تویوتا میرای هیدروژنی ؛ راه‌حل نجات دنیا + هزینه ،مشخصات و عکس ها

تویوتا میرای هیدروژنی ؛ راه‌حل نجات دنیا + هزینه ،مشخصات و عکس ها

 کمپانی خوشنام تویوتای ژاپن پیوسته در بکارگیری تکنولوژی‌های نوین در عرصه جهانی پیشگام بوده است؛ بدین خاطر همراه با ارائه و گسترش خودروهای هیبریدی، دست به کار شده و نمونه هیدروژنی تویوتا میرای را از سال ۲۰۱۴ به مارکت ژاپن و ایالات متحده امریکا ارائه کرده است.

با این وجود کمپانی رقیب هموطن تویوتا یعنی هوندا نیز بی‌کار ننشسته و در همان برهه زمانی خودروی هیدروژنی خود را ارائه کرده است و در عین حال هیوندای کره جنوبی نیز کار را با توسان هیدروژنی شروع نموده است.

هزینه پایه این خودرو ۵۹٫۰۰۰ $ هزینه گذاری شده است که پیش بینی می شود تا ۶۵٫۰۰۰ $ نیز برسد . سرعت این خودرو تا ۲۷۰ مایل نیز می رسد و شتاب بسیار خوبی دارد .تویوتا میرای با تکنولوژی سلول سوختی، همراه با بهر‌ه‌مندی از مزیّت تغییر بدون تولید آلودگی، دامنه مسافتی قابل‌مقایسه با خودروهای بنزینی در دست قرار می‌دهد و با این وجود، نگرانی‌های موجود در باب دامنه خودروهای تمام‌الکتریکی را برداشته است. مطابق محاسبه تازه سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، تویوتا میرای نمونه ۲۰۱۶ مصرف سوختی برابر با ۳/۵۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد و با یک مخزن پر از هیدروژن می‌توان مسافتی به اندازه ۳۱۲ مایل (MPGe) یا ۵۰۲ کیلومتر پیمود.

پیشرانه هیدروژنی این اتومبیل پاک که از پیل سوختی با روند ترکیب هیدروژن با اکسیژن قدرت می‌گیرید، می‌تواند ۱۵۳ اسب‌بخار نیرو و ۳۳۵ نیوتن‌متر گریز از مرکز تولید کرده و خروجی آن از لوله اگزوز تنها آب، مایع حیات است!

اکنون به جز کشور ژاپن در ایالت کالیفرنیای امریکا مکان‌های ارائه هیدروژن مانند بنزین بسیار فراگیر شده و مالکان خودروهای هیدروژنی هیچ دغدغه‌ای را از این بابت احساس نمی‌کنند.

در دیزاین داخلی تویوتا میرای نمونه  ۲۰۱۶  و در قسمت داخلی از چرم و فیبر کربن استفاده شده است که دلیل می شود شما از راحتی به همراه استحکام بالا لذت ببرید .بهره برداری از نمایشگر لمسی به همراه توانایی اتصال به نقشه های ماهواره ای و پیش بینی آب و هوا و سیستم تهویه خوب این تویوتا را در صدر بهترین خودروی سدان خود قرار می دهد .

 تویوتا میرای ۲۰۱۶ که برنامه ریزی شده است در پاییز سال جاری به خیابان‌های امریکا قدم بگذارد. خودروهای سلول سوختی یا FCV ها برای سال‌ها از مضامین مساله‌برانگیز برای بین خودروهای پاک بوده‌اند. خروجی این خودروها تنها «آب» است و قادر اند تنها در عرض سه دقیقه مخزن خود را پُر کنند. در چنین شرایطی ست که که شارژ مجددا یک خودروی الکتریکی معمولی می‌تواند چندین ساعت طول بکشد. به علاوه از طرف دیگر دامنه مسافت آنها با خودروهای بنزینی قابل‌مقایسه است و آنها قادر اند مسافتی حدود ۵۰۲ کیلومتر را طی کنند. با این وجود در همین حال، خودروسازان به دلایل مختلف، علي الخصوصً زیرساخت‌ها، کمتر سر وقت آنها رفته‌اند. هم اینک، در کشوری مانند امریکا تنها ۱۲ ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژنی می باشد که بیشتر آنها در کالیفرنیای جنوبی قرار گرفته‌اند. با این وجود این روند نیز در حال تغییر است. سال قبلی، این ایالت هزینه‌ای برابر ۲۰۰ میلیون دلار را برای تولید ۱۰۰ ایستگاه تازه سوخت‌گیری هیدروژنی تا سال ۲۰۲۰ میلادی تصویب کرد. ممکن است همین مسئله دلیل شود که جاهای دیگر نیز به فکر چنین برنامه‌هایی بیفتند.

عکس-های-تویوتا-میرای-2016-7

تویوتا میرای ۲۰۱۶ به‌خوبی از مصرف سوخت برابر با ۴/۷ لیتر در هیوندای توسان هیدروژنی پیشی گرفته است؛ وسیله نقلیه ای که دامنه مسافت آن نیز ۴۲۶ کیلومتر تخمین زده شده و قدرتی برابر ۱۳۴ اسب‌بخار و گشتاوری به اندازه ۳۰۰ نیوتن‌متر دارد. در طرف دیگر، میرای نه‌تنها خودروی به‌صرفه‌تری است، حتی قدرت بیشتری از موتور الکتریکی خود دریافت می‌کند (۱۵۱ اسب‌بخار و ۳۳۵ نیوتن‌متر).تویوتا برای جلب توجه بیشتر خریداران به بهره برداری از این خودروهای هیدروژنی، مشوّق‌های بسیار خوبی پیش بینی کرده است. این تولیدکننده غیر از عرضه امداد جاده‌ای رایگان به مدت ۳ سال و یک گارانتی مبسوط، هزینه ۳ سال سوخت هیدروژن را تا سقف ۱۵ هزار دلار می‌پردازد.این خودرو ۰ تا ۶۰ مایل را در ۹٫۴ ثانیه طی خواهد نمود و سیستم های تعلیق آن نیز به خوبی روی لاستیک ها کنترل دارند و چرخش فرمان را به سیستم رایانه ای منتقل و از آنجا به لاستیک ها منتقل می شود

نحوه عملکرد سیستم هیدروژنی تویوتا میرای نمونه  ۲۰۱۶

  •    مخزن هیدروژن
  • 2016-Toyota-Mirai-01-765x543

دو مخزن فیبرکربنی ۵ کیلوگرم سوخت هیدروژن در فشاری بسیار بالا (۱۰,۰۰۰ psi) در خود جای می‌دهند. در اوضاع اضطراری مانند لحظه وقوع یک تصادف، حسگرها، شیرهای مسدودکننده را به کار می‌اندازند تا جلوی خروج هیدروژن از مخزن گرفته شود.

2016-Toyota-Mirai-02-765x368

دریچه مکش، «اکسیژن» که یک ماده حیاتی است، به محفظه سلول سوختی انتقال می‌دهد.

  •  واحد کنترل قدرت

2016-Toyota-Mirai-technology-765x362

این بخش به نوعی مغز متفکر و مدیریت مصرف انرژی خودرو رفتار می‌کند و الکتریسیته را از سلول سوختی گرفته و به موتور انتقال می‌دهد. در لحظه شتاب‌گیری، «واحد کنترل قدرت» انرژی ذخیره‌شده در باتری را برای رسیدن به شتاب بیشتر، آزاد می‌کند.

2016-Toyota-Mirai-04-765x430

برخلاف باتری‌های معمول در خودروهای الکتریکی، باتری نیکل هیدرید در «میرای» تنها انرژی زیادی موردنیاز در طول احتراق و شتاب‌گیری را در خود ذخیره می‌کند.

  • موتور الکتریکی

Toyota-Mirai-cross-section-765x510

وقتی الکتریسیته وارد موتور می‌شود، دلیل قطبی شدن استاتور آن می‌شود. استاتور قطعه‌ای حلقه‌مانند در اطراف روتور است. این قطبی‌شدن، دلیل ایجاد یک میدان چرخشی مغناطیسی می‌شود. آهنرباهایی که بر روی روتور سوار شده‌اند، با میدان مغناطیسی هم‌جهت شده و با همین نرخ شروع به گردش می‌کنند و حرکت رو به جلوی خودرو را تأمین می‌کنند. به هر میزان الکتریسیته بیشتری به موتور فرستاده شود، چرخش میدانی سریع‌تر شده و خودرو با سرعت بیشتری حرکت خواهد نمود. وقتی‌که توقف کرده و یا سرعت خود را کم می‌کنید، موتور الکتریسیته زیادی برای باتری تولید خواهد نمود.

2016-Toyota-Mirai-interior-765x510

در ساده‌ترین حالت، یک سلول سوختی تشکیل شده از یک آند، یک کاتد و یک غشای الکترولیت پلیمر (PEM) است. هرکدام از سلول‌ها به‌تنهایی مقدار اندکی ولتاژ تولید می‌کند و بدین جهت، مهندسان زنجیره‌ای از آنها را به‌صورت یک مجموعه جمع‌آوری می‌کنند. بسته مورد بهره برداری در میرای حاوی ۳۷۰ سلول سوختی است که هرکدام از آنها انرژی شیمیایی ذخیره‌شده در خود را به الکتریسیته مبدل می‌کنند.

عکس-های-تویوتا-میرای-2016-3

در هرکدام از سلول‌ها، هیدروژن در یک صفحه میدان به سوی آند جریان می‌یابد. در اینجا، یک کاتالیست «پلاتینیوم-کبالت» مولکول‌های هیدروژن را به یون‌های با بار مثبت و الکترون‌های با بار منفی مبدل می‌کند. سپس PEM، یون‌های هیدروژن را به سوی کاتد هدایت می‌کند و در همین حال، جلوی الکترون‌ها می‌گیرد. الکترون‌ها مجبور می‌شود که در یک مدار خارجی حرکت کنند از این حیث جریان الکتریکی ایجاد می‌شود.بالاخره الکترون‌ها و یون‌ها به همراه اکسیژن در کاتد، یکدیگر را ملاقات می‌کنند و آب را تشکیل می‌دهند. این آب را به روش بخار از خودرو خارج می‌شود.

 

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس