تویوتا راو۴ یا کیا سورنتو؟ ژاپنی خوش فروش یا کره‌ای پرآپشن؟

در تازه ترین مورد همزمان با اینکه در جمع خانوادگی نشسته بودیم یکی از اقوام پرسش با مزه ای پرسید، ایشان گفت اگر ۲۴۰ میلیون تومان داشتی بین کیا سورنتو اتاق تازه و تویوتا راو۴ فیس‌لیفت کدام یک را انتخاب می‌کردی؟ نکته جالب اینجاست که با اینکه هر دوی این خودروها شاسی‌بلند هستند با اینحال در دو کلاس مختلف قرار می‌گیرند.
کیا سورنتو که مدتی است نسل تازه آن به کشور راه یافته در کلاس کراس‌اوورهای سایز متوسط قرار می‌گیرد که نزدیک‌ترین رقیب آن هیوندای سانتافه بوده که عنوان پرفروش‌ترین خودروی وارداتی را با خود یدک می‌کشد و از آن طرف تویوتا RAV4 که در کلاس کراس‌اوورهای کوچک شهری قرار دارد با رقیبان فراوانی از نمونه توسان، اسپورتیج و … مقایسه می‌شود با وجود این نزدیک‌ترین رقیب آن از لحاظ هزینه ای هوندا CRV می‌باشد و با این کالا چشم بادامی‌ها در مارکت ایران دست به گریبان است.دیزاین خارجی

 

از کیا سورنتو شروع به بررسی می‌نماییم، پیتر شرایر که از طراحان ارشد آئودی بود چند سال قبل تصمیم گرفت به کیا بیاید و دیزاین تولیدات این تولیدکننده را انجام دهد. این کالا هم از دست‌پخت‌های این نابغه علم دیزاین خودرو است، جلو پنجره مستطیل شکل دلچسب تقارن زیبایی با چراغ‌های اصلی دارد و حالتی تهاجمی به سورنتو بخشیده است، کاپوت دلچسب دیزاین شده با اینحال چراغ‌های هالوژن که بدون ظرافت برنامه‌ریزی شده‌اند و کمی بزرگ به چشم می آیند با کلیت نمای جلو سازگار نیست با وجود این در نمونه‌های فول‌تر با ۴ چراغ کوچک مثل اپتیمای فیس‌لیفت پوشانده شده و این نقص مرتفع شده است، نمای جانبی خودرو با رینگ‌های ۱۹ اینچی کرومی تکمیل می‌شود و خطی L شکل پایین دربها جذابیت این بخش را دو چندان می‌کند.

 http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8993__0.jpg

در قسمت عقب همزمان با اینکه مشابهت انکارناپذیری با تولیدات آمریکایی‌ها از نمونه جیپ گرند چروکی قابل مشاهده است، نسبتاً ساده دیزاین شده است. چراغ‌های مستطیل شکل که در قسمت بالا قرمز و در پایین سفید رنگ هستند تقارن نسبی با چراغ‌های جلو دارند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8993__1.jpg

سر وقت تویوتاRAV4 فیس‌لیفت می‌رویم نخستین نکته‌ای که بعد از نخستین نگاه به چشمم آمد کیفیت بالای رنگ خودرو بود که در آفتاب حالتی هفت رنگ پیدا می‌کرد و براق به نظر می‌رسید، با اینحال در خصوص دیزاین آن لازم است بگوییم تویوتا از اساتید فیس‌لیفت دنیاست چنان چه با کمی دقت می‌توان فهمید با تغییراتی جزئی جذابیت RAV4 را دو چندان کرده است. نمای جلو با خطوط فراوان همراه است و چراغ‌های اصلی در دو گوشه این بخش همزمان با اینکه چراغ‌های روشنایی در روز را در خود جای داده‌اند، دیده می‌شوند. چراغ‌های هالوژن نیز همزمان با اینکه گرد می‌باشند در دو گوشه سپر قرار گرفته‌اند. در نمای جانبی رینگ‌های کروم بهمراه خط A زیبای شیشه‌ها از نکات جالب توجه این بخش می‌باشند. نمای عقب با تغییراتی دلچسب درمقایسه با تویوتا راو۴ قبل از فیس‌لیفت شدیداً برای نگارنده دلنشین بود که با این وجود این جذابیت در شب چند برابر می‌شود.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8993__2.jpg
تصمیم‌گیری بین زیبایی این دو خودرو و انتخاب یکی از آن‌ها تحت نام زیباتر بودن کاری بس سخت است با اینحال مسئولیتی است سخت که به بنده داده شده و با توجه به خواست انتخاب نگارنده راو۴ می‌باشد به این جهت که ظرافت بیشتری در دیزاین آن به خرج داده شده با این وجود منکر جذابیت‌ها و قلدری بیش از قبل سورنتو نمی‌شویم. کماکان تاکید می‌کنم که این یک مسئله شخصی است و بسیاری بر خلاف نظر بنده کیا سورنتو را وسیله نقلیه ای زیباتر می‌دانند
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/07/2016-Kia-Sorento-SX-L-2.0T-AWD-135.jpg

دیزاین داخلیبا بازکردن درب سورنتو با فضایی بزرگ و دلباز مواجه شدیم که با این وجود سقف پانوراما تاثیر فراوانی روی بزرگ‌تر جلوه دادن آن دارد. راحتی بهره برداری از قابلیت ها خودرو محسوس بوده و شدیداً ارگونومیک دیزاین شده است که حتی برای شخصی که نخستین بار است سوار خودرو می‌شود بهره برداری از آن‌ها به سادگی اجرا میشود.
فرمان سه پره با تزئینات آلومینیومی امکان تنظیم سیستم صوتی را روی خود قرار داده است. صفحه کیلومتر شمار تا ۲۴۰ کیلومتر مندرج می‌باشد و با کلیت کابین هماهنگی دارد. صندلی‌های چرمی راحت بوده و راننده را به آغوش می‌کشند. قابلیت ها رفاهی فراوانی برای سورنتو مورد آزمایش وجود داشت که از نمونه آن‌ها گرم‌کن و سردکن برای صندلی‌های جلو و گرم‌کن فرمان بود که برای ما ایرانی‌ها که به عبارتی عشق آپشن داریم حتی اگر یکبار هم از آن‌ها استفاده نکنیم، دلنشین است. کیفیت کلی کابین نیز خوب بررسی شد که با این وجود در طول لحظه و کارکرد بیشتر سورنتوهای نسل تازه می‌توان تصمیم‌گیری بهتری در این خصوص کرد.

 https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2013-Toyota-RAV4-Limited-cockpit.jpg

بعد از بررسی نمای داخلی سورنتو فرصت به بررسی نمای داخلی تویوتا RAV4 رسیده بود، با باز کردن دربهای تویوتای مورد آزمایش با فضایی نسبتاً جمع‌وجورتر درمقایسه با سورنتو مواجه شدیم با اینحال بهره برداری از ۲ رنگ در تزئینات محیط داخلی، تویوتا راو۴ نمایی دل چسب‌تر را برای شما به نمایش می‌گذارد. صندلی‌ها، رودری‌ها و قسمت‌هایی از جلو داشبورد با چرم نارنجی خوش رنگ و با کیفیت تزئین شده‌اند. به علاوه از طرف دیگر در قسمت‌هایی از محیط داخلی از آلومینیوم استفاده شده که جذابیت دوچندانی به این بخش بخشیده است. دسته دنده خوش‌استیل بوده و در دستان راننده می‌نشیند. صندلی‌ها سفت‌تر و اسپرت‌تر از سورنتو بود و از لحاظ ارگونومیک نیز با اینکه سورنتو از قابلیت ها بیشتری دارا بود با اینحال راحتی و دسترسی به آن‌ها ساده‌تر بود و یکی از مواردی که در RAV4 توی ذوق می‌زند دسترسی به دکمه فلاشر و علي الخصوصً DRIVE MODE بود که در بدترین جای ممکن جای گرفته بود. به علاوه از طرف دیگر از لحاظ قابلیت ها نیز سورنتو در مرتبه‌ای بالاتر قرار می‌گرفت همزمان با اینکه RAV4 از ابزارهای چندانی دارا نبود برای نمونه ترمز دستی الکترونیکی سورنتو در RAV4 به روش دستی بود.از لحاظ ابعاد نیز طول و عرض و ارتفاع تویوتا راو۴ به ترتیب ۴۵۷۰ و ۱۸۴۵ و ۱۶۶۱ می‌باشد همزمان با اینکه همین اعداد در کیا سورنتو ۴۷۸۰ و ۱۸۹۰ و ۱۶۹۰ میلی‌متر می باشد،فاصله بین دو محور این دو خودرو نیز در کیا سورنتو ۲۷۷۹ میلی متر و در تویوتا راو۴، ۲۶۵۹ میلی‌متر می‌باشد که با نشستن در ردیف اول و دوم خودرو بیشتر به ابعاد بزرگ‌تر سورنتو پی خواهید برد.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8993__5.jpg

قوای فنی

کیا سورنتو از پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۲۴۰۰ سی‌سی GDI دارا است که توان خروجی آن ۱۸۸ اسب بخار و حداکثر گریز از مرکز ۲۴۱ نیوتن‌متر می‌باشد که این قدرت از روش گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به روش پیش فرض به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که شتاب صفر تا صد را برای این کره‌ای آمریکایی مانند تقریبا ۱۰.۲ ثانیه میسر می‌کند، به علاوه از طرف دیگر مصرف سوخت ترکیبی سورنتو ۱۰.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌باشد.

با اینحال پیشرانه تویوتا راو۴، ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۲۵۰۰ سی‌سی است که توان خروجی آن ۱۷۷ اسب بخار بوده و گریز از مرکز این خودرو ۲۳۳ نیوتن‌متر است، گیربکس نیز مثل سورنتو ۶ دنده اتوماتیک تیپ ترونیک بوده که قدرت را به چرخ‌ها منتقل می‌کند که شتاب صفر تا صد را تقریبا ۹.۳ ثانیه برای این خودرو امکان پذیر می‌کند. مصرف سوخت نیز به روش ترکیبی برای تویوتا راو۴ فیس‌لیفت ۹.۱ لیتر می‌باشد که در مقایسه با سورنتو از مصرف کمتری دارا است.
از لحاظ وزن نیز سورنتو با ۱۶۸۰ کیلوگرم وزن در طرف دیگر ۱۵۵۸ کیلوگرم وزن راو۴ بیش از ۱۰۰ کیلوگرم سنگین‌تر است که در زمان شتاب‌گیری و کسب شتاب صفر تا صد از آن یک قربانی تولید.تجربه ی رانندگیبعد از سوار شدن بر تویوتا راو۴ شروع به حرکت کردیم دنده‌ها با کمی کندی تعویض می‌شد که چاره آن تعویض دستی دنده بود، شتاب‌گیری نیز خوب بود و شما را گله‌مند نمی‌کند به عبارتی واکنش موتور درمقایسه با گاز سریع و تهاجمی بود با این وجود در حد خودروی کراس‌اوور شهری. کیفیت بالای کابین که به کابین لکسوسی مشهور است حس خوبی را به راننده منتقل می‌کند و احساس می‌کنید سوار بر وسیله نقلیه ای با ارزشی بالاتر هستید. دسترسی به حالت‌های مختلف رانندگی از نمونه اسپرت و اکونومیک کمی سخت بود با اینحال با تغییر آن روی حالت اسپرت فرمان از حالت لختی خود خارج و سفت شد تا برای سرعت‌های بالا و مانورپذیری تکمیل شود. نمایشگر امکان دسترسی راحتی داشت و با قرار دادن گیربکس روی حالت دنده عقب دوربین عقب را پوشش می‌داد تا به سادگی پارک کردن انجام شود، کیفیت صفحه LCD و دوربین دنده عقب نیز محشر بود. شعاع گردش فرمان خوب بوده و برای شهری مثل تهران فرضیه‌آل است. ضربات به کابین محسوس بوده و در ردیف دوم بیشتر حس می‌شد. تویوتا راو۴ از مانورپذیری مناسبی در سرپیچ‌ها دارا است و حس استرسی به راننده منتقل نمی‌کند غیر از اینکه سیستم ترمز در جلو دیسکی به همراه خنک شونده و در عقب دیسکی است تا به سادگی بتواند از پس وزن بیش از ۱۵۰۰ کیلویی RAV4 بر بیاید.
حال فرصت به سواری با کیا سورنتو رسیده بود. بعد از سوار شدن بر روی صندلی راننده محیطی بزرگ‌تر در طرف دیگر پای نگارنده دیده می‌شد و بزرگ‌تر بودن کابین محسوس بود. گیربکس را از حالت P به D تغییر دادیم و شروع به حرکت کردیم. شتاب‌گیری با کمی کندی همراه است و راضی کننده نیست. با قرار دادن گیربکس روی حالت دستی شتاب‌گیری بهتر از قبل شد با این وجود باز هم چنگی به دل نمی‌زند. ضربات کابین کمتر از تویوتا راو۴ بوده و کمتر دست اندازهای زیاد پایتخت در کابین به چشم می‌آمد. دید اطراف نیز به دلیل شیشه‌های کشیده و آینه‌های بزرگ خوب می‌باشد با این وجود به دلیل پف نسبی کاپوت از محیط جلو دید مناسبی دستگیرمان نمی‌شد.

 http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8993__7.jpg

در انتهای سواری با این خودرو و در زمان ترمز کردن با استرسی زیاد مواجه شدیم عملکرد ترمزها افتضاح بود و برای ایست کامل نیاز به فشار زیاد پا روی پدال ترمز داشت که با پرسش از صاحب خودرو متوجه شدیم جریان مفصلی پشت آن قرار دارد.
لنت های ترمز مدتی است که در این خودرو مستهلک شده و نیاز به تعویض دارد با اینحال با مراجعه‌های متعدد صاحب خودرو به نمایندگی‌های کیا در کشور تنها یکی از آن‌ها این قطعه مصرفی را داشته که به هزینه ناعادلانه ۳۳۰ هزار تومان در معرض فروش قرار داده است که صاحب محترم قبول نکرده و آنقدر از این مسئله شکایت داشتند که در روز آزمایش چند بار مشورت‌هایی با نگارنده در خصوص خرید وسیله نقلیه ای دیگر کردند. واقعاً کاربر ایرانی که با هزینه ای چندین برابر هزینه اصلی خودرو، وسیله نقلیه ای را در داخل کشور تهیه می‌کند باید تا چه میزان صبور باشد؟ تا کی باید این جریان تمام نشدنی خدمات بعد از فروش ضعیف واردکنندگان را بشنویم؟ و سوالات متعدد دیگری که با نشست و برخواست بیشتر با مالکان خودروهای وارداتی بیشتر آن‌ها را می‌شنوید.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8993__8.jpg

جمع بندی
با اینحال در انتهای مقاله تصمیم گرفته ایم به سوالی که اول مقاله مطرح شد جواب دهیم یعنی با حدود هزینه ۲۴۰ میلیون تومان کدام یک از این دو خودرو را انتخاب کنیم خوب است؟
اگر در جستجوی وسیله نقلیه ای بزرگ و قلدر هستید که محیط مناسبی داشته و از ۳ ردیف صندلی دارا است با شتابی کم و با این وجود آپشن‌های متعددی که خواست اکثر ایرانی‌هاست، انتخاب شما کیا سورنتو می‌باشد. با هر بار نشستن پشت فرمان سورنتو و شتاب‌گیری کند آن بیشتر متوجه می‌شدیم که قانون پر حرف و حدیث ممنوعیت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی چه بر سر مارکت کشور آورده است و پیشرانه خوب‌تر برای سورنتو نمونه V6 با حجم موتور ۳.۳ لیتری که به باعث این قانون از واردات آن جلوگیری شد ممکن است می‌موفق شد نتیجه آزمایش را جور دیگری رقم بزند.
حال اگر در جستجوی وسیله نقلیه ای با لذت رانندگی خوب، شتاب‌گیری خوب، کیفیت کابینی فرضیه‌آل هستید انتخاب شما تویوتا راو۴ می‌باشد، غیر از اینکه سواری اسپرت‌تر و صندلی‌هایی جمع‌و‌جورتر و محیط داخلی کمتر درمقایسه با سورنتو جزو موارد محسوسی است که در راو۴ حس می‌شود.
به عبارتی همه چیز به اولویت‌های شما بستگی دارد یعنی اگر در جستجوی وسیله نقلیه ای برای مسافرت هستید و تصمیم گرفته اید آخر هفته را با خانواده پر جمعیت خود که یقیناً دو کودک نیز بین آن‌ها هستند (برای ردیف سوم صندلی‌ها که از محیط کمی دارا است) به گشت‌و‌گذار بگذرانید انتخاب سورنتو می‌باشد با اینحال اگر برای درون شهر وسیله نقلیه ای خوب با مصرف سوختی مطلوب و شتاب‌گیری خوب هستید انتخاب راو۴ است با اینحال به شخصه بدلیل آنکه سواری هر وسیله نقلیه ای دارای اهمیت انتخابم قرار دارد راو۴ را بر می‌گزینم از آنجاییکه به خودرو و رانندگی بیشتر تحت نام لذت نگاه می‌کنم تا وسیله‌ای برای حمل و نقل.

در انتهای ضمن تشکر از مالکان دو خودرو که چندین ساعت خودرویشان را در دست تیم آزمایش خودروبانک قرار دادند تشکر و توجه شما را به ویژگیهای تکنیکی دو خودرو جلب می‌کنیم.

ویژگیهای تکنیکی
نمونه تویوتا راو۴ کیا سورنتو
پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۴ سیلندر خطی
حجم موتور ۲.۵ لیتر ۲.۴ لیتر
حداکثر قدرت ۱۸۰ اسب بخار در ۶ هزار دور بر دقیقه ۱۹۰ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور بر دقیقه
حداکثر گریز از مرکز ۲۲۶ نیوتون متر در ۴۱۰۰ دور بر دقیقه ۲۴۲ نیوتون متر در ۴۲۵۰ دور بر دقیقه
شتاب رسمی ۹.۷ ثانیه ۱۰.۲ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۷ لیتر در صد کیلومتر ۹.۵ لیتر در صد کیلومتر
وزن ۱۵۸۰ کیلوگرم ۱۵۹۸ کیلوگرم
هزینه حدود ۲۴۰ میلیون تومان حدود ۲۴۸ میلیون تومان

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,