تولید وسیله نقلیه ای که تصادف نمی کند

وسیله نقلیه ای که تصادف نمی کند

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/2891__0.jpg

هوندا در حال بررسی و دیزاین نرم افزاری است که خودروهایش را از هر تصادف یا برخورد با هر خودرو، عابر یا شیء دیگری بازمی دارد یا دست کم هدف این است.

وظیفه اصلی این نرم افزار که طبق اولین برآوردها تکمیلش ۱۰ سال لحظه خواهد برد، تشخیص عابران پیاده، تشخیص وسیله نقلیه ای که امکان دارد راه خودروی شما را ناگهان قطع کند و بالاخره برقراری رابطه با دیگر خودروها برای پیشگیری از برخورد است. آقای تاکانوبو ایتو، مدیرعامل هوندا، بیان میکند دیزاین این نرم افزار نشان از تعهد خودروساز ژاپنی به امنیت خودروها و سرنشنیانش دارد. ایشان در گفتگویی با خبرنگاران، در موسسه تحقیق و پیشرفت هوندا گفت: «فلسفه ما این است که خودرو نباید راننده را کنترل کند، حتی راننده می بایست از رانندگی لذت ببرد.» این با این وجود به این معنا نیست که قصد هوندا تولید خودروهایی بی نیاز از راننده است، چرا که هم اینک همه این کار را به گوگل واگذار کرده اند. هوندا تلاشش را بیش از همه بر دو چیز متمرکز کرده است: پرهیز از برخورد با عابران پیاده �که بیشترین میزان تلفات را دارند و برخورد با خودروی جلویی که شایع ترین نوع تصادف است. نرم افزار مورد نظر هوندا پیچیده است و در عین حال به نسبت مدلهای حال حاضر یا در دست دیزاین قابلیت های بیشتری دارد.

عده ای از قابلیت ها این نرم افزار تازه از این برنامه ریزی شده است:

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/2891__1.jpg

ردیابی عابر پیاده: بسیاری از خودروسازان دنیا در حال بررسی این تکنولوژی هستند و نتایج متفاوتی گرفته اند. نرم افزارهای حال حاضر معمولا به کمک یک دوربین یا رادار هر هیبت شبه انسانی را که در مسیر خودرو یا اطراف آن می باشد تشخیص می دهند و به محض قطعی پنداشتن برخورد ترمز، خودرو را اکتیو می کنند. هوندا تصمیم گرفته است قدم بزرگ تری بردارد، به این معنا که نرم افزارش را طوری دیزاین کند که در سرعت های بالا هم کارایی اش را حفظ کند. تا به اینجای کار این سیستم ها تنها تا زمانی درست کار می کنند که سرعت خودرو از حدود ۶۵ کیلومتر در ساعت بیشتر نشده باشد، با اینحال هوندا تصمیم گرفته است این فاصله را تا ۸۰ کیلومتر در ساعت گسترش دهد.

لحظه سنج چراغ سبز: این سیستم ساده و هوشمند یقینا یکی از دلنشین ترین بخش های تکنولوژی تازه هونداست. این لحظه سنج تصویری به راننده اعلام می کند که با چه سرعتی باید براند تا وقتی به چراغ راهنمایی بعدی می رسد، چراغ بازهم سبز باشد. استدلال هوندا برای این اطلاع رسانی آن است که راننده ها معمولا فاصله بین دو چراغ را با سرعت طی می کنند و در بسیاری موارد به موقع به چراغ نمی رسند و ناگزیر پا را روی پدال ترمز می کوبند. بر کسی پوشیده نیست که این طرز رانندگی نه تنها مصرف سوخت خودرو که احتمال تصادف با خودروی جلویی را هم بیشتر می کند. هوندا همراه با کیلومترشمار خودرو نشانگری نصب می کند که به راننده بیان میکند برای آنکه به چراغ سبز بعدی برسد، مثلا باید با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت براند. این نشانگر به علاوه از طرف دیگر شامل شمارش معکوسی هم هست که به راننده اطلاع می دهد تا قرمز شدن چراغ چقدر فرصت دارد. هوندا بیان میکند این تکنولوژی تازه، مصرف سوخت و احتمال برخوردهای جلو به پشت را کاهش می دهد.

سیستم انعطاف پذیر تثبیت سرعت: دیزاین یک سیستم کنترل سرعت که با موقعیت های مختلف قابل تطبیق باشد، بازهم دشوار به نظر می رسد. این سیستم در شکل حال حاضر اش غیر از اینکه فاصله بین خودروها را (با کنترل یا تثبیت سرعت) حفظ می کند، خودروی جلویی را هم پیوسته پایین نظر دارد. از این جهت اگر وسیله نقلیه ای ناگهان خط مسیر شما را قطع کند، خودروی شما با یک ترمز درست و حسابی، مانع برخورد قطعی می شود، با اینحال سیستم تطبیق پذیر تثبیت سرعت هوندا ۶ خودروی جلویی را در خطوط مختلف تشخیص می دهد و سرعت و اندازه آنها را هم ثبت می کند. برای نمونه اگر یک خودروی سنگین در سمت راست شما با سرعتی آهسته در حرکت باشد، این سیستم می تواند پیش بینی کند که خودروی سومی در همان خط برای گذشتن از خودروی سنگین ناگهان و به سرعت وارد خط شما می شود. در این صورت به آرامی از سرعت خودروی شما می کاهد تا مانع برخورد شود.

هوندا به علاوه از طرف دیگر تصمیم گرفته است در نرم افزارش امکان رصد موتورسیکلت ها را هم بگنجاند (حرکت زیگزاگ وار موتورسیکلت ها از دیگر عوامل شایع تصادفات رانندگی است). کنترل فرمان خودرو در مواقع اضطراری هم بخش دیگری از تلاش های تازه هوندا برای گسترش امنیت رانندگی است. با استناد به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در ماه سپتامبر سال جاری، هر سال حدود ۳/۱ میلیون نفر در تمامی دنیا در پی تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند و به توجه به ارتقای قابلیت ها و ابزارهای ایمنی و توجه خودروسازان به گسترش ایمنی در دهه واپسین، این سازمان بیان میکند تا سال ۲۰۲۰ تعداد کشته شدگان به ۹/۱ میلیون نفر در سال می رسد. هوندا در مسیری که برای کاهش این تلفات سنگین درپیش گرفته تنها نیست و قبل از این ولوو و تویوتا تلاش ها را برای دیزاین خودروهای هوشمندی شروع کرده اند که با تجمیع معلومات از محیط اطراف خودروها و به شراکت گذاشتن آنها با دیگر خودروها می توانند امیدها را برای کاهش چنین تلفاتی زنده نگه دارند

منبع

دسته‌بندی‌ها: معرفی خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,