تقابل پیکاپ‌های تویوتا هایلوکس و فوتون تونلند در مارکت ایران

ویژگیهای تکنیکی فوتون تونلند ،هزینه وانت فوتون دیزلی ،آزمایش فوتون ،مقایسه پیکاپ ریچ با فوتون ،مقایسه تویوتا هایلوکس با فوتون تونلند ،تقابل پیکاپ‌های ژاپنی و چینی در مارکت ایران، بررسی تویوتا هایلوکس و فوتون تونلند

مقدمه

در دنیا پیکاپ‌های سایز متوسط، بیش از آن‌که تحت نام یک خودروی کار و تجاری شناخته شوند، وسیله نقلیه ای دلنشین برای رشته مهیج آفرود شمرده می‌شوند. با اینحال در قبلی در ایران به دلیل عدم شناخت کافی مردم از این دسته خودروها‌، با استقبال چندان خوبی مواجه نمی‌شدند. چندسالی است که به دلیل روی آوردن جوانان به رشته‌ آفرود، خودروهای دو دیفرانسیل از نمونه وانت پیکاپ‌های دو دیفرانسیل مورد استقبال بسیاری قرار گرفته‌اند. تویوتا هایلوکس را می‌توان قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین پیکاپ در عرصه آفرود دانست که به دلیل توانایی و عملکرد منحصربفردی که دارد، در سال‌ها دفاع مقدس نیز به خدمت ایرانیان سود. همین مسئله باعث شده تا این خودرو به اشتراک ایرانیان از ارزش بالایی دارا باشد. باوجود این‌که خواست مارکت این ایام به سوی پیکاپ‌ها نیز گرایش یافته است، بازهم بیننده تنوع این سگمنت در مارکت نیستیم. که با این وجود یقیناً یکی از دلایل این مسئله، عدم واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا نیز خواهد بود.
ولی باید گفت چندسالی است که یک مدعی چینی توانسته بخشی از نیازهای جوانان علاقه‌مند به آفرود را برآورده کند. فوتون تونلند پیکاپ دو دیفرانسیلی است که به دو صورت بنزینی و دیزلی به وسیله گروه صنعتی ایران‌خودرو در دوره‌ای به مارکت ارائه شد. ممکن است به نظر بسیاری، یک خودروی چینی توانایی آفرود در اوضاع سخت را نداشته باشد. با اینحال شاید دوست داشته باشید بدانید که این پیکاپ چینی در این عرصه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. برای اثبات و سنجیدن این مسئله، ما دو ابزار تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ و فوتون تونلند را راهی جاهای شمالی تهران کردیم تا ببینیم این مدعی چینی در مقابل رقیب کارکشته ژاپنی چند مرده حلاج است. در این مقاله قصد نداریم به روش ریزبینانه به هر خودرو نگاه کنیم و قبلاً تویوتا هایلوکس را تمام و کمال آزمایش و بررسی کرده‌ایم و میتوانید با این خودرو در صفحه آزمایش و بررسی تویوتا هایلوکس بیشتر آشنا شوید. در این بخش ابتدا نگاهی به هریک از این دو خودرو خواهیم داشت و بالاخره تقابل آن‌ها را در مسیر خارج از جاده‌ای مورد بررسی قرار خواهیم داد و بیشتر به بررسی و تجربه‌ای عملی به توانایی فوتون تانلند خواهیم پرداخت. با خودروبانک همراه باشید.

نگاهی بر تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶

 http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10635__0.jpg

کمپانی ژاپنی تویوتا از سال ۱۹۶۸ میلادی نمونه هایلوکس را به سبد تولیدات خود اضافه کرد که تا اینجای کار هشت نسل از آن راهی مارکت جهانی شده است. این خودرو را نمی‌توان تنها تحت نام یک وانت باری نگاه کرد از آنجاییکه عملکرد آفرودی هایلوکس بیش از هرچیز دیگری مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفته است. همه این موارد باعث شد تا هایلوکس عنوان پرفروش‌ترین پیکاپ جهان را به مالکیت خود درآورد. به علاوه از طرف دیگر کیفیت بالا و تداوم این خودرو نکته مثال‌زدنی است که باعث شده هایلوکس در بسیاری از جاهای صعب‌العبور با اوضاع جوی نامناسب تداوم بیاورد، به همین خاطر لقب جان‌سخت نیز به آن اطلاق می‌شود.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10635__1.jpg

وسیله نقلیه ای که در این مقاله تصمیم گرفته ایم به بررسی آن بپردازیم، نمونه ۲۰۱۶ بوده که تازه ترین نسل یا هشتمین نسل هایلوکس به شمار می‌رود. ممکن است هایلوکس را یکی از استثناهای خودروهای وارداتی دانست که به دلیل حجم موتور ۲۷۰۰‌سی‌سی، مجوز ورود به کشور را دریافت می‌کند. دلیل آن‌هم این است که در دسته خودروهای کار و تجاری قرار می‌گیرد. با نگاه کلی به نمای تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ که از زبان دیزاین تازه تویوتا استفاده کرده و روی شاسی تازه تویوتا تاکوما دیزاین‌شده است، می‌توان این خودرو را یک پیکاپ دلچسب و دلنشین دانست که درمقایسه با نسل قبلی خود از نمایی خشن‌تر، باابهت و دلنشین‌تر دارا است. در نسل هشتم تویوتا هایلوکس، بیننده سپری دیزاین دوباره‌شده هستیم که ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد و خوب رانندگی‌های خارج جاده‌ای است از آنجاییکه زاویه ورود و خروج خودرو را بیشتر کرده است. در دو طرف سپر مه شکن‌ها به زیبایی در حاشیه‌های کرومی قرارگرفته‌اند که این دیزاین کرومی شکل در قسمت‌های دیگر خودرو مانند جلوپنجره، پایین سپر، آینه‌ها، دستگیره‌ی درها و سپر پشت قابل مشاهده است. ممکن است همین ادوات کرومی باشد که هایلوکس را به وسیله نقلیه ای لوکس در مارکت مبدل کرده است. از آنجاییکه هایلوکس در مارکت جهانی وسیله نقلیه ای تجاری شمرده می‌شود و تحت نام یک ماشین گران قیمت شناخته نمی‌شود.

اوج دیزاین در نسل هشتم به همان نمای جلو ختم می‌شود، جایی که مشابهت بسیاری با نمای جلوی تویوتا کرولا دارد. با اینحال در نمای جانبی و پشتی تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود. تنها حجیم‌تر شدن بدنه و مخصوصا گلگیرها، نکته بارزی است که در نگاه اول امکان دارد توجه را به خود جلب کند.

کابین نسل هشتم هایلوکس جایی است که بیش از هرچیز دست‌خوش تفاوت فراوانی شده است. با ورود به کابین نخستین موردی که جلب توجه می‌کند، صفحه صفحه نمایش لمسی است که با دیزاین ویژه ای که دارد، به‌صورت جداشده از داشبورد و دیگر ادوات، خودنمایی می‌کند. به علاوه از طرف دیگر قرارگیری دکمه‌های تنظیم سیستم تهویه مطبوع در پایین صفحه‌ نمایش که چهره‌ نسبتاً آپدیت و قابل‌قبولی در دست شما قرار می‌دهد، پیشرفت چشم‌گیر آن درمقایسه با نسل قبل شمرده می‌شود. فاصله ۳۰۹۰ میلی‌متری بین دو محور در این خودرو باعث شده تا محیط کافی کابین برای سرنشینان ایجاد شود که به خاطر صندلی‌های راحت و سیستم فنربندی خوبی که دارد، تجربه لذت‌بخشی از سفرهای آفرودی را در دست شما قرار می‌دهد.

فوتون تونلند، آفرودر ارزان‌هزینه چینی

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10635__3.jpg

همان‌طور که پیش از هرچیز گفته شد، به دلیل محدود بودن محیط نبردی میان وانت‌های دو دیفرانسیل توانمند در مارکت، گزینه‌های چینی که تعدادشان نیز محدود است، توانسته‌اند بخشی از مارکت را به خود اختصاص دهند. یکی از گزینه‌های واپسین مارکت، فوتون تونلند بوده که حاصل مشارکت مشترک ایران‌خودرو دیزل با کمپانی چینی فوتون است و بیشتر آن را به پیکاپ ایران خودرو دیزل می‌شناسند. این کالا که به روش بنزینی و دیزل به وسیله ایران‌خودرو ارائه می‌شود، باتوجه به توانایی‌های بالایی که دارد، و شاید دوست داشته باشید بدانید که همین خودرو در کشورهایی مانند استرالیا نیز ارائه می‌شود.

در نگاه اول به این خودرو، جثه بزرگ و تنومندش توجه را به خود جلب می‌کند. ظاهر باابهت و نسبتاً ساده تونلند باعث شده تا این‌ایام برخی آفرودرها نیز سراغ این خودرو بیایند. نمای جلوی تونلند که از یک جلوپنجره کرومی بزرگ سود‌ می‌برد، در حقیقت نقش اصلی در با ابهت کردن آن ‌را بازی می‌کند. چراغ‌های بزرگی که در طرفین آن نصب شده‌اند، به روشنی طرحی چینی را نمایان می‌کنند. سادگی بدنه نیز مثل دیگر چینی‌ها در دراز مدت امکان دارد باعث خستگی شود. نمای جانبی و پشتی مشابهت‌های فراوانی به تویوتا هایلوکس دارد که با این وجود اکثر پیکاپ‌های مارکت چنین دیزاین ساده‌ای را در نمای عقب دارند. از آن‌جایی که صاحب خوش ذوق خودروی مورد نظر، تغییراتی روی آن انجام داده، حاوی ظاهری اسپرت و دلنشین شده است. ضروری به ذکر است که تفاوت انجام شده در راستای بالابردن عملکرد آفرودی بوده که بارزترین آن ‌را می‌توان تعویض رینگ و لاستیک آفرودی دانست. به علاوه از طرف دیگر ابزارهای آفرودی نصب شده روی آن غیر از زیبایی تصویری، مفید و کاربردی است.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10635__4.jpg

با اینحال نقطه ضعف دیزاین تونلند را می‌توان کابین آن دانست. از آنجاییکه با وارد شدن به کابین و دیدن برنامه ساده آن، مخصوصا داشبورد و ادوات نصب شده روی آن‌، ناامید شوید. کابین تونلند به دلیل بزرگ بودن ابعاد کلی، در قسمت جلو برای سرنشینان جلو جادار و برای سرنشینان عقب آنچنان جایی ندارد (برای مردم بلند قد بسیار سخت ساز می‌شود). صندلی‌های پارچه‌ای که حاوی دیزاین ارگونومیک برای راحتی بیشتر سرنشینان نیستند، امکان دارد در سفرهای طولانی باعث خستگی سرنشینان شود. این سادگی برنامه را می‌توان در داشبورد پلاستیکی به خوبی مشاهده کرد. بخش‌های چوبی که درون داشبورد خودنمایی می‌کنند، نه فقط بر زیبایی کابین نیافزوده، حتی باعث شده ناهماهنگی در دیزاین به چشم بخورد. تمامی این نکات باعث شده تا توقع خریدار از یک خودرو با هزینه ای بیش از ۱۰۰ میلیون تومان برآورده نشود.

رقابت ناعادلانه با اینحال دلنشین

پیش از هرچیز باید خاطرنشان کرد که مقایسه تویوتا هایلوکس با فوتون تونلند چندان منطقی و عادلانه به‌نظر نمی‌رسد، از آنجاییکه سال‌ها تجربه در پس عرصه تویوتا هایلوکس، توانسته این خودرو را به یکی از بارزترین پیکاپ‌های آفرودر مبدل کند. با اینحال تونلند نیز باوجود تجربه و سابقه کمتر، توانسته خصوصیات خود را در این عرصه ثابت کند. از آن‌جایی که تونلند با دو پیشرانه توربودیزل و بنزینی ارائه می‌شود، طیف وسیع‌تری از علاقه‌مندان را می‌تواند پوشش دهد. خودروی ذکر شده به پیشرانه چهار سیلندر بنزینی با حجم ۲.۴ لیتری تجهیز بوده که توانایی تولید نیرویی برابر با ۱۳۸ اسب‌بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه و حداکثر گریز از مرکز خروجی ۲۰۰ نیوتن‌متر در ۳ هزار دور در دقیقه را دارد. نیروی ساخته شده به وسیله موتور به کمک جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. با اینحال پیشرانه دیزلی این خودرو نیز از توانایی بالایی دارا بوده که از نوع چهار سیلندر ۲.۸ لیتری توربودیزل با توان تولید ۱۶۴ اسب‌بخار و ۳۶۰ نیوتن‌متر گریز از مرکز است. گریز از مرکز عظیم این پیشرانه، توان کشش بسیار بالایی به این جثه ۱۸۶۰ کیلوگرمی می‌بخشد. به بیان دیگر در خودروهای آفرود و پیکاپ‌ها، گریز از مرکز ارزش بیشتری درمقایسه با قدرت دارد.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10635__5.jpg

با اینحال موضوع‌ای که با این اوصاف از ارزش بالایی دارا است، کیفیت پایین گازوئیل در مکان ارائه سوخت است، از آنجاییکه وجود میزان فراوانی گوگرد در گازوئیل، امکان دارد در درازمدت آسیب جدی به پیشرانه‌های توربودیزل وارد کند.
با اینحال در آن‌سوی میدان رقیب سرسخت ژاپنی قرار دارد که در عرصه ویژگیهای تکنیکی نیز بهتری زیادی درمقایسه با تونلند دارد. قلب تپنده‌ تویوتا هایلوکس تازه از یک پیشرانه‌ چهار سیلندر خطی با حجم ۲۶۹۴ سی‌سی تشکیل‌شده است که از سیستم‌های VVTI و DOHC بهره میبرد و توانایی تولید ۱۶۴ اسب‌بخار قدرت را در ۵۲۰۰ دور بر دقیقه و گریز از مرکز ۲۴۵ نیوتون متر را در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه دارد. تمام این ۱۶۴ اسب‌بخار تولیدی موتور، به وسیله جعبه‌دنده‌ ۵ سرعته دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک در صورت نیاز به چرخ‌های عقب و یا هر چهار چرخ منتقل می‌شود که به‌صورت دستی از داخل کابین قابل انتخاب است (خودروی مورد بررسی ما از جعبه‌دنده اتوماتیک سود می‌برد).
حال بعد از بررسی ویژگیهای تکنیکی هردو خودرو، سراغ توانایی و عملکرد آن‌ها در مسیرهای ناهموار خارج از جاده می‌رویم، باتوجه به اینکه از قبل می‌دانیم تویوتا هایلوکس می‌تواند در بدترین اوضاع هم از پس سختی‌های مسیر برآید، از آن به نوعی خودروی صدرنشین استفاده کردیم. تا مسیری خوب را برای آزمایش انتخاب کنیم. با اینحال موضوع‌ قابل توجه، همراهی فوتون تونلند در تمامی مسیر بود. پیش از هرچیز برای صعود از شیب نسبتاً تندی اقدام کردیم که با تنظیم موقعیت دیفرانسیل هردو خودرو روی حالت چهار چرخ سبک، توانستیم به سادگی با فوتون تونلند پا به پای آفرودر کهنه‌کار به بالای تپه صعود کنم. نکته‌ای که با این اوصاف حائز ارزش بود، سیستم تعلیق خوب و قابل اعتماد تونلند است که باتوجه به چینی بودن خودرو، ضربات و تکان‌های ناشی از ناهمواری راه را به خوبی جذب می‌کند، با این وجود در مقام مقایسه با تویوتا هایلوکس ۲۰۱۶ لازم است بگوییم که نسبتا از تعلیقی خشک‌تر سود می‌برد.

با اینحال یکی از مسایلی که در روز آزمایش چندین بار ما را به خود درگیر کرد، تغییر موقعیت حالت دیفرانسیل در فوتون تونلند بود. این کار با سه کلید ۲H، ۴H و ۴L انجام می‌پذیرد که هربار اقدام به تغییر موقعیت می‌کردیم، تغییر حالت صورت نمی‌گرفت و ما مجبور به خاموش و روشن کردن خودرو می‌شدیم. این دست از اشکالات سیستم برقی که مرتبط به کلیدهای تغییر حالت دیفرانسیل در تونلند می‌شد، در تولیدات تویوتا به ندرت قابل مشاهده است که همین مسئله اختلاف‌های این دو پیکاپ را نشان می‌دهد. مسئله دیگری که امکان دارد وقتی که در آفرود پشت فرمان تونلند می‌نشینید متوجه آن شوید، کیفیت پایین‌تر آن درمقایسه با هایلوکس بوده که همین مسئله سب می‌شود ناخودآگاه محتاطانه‌تر رانندگی کنید. از آنجاییکه به دلیل کمبود قطعات یدکی فوتون تونلند در مارکت، صاحب ترجیح می‌دهد ریسک کمتری برای خرابی خودرو کند. از آنجاییکه امکان دارد برای رفع سخت چندین هفته درگیر شود.

پیشتر مسیر باتوجه به سطح راه، تونلند در یکی از پستی‌ و بلندی‌ها سه لنگ شد، که برای ادامه دادن به حرکت مجبور شدیم دیفرانسیل را روی حالت چهار چرخ سنگین قرار دهیم. معمولاً در چنین وضعیتی باید خونسردی را حفظ کره و با کمترین عجله و شتاب اقدام به خروج خودرو از موقعیت پیش آمده کرد. در این موقعیت، در حالت چهارچرخ سنگین توانستیم خودرو را از موقعیت سه لنگ خارج کرده و به سطحی پایدار و مسطح انتقال دهیم.

آیا فوتون ارزش خرید دارد؟

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10635__6.jpg

در این که هایلوکس جزو خودروهای حرفه ای آفرود است غیر قابل انکار است و این شایستگی را به دفعات در بازارهای مختلف اثبات کرده است. با اینحال این ایام هزینه سرسام آور آن در مارکت داخل، این پیکاپ را حدوداً از دسترس بسیاری خارج کرده است.
در طرف دیگر با نگاهی به اوضاع مارکت و توانایی‌های فوتون، لازم است بگوییم که فوتون تونلند می‌تواند گزینه‌ای خوب برای افرادی باشد که قصد دارند آفرود را با خودروی شخصی تجربه کنند و تا اینجای کار هیچ تجربه‌ای در این عرصه نداشته‌‌اند. از آنجاییکه تونلند وسیله نقلیه ای است که با هزینه ای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، می‌تواند عملکردی نسبتاً رضایت‌بخش را به شما عرضه دهد با این وجود به دلیل محدودیت خدمات و کمبود قطعات در مارکت، ممکن است نباید خیلی بلند مدت به آن فکر کرد و مطمئناً برای آفرودهای سنگین نیز خودروی مناسبی نخواهد بود. لذا اگر در عرصه آفرود مهارت و تجربه کافی را دارید، پیش نهاد می شود که با کمی گسترش هزینه یک ابزار هایلوکس کارکرده نمونه پایین‌تر را تهیه کنید که کماکان کیفیت ابتدایی خود را حفظ کرده‌اند و با خیالی آسوده به دل طبیعت بزنید.

ویژگیهای تکنیکی
نمونه تویوتا هایلوکس فوتون تونلند
پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۴ سیلندر خطی
حجم موتور ۲.۷ لیتر ۲.۴ لیتر
حداکثر قدرت ۱۶۴ اسب بخار ۱۳۸ اسب بخار
حداکثر گریز از مرکز ۲۴۵ نیوتن متر ۲۰۰ نیوتن متر
شتاب رسمی ۱۳ ثانیه ۱۶ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر ۱۰.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
وزن ۱۸۶۰ کیلوگرم ۱۸۹۵ کیلوگرم
هزینه حدود ۲۴۰ میلیون تومان حدود ۱۰۰ میلیون تومان

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو