تجربه رانندگی با کادیلاک اسکالِید ۲۰۱۶ +تصویر و مشخصات

کادیلاک اسکالید ۲۰۱۷ هزینه ،خرید کادیلاک اسکالید در ایران ،کادیلاک اسکالید ،هزینه کادیلاک اسکالید در ایران ،کادیلاک لکسانی ،کادیلاک اسکالید لکسانی ،کادیلاک اسکالید در تهران ،تجربه رانندگی با کادیلاک اسکالِید ۲۰۱۶

گزارش: میلاد احمدی

اسم کادیلاک حداقل برای ایرانی ها یادآور لوکس ترین و اشرافی ترین خودروهای قبل از انقلاب است که آرزویی دور برای مردم عامه شمرده می شد. خودروهایی عریض طویل که عموما در کلاس سدان و لیموزین های مجلل به کشور راه یافتند. بعد از انقلاب با اینحال پای کادیلاک از قبیل دیگر خودروهای هموطنش از کشور قطع شد. باوجود این که در این سال ها قانون های واردات خودرو به دفعات دچار تحول شدند با اینحال بعد از گذشت حدود ۴ دهه بازهم حضور آمریکایی ها در کشور به کمرنگ ترین شکل ممکن صورت گرفته است. با اینحال با تمام این تفاسیر ذهنیت مردم از تولیدات آمریکایی به ویژه کادیلاک، کماکان همان خودروهای فوق لوکس و مدرن عظیم الجثه باقی مانده است. مدتی قبل با اینحال ورود یک ابزار کادیلاک اسکالِید ۲۰۱۶ با پلاک گذرموقت به کشور، بهانه ای شد برای تحقیق و مطالعه خوبی طرز تفکر قدیمی مردم راجع به تولیدات کادیلاک.

سال ۱۹۹۸ کادیلاک حدودا همزمان با بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی وارد عرصه تولید خودروی SUV شد. اسکالِید نخستین شاسی بلند فول سایز این تولیدکننده بود که در پلتفرمی مشترک با GMC یوکون تولید شد. نسل های بعدی اسکالید در سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۷ و درنهایت نسل چهارم آن در سال ۲۰۱۴ عرضه شدند. در تمامی این سال ها بیشتر تمرکز کادیلاک در این نمونه عرضه لوکس ترین و ویژه ترین ابزارهای بوده است تا اسکالید از قبیل لیموزینی مرتفع باشد! با اینحال بعد از گذشت حدود دو دهه از تولید و ارتقاء این شاسی بلند فوق لوکس بیننده استقبال نه چندان راضی کننده مارکت غیر آمریکایی از این کالا هستیم.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2018/01/13003__1.jpg

محاسبه ها حاکی از آنند که متوسط فروش سالانه این خودرو در آمریکا تقریبا ۲۵ هزار ابزار بوده است که نشان از موفقیت نسبی آن در مارکت وطنی دارد. با اینحال محاسبه فروش در تمامی قاره اروپا در سال ۲۰۱۶ عدد کوچک ۲۴۰ ابزار می باشد که در طول این سال ها اسکالید رکورد فروش ۹ ابزار در سال را نیز از آن خود نموده است! شرایط در شرق آسیا و حتی مارکت توانمند چین نیز به همین صورت است. اگر بخواهیم جمع بندی کنیم قادریم بگوییم که تنها مارکت عمده غیر آمریکایی اسکالید محدود به چند کشور خاورمیانه از قبیل امارات متحده و عربستان سعودی می شوند. با اینحال چرایی این مسئله آن هم باوجود هزینه بسیار پایین تر اسکالید درمقایسه با رقیبان اروپایی و آسیایی، در حاله ای از ابهام می باشد که پیشتر به بررسی آن می پردازیم.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2018/01/13003__2.jpg

نخستین برخورد

با رسیدن به محل قرار و مشاهده اسکالید سیاه رنگ پارک شده در خیابان، عظیم الجثه بودن این خودرو بیشتر از آنچه در عکس ها دیده می شود به چشم می آید. عرض و ارتفاع حدود ۲ متری و طولی بیش از ۵ متر بطور کلی نشانگر علاقه دیرینه آمریکایی ها به تولید خودروهای تنومند می باشد. چراغ های کشیده جلو با ۵ عدد مردمک زنون درون آن بهمراه جلوپنجره بسیار عظیم و اغراق شده نمای خشن و جدی به جلوی خودرو بخشیده است. نمای جانبی در عین سادگی با خطوط شکسته و قسمت های کرومی تزیین شده است. در قسمت پشتی چراغ های افقی طویل و باریک کمی نمای خلوت و ساده ای به خودرو بخشیده است که با این وجود بسیار تازه و غیر تکراری جلوه می کند. با گرفتن سوئیچ و با نزدیک شدن به خودرو رکاب برقی به طرز جذابی از پایین خودرو خارج شده و پله ای ایجاد می کند تا به سادگی وارد کابین مرتفع خودرو شوید.

کنسول میانی با عرضی تقریبا ۳ برابر خودروهای عادی فاصله فراوانی میان صندلی های ایجاد نموده تا بزرگی خودرو بطور کلی از داخل محسوس باشد. با فشردن کلید استارت لوگوی اسکالید با گرافیکی ویژه در نمایشگر رنگی پشت آمپر و صفحه نمایش کنسول میانی به چرخش درآمده و پیشرانه حجیم ۶۲۰۰ سی سی هشت سیلندر خودرو با غرشی بم روشن می شود. با تنطیم صندلی ها و ارتفاع پدال های گاز و ترمز به روش برقی (!) دسته دنده و بسیار بزرگ و قطور پشت فرمان پایین می کشیم و در حالت درایو قرار می دهیم. با رسیدن به نخستین تقاطع، به قصد ورود به خیابان اصلی فشار آرامی به پدال گاز می آوریم و با کمال تعجب چرخ های پشتی با سر و صدای زیاد دچار تلاطم و هرز گردی می شوند! بعد از توقف متوجه می شویم که تنظیم انتقال نیرو روی چرخ های عقب بوده و با قرار دادن آن در حالت اتوماتیک، خودرو بطور کلی چسبنده می شود.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2018/01/13003__4.jpg

با فشردن پدال گاز غرش بسیار دلنشین پیشرانه ۴۲۰ اسب بخاری بهمراه حس مکانیکی تعویض دنده ها به وسیله گیربکس اتوماتیک، رانندگی بسیار لذت بخشی را پدید می آورد. باوجود اینکه خودرو به سرعت شتاب می گیرد با اینحال نزول شتاب محسوس زمان تعویض دنده و تاخیر نسبتا زیاد گیربکس، شتاب ثانویه را ملایم تر می کند. ارتفاع بسیار بالای خودرو و سیستم تعلیق قابل تنظیم انتظارمان را از سواری اسکالید بسیار بالا برده بود با اینحال محسوس بودن قابل توجه دست انداز ها بویژه در ناحیه پشتی، برخلاف آنچه تصور می کردیم بود. دو حالت متغیر اسپرت و تورِر سیستم تعلیق نیز حدودا هیچ اختلاف محسوسی در این خصوصیت اعمال نمی کردند. در سرعت های بالا با اینکه خودرو بسیار پایدار بنظر می رسد با اینحال با چرخش فرمان حتی در حالت چهارچرخ اتوماتیک، کشش بالایی از خودرو احساس نمی شود و بنظر می رسد در مسیر لغزنده چسبندگی شدیدا کاهش می یابد.

خصوصیت های ویژه اسکالید

از نمونه قابلیت ها جالب توجه در طول رانندگی با اسکالید، رادار بین خطوط و ضدتصادف خودرو بود که با اکتیو کردن آن، زمان خروج از خط و یا نزدیک شدن به مانع با لرزش شدید نشیمنگاه صندلی (!) به راننده اخطار می دهد و بالاخره به روش اتوماتیک ترمز اکتیو خواهد شد. صفحه کیلومتر رایانه ای خودرو شامل دو چیدمان مختلف (اسپرت و کلاسیک) بهمراه شمار فراوانی از صفحه نمایش ها اعم از ولتاژ باتری، فشار روغن، کل ساعات روشن بودن موتور، دمای گیربکس، نقشه، طرح مصرف سوخت، عمر مفید روغن موتور و… می باشد.

تمامی دسترسی ها از نمونه تنظیم پدال ها، رکاب برقی، ارتفاع و تعلیق، باز شدن درب برقی داشبورد (!)، حسگر پارک، نگهدارنده بین خطوط، کنترل استقامت و سیستم صوتی و تهویه با لمس سمبل های نورانی مربوطه روی کنسول میانی انجام می شوند که با این وجود جنس نامطلوب آن باعث بجا ماندن اثر انگشت می شود. محیط پشتی خودرو شامل ارتفاع بسیار زیاد سقف و محیط پای فراوان است.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2018/01/13003__6.jpg

با این وجود این فضا در صندلی های ردیف سوم بسیار محدود و تنگ می شود که از وسیله نقلیه ای با این ابعاد خارج از ذهن است. راهروی بوجود آمده میان دوصندلی ردیف دوم دسترسی را برای سوار شدن در صندلی های ردیف سه راحت می کند. گرمکن ۳ حالته برای ردیف دوم صندلی ها و چندین دریچه تهویه قرار گرفته در سقف و مانیتور سرگرمی تاشوی برقی درون سقف نیز از قابلیت ها ناحیه پشتی به شمار می روند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2018/01/13003__7.jpg

صندوق بار خودرو در زمان باز بودن هر سه ردیف صندلی محیط بسیار بزرگ ۴۳۰ لیتری را عرضه می کند که با فشردن یک کلید، تمامی صندلی ها ردیف دوم و سوم به روش برقی (!) جمع شده تا این فضا به ۲۶۶۷ لیتر گسترش یابد! در کل محیط داخلی اسکالید به توجه به استفاده فراوان از چرم و چوب و جیر، نسبتا با کیفیت ارزیابی می شود با اینحال وجود سطوح بسیاری از نوع پلاستیک کمی ناخوشایند است. دیگر قابلیت ها مناسبی از قبیل یخچال بزرگ در کنسول میانی، هدآپ دسیپلی رنگی گرافیکی، صندلی های حافظه دار و سیستم صوتی با کیفیت از اسکالید یک ماشین گران قیمت می سازد.

درمقابل کیفیت متوسط متریال بکار رفته داخل کابین، موتور و گیربکس نه چندان پیشرفته، مصرف نسبتا بالا (متوسط حین آزمایش تا ۲۰ لیتر در صد کیلومتر)، سواری نه چندان با کیفیت و راحت، ضعف سیستم مدیریت انتقال نیرو و کنترل کشش، ابعاد غیرمنطقی خودرو و عوامل اینچنینی از نمونه خصوصیت های منفی می باشد که امکان دارد از دلایل منزوی بودن این خودرو در مارکت های جهانی شمرده شود. بنظر می رسد که خودروسازان آمریکایی برای موفقیت در مارکت های جهانی باید غرور کاذب چندین ساله خود را کنار بگذارند و از ماهیت دیرینه محصولاتشان مبنی بر ابعاد عظیم و پیشرانه های حجیم با تکنولوژی پایین بگذرند. رعایت چنین عواملی باعث ایجاد تولیدات معقولی از قبیل کراس اوور کادیلاک XT5 می شود که نسبتا از استقبال بیشتری بهرمند شده اند.

در انتهای با تشکر از جناب آقای باغبانیان صاحب محترم خودرو و مردها هورامان حقیقی، سعید عیلدوستی و حسن قاضیان که در هماهنگی و اجرا این تست یار و یاورمان بودند توجه شما را به جدول مشخصات جلب می نماییم.

اسم خودرو کادیلاک اسکالِید ۲۰۱۶
پیشرانه ۶٫۲ لیتری V8 تنفس طبیعی
قدرت/گریز از مرکز ۴۲۰ اسب بخار/۶۲۳ نیوتن متر
انتقال نیرو چهارچرخ متحرک متغیر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک با توانایی دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۶٫۳ ثانیه
شتاب ۰ تا ۲۰۰ ۲۷٫۴ ثانیه
بیشینه سرعت ۲۴۶ کیلومتر در ساعت
زاویه ورود ۱۵٫۷ درجه
زاویه خروج ۲۳٫۱ درجه
حجم صندوق بار (تمام صندلی ها ایستاده) ۴۳۰ لیتر
حداکثر حجم بار (صندلی ها خوابیده) ۲۶۶۷ لیتر
مصرف سوخت شهری ۱۵٫۹ لیتر در صد کیلومتر
مصرف سوخت جاده ای ۱۱٫۱ لیتر در صد کیلومتر
مصرف ترکیبی سوخت ۱۳٫۸ لیتر در صد کیلومتر
حجم باک سوخت ۹۸ لیتر
متوسط مسافت قابل پیشمایش با باک پر ۵۰۸ کیلومتر
وزن خالص ۲۶۳۷ کیلوگرم
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) ۵۱۷۹/۲۰۴۴/۱۸۸۹ میلیمتر
فاصله میان دو محور ۲۹۴۶ میلیمتر
هزینه پایه (۲۰۱۷) ۷۳٫۳۹۵ دلار

منبع

دسته‌بندی‌ها: معرفی خودرو