توسان یا اسپورتیج ،سمند یا دنا ،تویوتا یاریس یا هیوندای اکسنت! انتخاب با شما؟

انتخاب بین خودروهایی که از لحاظ توانایی و هزینه به هم نزدیک بوده و اصطلاحا در یک کلاس هستند برای افراد زیادی ساده نیست. در این نوشته سعی شده نکات اساسی مقایسه ای خودروهای یک کلاس دو به دو به روش کوتاه بیان شود

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/12/11744__0.jpg

 توسان یا اسپورتیج

به اشتراک مردم ما خودروهای شاسی بلند از شهرت خاصی دارا هستند. شاسی بلندهای کلاس متوسط با این اوصاف به‌دلیل اینکه هزینه و قابلیت ها متناسب تری دارند در معرض انتخاب بیشتری قرار می‌گیرند. هیوندای توسان و کیا اسپورتیج دو شاسی بلند کلاس متوسط از خودروسازان کره جنوبی هستند که سهم مهمی در مارکت ایران دارند. برای اینکه انتخاب خوبی بین این دو خودرو داشته باشید باید به خصوصیات آنها توجه کنید. کیا اسپورتیج وسیله نقلیه ای است که در نمونه تازه با موتور توربو قدرت بیشتری تولید می‌کند با اینکه حجم موتور کمتری دارد. به علاوه از طرف دیگر زیربندی آن قوی‌تر است. بدین جهت اگر سفرهای خاکی و آفرود جاده‌ای فراوانی در پیش دارید این خودرو انتخاب بهتری برای شما است. با اینحال اگر دیزاین داخلی و آپشن را مدنظر داشته باشید هیوندای توسان انتخاب بهتری خواهد بود. به علاوه از طرف دیگر سیستم تعلیق یا در اصطلاح عام، کمک فنرهای هیوندای توسان نرم‌تر است. از لحاظ استهلاک هم باید توجه داشت که هر دو این خودروها مشابه به هم هستند و در سطح قابل قبولی قرار دارند. در باب نمایندگی‌های فروش و تامین قطعات هم به دلیل اینکه مدت فراوانی در مارکت ایران حضور داشته‌اند، پراکندگی خوبی در سطح کشور دارند. از لحاظ مصرف سوخت کیا اسپورتیج مصرف بیشتری دارد؛ با اینحال در حدی نیست که رقم معنی‌داری باشد.

 سفران یا اپتیما 

ممکن است در بازارهای جهانی کیا اپتیما و رنو سفران چندان در یک کلاس قرار نگیرند، با اینحال در مارکت ایران محدوده هزینه ای، این دو خودرو را همراه با هم قرار داده است. سفران و اپتیما دو خودرو با خصوصیات دیزاین و فنی دارای اختلاف هستند. رنو سفران با توجه به الگوهای دیزاین فرانسوی دیزاین شده است. در بدنه آن پیچیدگی و خطوط شکسته کمی قابل مشاهده است. بدین جهت دیزاین آن با وقار و مشابه به خودروهای کلاس مدیریتی شده است. در طرف دیگر کیا اپتیما با دیزاین کشیده‌تر و بهره برداری از خطوط، روح یک خودرو اسپرت را یافته است. با وجود این در حقیقت یک اسپرت نیست. همین وجه افتراق می‌تواند عاملی برای انتخاب باشد. در قسمت فنی هم اگر در جستجوی وسیله نقلیه ای هستید که نرم باشد و در عین حال قدرت و سرعت خوبی هم داشته باشد رنو سفران گزینه خوبی است. مانند اینکه سوار ابر شده باشید. با اینحال اگر می‌خواهید سوار باد شوید، در این کلاس کیا اپتیما انتخاب بهتری است؛ چرا‌که شتاب و سرعت نهایی بالاتری دارد. از لحاظ آپشن هم اساسا کره‌ای‌ها گشاده‌دست‌تر از فرانسوی‌ها هستند و بدین جهت کیا اپتیما می‌تواند گزینه بهتری برای آپشن بازها باشد. از لحاظ استهلاک اگر چه خودروهای فرانسوی به پراستهلاک بودن مشهور هستند، با اینحال ترکیب DNA رنو با نیسان در سال‌های واپسین موقعیت را بهتر کرده است.

 سمند یا دنا

خودروهای داخلی برای طیف وسیعی از خریداران دلنشین هستند و با اغلب بودجه‌ها جور در می‌آیند. با این اوصاف دو خودرو سمند و دنا از بزرگ‌ترین‌ خودروساز کشور به دلیل مشابهت‌هایی که دارند انتخاب را بینشان سخت کرده‌اند. این دو خودرو به دلیل داشتن پلت فرم مشترک و موتورهای یکسان در یک کلاس قرار می‌گیرند با وجود این هزینه‌های آنها دارای اختلاف است. دنا را به نحوی می‌توان ورژن اصلاح شده خودرو سمند به حساب آورد. اصلاحی که خیلی خوب هم انجام شده است. نمای جلوی خودرو بطور کلی دلنشین شده و یک خودرو تهاجمی را تداعی می‌کند که جوانان را جذب می‌کند. وانگهی در داخل خودرو نیز تغییراتی داده شده تا از سمند فاصله بگیرد.دیزاین جلو داشبورد لوکس، بهره برداری از دیزاین دو رنگ در داخل و دستگیره‌های تازه، محیط متفاوتی را برای این خودرو به وجود آورده است. به علاوه از طرف دیگر آپشن‌هایی که کمپانی تولید کننده به‌صورت جداگانه برای این خودرو عرضه می‌دهد، مانند گرمکن و سردکن صندلی و مسیریاب استاندارد ایران، آن را به اشتراک خودروهای داخلی متمایز ساخته است. در طرف دیگر سمند وسیله نقلیه ای است که ظرفیت فشار بالاتری به دلیل دیزاین ساده‌تر دارد. از لحاظ قدرت نقدشوندگی و خدمات بعد از فروش نیز کمتر وسیله نقلیه ای در ایران به پای این دو خودرو می‌رسد.

 تندر وانت یا آریسان

مارکت خودروهای شهری کار، یا همان وانت‌ها در مارکت ایران مارکت متنوعی نیست. در سال‌های واپسین دو خودرو وانت تندر و وانت آریسان کمی تنوع به آن داده‌اند. وانت تندر که از اسمش پیداست از چه وسیله نقلیه ای منشعب شده و وانت آریسان نیز کالایی است که روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵ با نیم نگاهی به فیس لیفت پژو پارس ساخته شده است. هر دو این خودروها در کلاس وانت‌های سبک قرار می‌گیرند که پایین یک تن ظرفیت بار دارند. یکی از مزیت‌های وانت آریسان این است که ورژن گازسوز آن نیز عرضه می‌شود و با دیزاین کپسول‌های گاز در پایین بدنه برخلاف وانت پیکان گازسوز، از محیط بار وانت کاسته نشده است. این دو وانت با داشتن کیسه هوا از ایمن‌ترین وانت‌های کشور در کلاس خود به حساب می‌آیند. افرادی که با این دو وانت تلاش نموده‌اند می‌گویند که وانت آریسان ظرفیت حمل بار بیشتری دارد، با اینحال وانت تندر به دلیل داشتن فنرهای خشک‌تر، برای استفاده به نوعی وانت توانایی‌های بیشتری دارد. در قسمت استهلاک هنوز از عمر کاری آنها، آنقدری نگذشته که شواهد خوبی در معرض باشد با اینحال با استناد به ورژن سدان این خودروها کفه ترازو به سود وانت تندر سنگینی می‌کند. از لحاظ خدمات بعد از فروش هر دو خودرو موقعیت مناسبی دارند، با اینحال هزینه قطعات یدکی وانت آریسان در مارکت کمتر است.

پورشه باکستر یا بی ام و Z4 

کوپه‌های اسپرت؛ جوان‌پسندترین کلاس خودروهای سواری در جهان به حساب می‌آیند و جوانان ایرانی هم از این سنت مستثنی نیستند. با اینحال خرید آنها با هزینه‌های ایران کار هر جوانی نیست! اگر بودجه کافی برای خرید وسیله نقلیه ای در این کلاس دارید دو خودرو بی‌ام‌و Z4 وپورشه باکستر انتخاب‌های جالب توجهی در این کلاس هستند. پورشه باکستر یکی از اسپرت ترین خودروهای مارکت ایران است. موتور آن قوی‌تر از بی‌ام‌و Z4 بوده و شتاب و سرعت بهتری دارد، با اینحال برای یک خودرو اسپرت همه چیز شتاب نیست حتی هندلینگ یا همان فرمانپذیری نیز مهم است. بی‌ام‌و Z4 از این نظر موقعیت بهتری دارد. در قسمت دیزاین، پورشه باکستر تداوم دیزاین سنتی پورشه است، با اینحال بی‌ام‌و Z4 به دلیل دماغه کشیده‌تری که دارد روح دیزاین اسپرت را بهتر منتقل می‌کند. ولی باید گفت در موقع خرید خودروهای لوکس برندها نیز حرف خود را می‌زنند. پورشه اساسا برند لوکس تری در مقایسه با بی‌ام‌و محسوب میشود. در عرصه استهلاک لازم است بگوییم که پورشه به دلیل دور موتور بالایی که دارد استهلاک موتوری بیشتری هم دارد. هزینه لوازم و مواد مصرفی بی‌ام‌و Z4 نیز نسبتا کمتر است، با وجود این هر دو خودرو در رده هزینه بالاهای مارکت قرار می‌گیرند. در باب نمایندگی‌های رسمی، در تهران وضع هر دو خودرو خوب است با اینحال در سطح کشور بی‌ام‌و موقعیت بهتری دارد.

 تویوتا یاریس یا هیوندای اکسنت 

در رده خودروهای سدان جمع و جور خودروسازان آسیایی دست پری در مارکت ایران دارند، هر‌چند هزینه هایشان چندان جمع و جور نیست.تویوتا یاریس و هیوندای اکسنت دو خودرو قابل توجه در این مارکت هستند. تویوتا با گذاشتن موتور ۱۵۰۰ سی‌سی روی یاریس آن را به یک خودرو کاربردی مبدل کرد. تفاوت دیزاین بیرونی آن نیز کمی از سادگی کار کاسته و ماهیتی اسپرت تر به این خودرو داده است. در طرف دیگر هیوندای اکسنت با المان دیزاین نمونه النترا در هزینه ای پایین‌تر، طیف وسیعی را به سوی خودش جذب کرده است مخصوصا که هزینه خوب‌تری هم در مقایسه با تویوتا یاریس دارد. شتاب هیوندای اکسنت از تویوتا یاریس بیشتر است، با اینحال یاریس گیربکس بهتری داشته و سرعت پاسخگویی آن در دنده‌های سبک بیشتر است. اگر در جستجوی دیزاین داخلی پیچیده و متنوع هستید هیوندای اکسنت شما را راضی تر خواهد نمود با اینحال اگر در جستجوی کیفیت مواد استفاده شده در تولید داخل خودرو هستید، تویوتا یاریس انتخاب بهتری خواهد بود. یاریس رانندگی نرم تری دارد و در طرف دیگر اکسنت هندلینگ بهتری به شما می‌دهد. در بحث استهلاک نیز به سختی می‌توان وسیله نقلیه ای را پیدا کرد که بتواند تویوتا را شکست دهد. هر دو خودرو از لحاظ نمایندگی‌های خدمات بعد از فروش موقعیت خوبی در سطح کشور دارند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/12/11744__2.jpg

 آئودی Q5 یا بی ام و X4

در رده شاسی بلندهای لوکس مارکت ایران یکی از ناشناخته ترین پدیده‌ها آئودی Q5 است. هنوز بیشتر در کنفرانس‌ها قابل مشاهده است تا سطح شهر. از لحاظ فنی و موتوری در کلاس اسپورتیج قرار می‌گیرد! با اینحال از لحاظ قدرت و هزینه بی‌ام‌و X4 بهترین هماورد آن در مارکت حال حاضر ایران است. آئودی Q5 با موتور توربو ۲ لیتری وارد ایران شده، با اینحال به مدد تکنولوژی آئودی و توربوشارژرش می‌تواند قدرتی در حد بی‌ام‌و X4 سه لیتری تولید کند، اگر چه آئودی Q5 خصوصیات ظاهری اسپرت بی‌ام‌و X4 را ندارد، با اینحال به جایش خصوصیات آفرود بسیار خوبی دارد که در بی‌ام‌و X4 قابل مشاهده نیست. همین مساله می‌تواند برای پرداخت ۴۰۰ میلیون برای آئودی یا ۳۸۵ میلیون برای بی‌ام‌و مورد استقبال قرار گیرد. در دیزاین داخلی هر دو خودرو دیزاین نیمه لوکس دارند. با این اختلاف که آئودی خانوادگی تر دیزاین شده و بی‌ام‌و اسپرت تر؛ مخصوصا که بی‌ام‌و در قسمت عقب ظرافت دیزاین بیشتری به خرج داده است. از لحاظ خدمات بعد از فروش و تامین قطعات هنوز موقعیت بی‌ام‌و خوب است چرا که آئودی برندی نوپا در مارکت ایران است

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو