تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک در مقابل جیلی GC6 + هزینه و مشخصات هر یک

دو اتوماتیک اقتصادی؛ یکی چینی یکی فرانسوی

امروز در این مقاله ما تصمیم گرفته ایم با مقایسه دو خودروی تازه به اسم های تندر نود پلاس که به وسیله کمپانی ایران خودرو جیلی GC6 به وسیله خودروسازان بم ارائه شده است،نگاهی دقیق تر و بهتر برای خریداران ممکن این دو کالا تازه داشته باشیم.

کمپانی خودروسازان بم اخیرا فعالیت خودرو مجددا شروع کرده است و یکی از تولیدات اقتصادی جیلی را به خط تولید خود آورده است.
جیلی GC6 تحت نام یک سدان پرفروش در مارکت چین به حساب می آید که حال به خط تولید خودروسازان بم آمده و هزینه ای حدود ۴۸ میلیون تومان را در کارخانه دارد. این سدان رقیب اصلی رنو تندر۹۰ پلاس اتوماتیک ایران خودرو است که آن هم طی هفته های قبلی به خریداران تحویل داده شده است. در این بخش تصمیم گرفته ایم تا مقایسه ای میان این دو سدان اقتصادی اتوماتیک داشته باشیم.

ویژگیهای تکنیکی کدام قوی تر است؟

هر دو این سدان ها تحت نام خودروهای اقتصادی شناخته می شود و بدیهی است که حجم موتور بالا در آن ها دیده نمی شود. پیشرانه تندر۹۰ پلاس ۱٫۶ لیتر حجم دارد و ۱۰۵ اسب بخار را با گریز از مرکز ۱۴۰ نیوتون متر تولید می کند. با اینحال جیلی GC6 به پیشرانه ۱٫۵ لیتری تجهیز است که آن هم قدرت ۱۰۵ اسب بخار را با گریز از مرکز ۱۴۶ نیوتون متر تولید می کند. با اینحال در بیشتر مواقع موضوع نوع عملکرد گیربکس است که بالاخره قدرت و شتاب وسیله نقلیه ای را ثابت می کند. گیربکس تندر۹۰ پلاس تا حدی می تواند قدرت را بهتر از گیربکس GC6  به چرخ ها منتقل کند و گریز از مرکز را در دور پایین ممکن نماید. با اینحال از جهت دیگر لگد و تقه گیربکس در تندر۹۰ بیشتر احساس شود.  به علاوه از طرف دیگر میزان هرزگردی گیربکس تندر۹۰ به نسبت جیلی GC6 بیشتر است. با اینحال در این چند ساله این گیربکس که بر روی ساندرو و تندر۹۰های اتوماتیک قبلی نصب شده است، از لحاظ کیفیت خوب ظاهر شده اند و باز اجرای مناسب تری درمقایسه با گیربکس های اتوماتیک ۲۰۶ و ۲۰۷ آی تازه دارد. گیربکس GC6، با اینکه ممکن است نتواند شتاب آنچنانی را به خودرو منتقل کند، با اینحال از لحاظ کیفیت در سطح خوبی قبول دارد و تعویض دنده آن نرم تر از تندر۹۰ است. با اینحال حالت تیپ ترونیک بر روی این گیربکس جیلی نیست.و این آپشن را درمقایسه با تندر۹۰ پلاس کمتر دارد. بجای آن می توان گیربکس GC6 را در حالت L قرار داد تا حداکثر قدرت برای حرکت در شیب های تند استفاده شود.

مشخصات فنی جیلی GC6
قابلیت ها کدام یک بیشتر است؟

تندر۹۰ پلاس را نمی توان تحت نام یک خودرو پرآپشن دانست. بروزترین آپشن این خودرو را می توان بلوتوث آن دانست که تنظیمات آن از پشت فرمان انجام می شود. به علاوه از طرف دیگر رایانه مسافرت کامل از خصوصیت هایی است که روی این خودرو نصب شده است. با این وجود نباید توقع آپشن ویژه ای را از این خودرو داشت. جیلی GC6 هم آنچنان آپشن ویژه ای ندارد، با این وجود باز هم تا حدی درمقایسه با تندر۹۰ پلاس به روزتر است. GC6 در قسمت قابلیت ها به مانیتور، بلوتوث، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و تودوزی چرم مصنوعی تجهیز است.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/12/11699__7.jpg

ظاهر کدامیک جذابتر است؟

در باب ظاهر نمی توان به روش قطعی نظر داد. بدلیل آنکه دیزاین یک خودرو خواست ای است و ممکن است بتواند نگاه های متفاوتی را به سوی خود بشکاند. با اینحال می توان سبک دیزاین GC6 را تا حدی به روزتر دانست. بدلیل آنکه این خودرو دیزاین داخلی به روزتری را دارد و در قسمت بیرونی آن حداقل از اِلِمان هایی چون دی لایت و حسگر پارک عقب استفاده شده است. با اینکه تندر۹۰ پلاس از لحاظ دیزاین داخلی و بیرونی بروزتر از نمونه های قبلی است، با اینحال تحت نام یک خودرو از رده خارج در مارکت جهانی شناخته می شود و نمی توان سبک دیزاین آن را در سال ۲۰۱۷، خوب و عامه پسند دانست. از جهت دیگر دیزاین ظاهری GC6 در نگاه افراد زیادی آنچنان ویژه و به روز نیست و نهایتا یک پله از تندر۹۰ پلاس قوی تر است. کمپانی جیلی اخیرا ورژن فیس لیفت این خودرو را عرضه کرده که هنوز برای تولید به ایران نیامده است.

سواری کدام یک خوب است؟

سواری تندر۹۰ چیزی است که بسیاری از مردم با آن آشنایی دارند. تندر۹۰ پلاس هم از لحاظ سواری با ورژن های قبلی تفاوتی ندارد. در باب این خودرو قادریم بگوییم که کنترل آن در سرعت کمتر از ۱۰۰ کیلومتر راحتتر است، با اینحال به خاطر سیستم تعلیق نه چندان به روز، آنچنان نمی توان روی بحث هندلینگ آن در سرعت های بالا حساب باز کرد. با این وجود محیط کابین خوب و از جهت دیگر جادار بودن آن دلیل شده تا امروز بسیاری به این خودرو اعتماد داشته باشند. سواری GC6 به نسبت تندر۹۰ پلاس نرمتر است و می توان احساس راحتی بیشتری را در کابین آن تجربه کرد. با این وجود باید اشاره نمود که حرکات عرضی GC6 به نسبت تندر۹۰ پلاس به خاطر سیستم تعلیق نرمتر بیشتر است و ممکن است در ابتدای رانندگی آن طور نتواند نظر راننده را جلب کند. از جهت دیگر صندلی های جیلی تا حدی راحتتر از تندر۹۰ پلاس است، با این وجود در ردیف دوم آن محیط سر مانند تندر۹۰ پلاس نیست و نمی توان در عقب آن مردم درشت هیکل و با قد بیش از ۱۸۵ سانتی متر، راحت بنشینند. میزان نفوذ صدا به کابین این دو خودرو تا حدی مشابه به هم است و نمی توان تفاوتی میان آن دو گذاشت.

بالاخره باید سر وقت کدام رفت؟

از لحاظ کیفیت می توان تندر۹۰ پلاس و جیلی GC6 را در یک سطح دانست. با اینحال تندر۹۰ در مارکت ایران سابقه بیشتری دارد و اطمینان به آن برای استفاده در دراز مدت بیشتر از خودرو اقتصادی جیلی است. با این وجود باید توجه داشت که GC6 در این چند ساله تحت نام یکی از با کیفیت ترین خودروهای اقتصادی مارکت چین عرضه شده و بیش از ۶۰۰ هزار ابزار از آن در آن کشور به فروش رسیده است. در بحث ایمنی هر دو خودرو به دو کیسه هوا تجهیز هستند و پارامترهای ایمنی آن در آزمایش های جهانی کشورهای تولید کننده مشابهت فراوانی به هم دارد. با این وجود اطمینان به برند رنو در خصوص ایمنی تندر۹۰ پلاس بیشتر است و در این چند ساله در تصادف ها تا حدی راضی کننده ظاهر شده است. در بحث مارکت فروش نمی توان آنچنان جواب قطعی را مطرح کرد. با اینحال تندر۹۰ پلاس در این چند هفته ثابت کرده است که از جانب مارکت پذیرفته شده و با سود حدود ۴ میلیون تومان در مارکت آزاد به فروش می رسد. با اینحال جیلی GC6 در مارکت آزاد اختلاف هزینه را تجربه نکرده و با همان هزینه کمپانی معامله می شود.

مشخصات جیلی GC6 رنو تندر۹۰ پلاس
حجم موتور (لیتر) ۱٫۵ ۱٫۶
قدرت (اسب بخار) ۱۰۵ ۱۰۵
گریز از مرکز (نیوتون متر) ۱۴۶ ۱۴۰
گیربکس ۴ دنده اتوماتیک ۴دنده اتوماتیک تیپ ترونیک با حالت برفی
مصرف سوخت به صرفه (L/100Km) ۶٫۱ ۶٫۶
وزن کابین (کیلوگرم) ۱۱۳۲ ۱۱۱۵
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در اوضاع حقیقی (ثانیه) ۱۵٫۷ ۱۵٫۴
تعداد کیسه هوا ۲ ۲
تودوزی چرم مصنوعی پارچه
مانیتور دارد ندارد
دی لایت دارد ندارد
کنترل سیستم صوتی از روی فرمان از پشت فرمان
رایانه مسافرت ندارد دارد
حسگر پارک دارد ندارد
گارانتی ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر ۲ سال یا ۴۰ هزار کیلومتر
هزینه (تومان) ۴۷٫۸۹۰٫۰۰۰ ۴۸٫۹۰۰٫۰۰۰

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو