلو، مه شکن، سائروف برقی، تنظیم صندلی راننده به روش برقی، گرمکن صندلی های جلو، کنترل اتوماتیک دما، صندلی های عقب تاشونده و یکپارچه شدن با صندوق بار و سیستم صوتی ۳۶۰ وات اینفینیتی هم باید به لیست قابلیت ها اضافه کرد.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/2775__3.jpg

بالاخره کدام؟

اگر بخواهیم این کوپه ها را به عنوان دو کالا اسپورت و جوان پسند مقایسه کنیم لاگونا حرفی برای گفتن ندارد چرا که وسیله نقلیه ای در حقیقت خانوادگی است! لاگونا قابلیت ها مناسبی دارد و سیستم Control Chassis 4 هم بطور کلی به کار راننده می آید با اینحال از لحاظ قدرت فنی در سطح خوبی نیست چرا که حدود ۸۰ اسب بخار قدرت کمتر درمقایسه با جنسیس معرفی میکند، ضمن اینکه دیفرانسیل عقب بودن جنسیس هم یکی از نقاط مثبت آن به حساب می آید با اینحال جریان به اینجا ختم نمی شود؛ جنسیس از لحاظ ظاهری و دیزاین کابین هم از لاگونا جلوتر است مخصوصا اینکه در اصل یک خودرو کوپه مقرر کرده شده و در عرصه خدمات بعد از فروش نیز مکان خوبی دارد. قطعاتش هم در بازار فراوان است و در مدلهای دست دوم نیز به سادگی خرید و فروش می شود. اگر بخواهیم جمع بندی کنیم برای خرید جنسیس توصیه می شود با این وجود اگر در جستجوی مدلی خاص هستید که کمتر در خیابان ها دیده شده و تجربه تازه ای را می خواهید تجربه کنید، با پایین آوردن فتیله توقعات، لاگونا می تواند انتخاب خوبی باشد.

نقاط قوت: دیزاین اسپورت، قابلیت ها زیاد، شتاب بالا، موتور بسیار پرقدرت

نقاط منفی: ناپایداری در جاده های لغزنده، ارتفاع بسیار کم، هزینه بسیار بالا

خصوصیت خاص: دیفرانسیل عقب بودن

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,