تاریخچه کمپانی اتومبیل سازی دوج

مجله تخت گاز: سرآغاز جریان کمپانی اتومبیل‌سازی دوج به سال‌های ۱۸۵۰ باز می‌گردد که اِزِکیل دوج یک کارگاه مکانیکی را در نیلز میشیگان تأسیس کرد. دوج به قدری در کارش مهارت داشت که تمام ماهی‌گیران محلی برای تعمیر موتورهای بخار قایق‌های ماهیگیری‌شان به ایشان مراجعه می‌کردند. اِزِکیل فرزندی به اسم دانیِل داشت و در دوران جوانی، مدریت این کارگاه را در اختیار گرفت. ایشان با ماریا دووال کاستو ازدواج کرد که حاصل آن سه فرزند شد که به ترتیب دِلا (۱۸۶۳)، جان فرانسیس (۱۸۶۴) و هورِس (۱۸۶۸) اسم داشتند. دو فرزند پسر خانواده دوج، دوران کودکی خود را در کارگاه گذراندند و تعلیمات مکانیکی را در کارگاه ماشین‌کاری پدرشان آموختند. بعد از مهاجرت به دیترویت، به سرعت به کارگاه‌های ماشین‌کاری مراجعه کردند تا مهارت خود را گسترش دهند. در سال ۱۸۹۶، برادران دوج با مشارکت فردریک ایوانز کارگاه تولید دوچرخه ایوانز و دوج را تأسیس کردند. که در این دوچرخه‌ها از یاتاقان‌های مقاوم در مقابل گل و خاک استفاده شد که به وسیله هورِس اختراع و ثبت شده بود. در سال ۱۹۰۰، آن‌ها کمپانی را به مبلغ ۳ هزار و ۷۰۰ دلار فروختند تا کارگاه ماشین‌کاری خود را تأسیس کنند.

فورا بعد از بنا نهادن کمپانی «برادران دوج» به وسیله هورِس و جان دوج در سال ۱۹۰۱، این تولیدکننده سفارشات تولید موتورهای دقیق و قطعات شاسی را برای اتومبیل‌سازان در حال پیشرفت دیترویتی دریافت کرد. اصلی‌ترین سفارش‌دهندگان به کمپانی دوج، کمپانی Previous Motor Car، Ransom E. Olds و کمپانی نوپای فورد موتور بود. کمپانی Ransom E. Olds در همان سال اول، ۲ هزار موتور را برای نمونه‌های تازه الدزمبیل سفارش داد و رضایت آن از برادران دوج در حدی بود که سه هزار سیستم انتقال قدرت را نیز به سفارشات خود اضافه کرد. بعد از آن، هنری فورد به کمپانی مراجعه کرده و ۶۵۰ ابزار شاسی سفارش داد که این شاسی شامل موتور، گیرباکس، اکسِل و تمامی موارد به جز بدنه و چرخ‌ها می‌شد. فورد به دلیل بحران مالی، ۵ هزار دلار برادران دوج را نتوانست پرداخت کند؛ از این‌رو ۵۰ سهام از کمپانی را به آن‌ها اهدا کرد که در حقیقت ۱۰ درصد از کل سهام این کمپانی به ارزش ۱۰ هزار دلار بود. در سال ۱۹۱۰، برادران دوج تأسیسات مجزایی را برای مونتاژ فورد نمونه T بنا کردند چرا  که درخواست این نمونه بیش از ظرفیت پیش‌بینی شده فورد بود.

بعد از گذشت چند سال، برادران دوج که در حال چشیدن طعم موفقیت بودند، خواسته‌شان برای تولید اتومبیلی کامل به وسیله کمپانی دوج، روزبه‌روز جدی‌تر می‌شد که این رویاپردازی برای تولید اتومبیلی کامل به سال ۱۹۱۳ باز می‌گردد. این رویا به قدری ذهن برادران دوج را درگیر کرده بود که به گفته اطرافیان آن‌ها، جان دوج بیان می‌کند که من از متکی بودن به جیب هِنری فورد خسته شده‌ام.

در سال ۱۹۱۴، هورِس پاسخی را برای رویای جان پیدا کرد که منجر به تولید دوج «نمونه ۳۰» شد. این نمونه از هر نظر یک سر و گردن برتر از فورد نمونه T بود که در آن وقت بسیار فراگیر شده بود. «نمونه ۳۰» پیشگام بهره برداری از بسیاری آپشن‌هایی شد که بعدها در دیگر اتومبیل‌ها استفاده می‌شد یا اینکه آن‌ها را به مشخصات استاندارد اتومبیل مبدل کرد که از آن جمله باید به موارد پایین اشاره داشت:

بدنه تمام استیل (برخلاف بسیاری از اتومبیل سازان آن وقت که در پایین پوسته استیل از چوب استفاده می‌کردند، در اینجا لازم است این نکته اضافه شود که کمپانی‌های Stoneleigh و BSA تولید بدنه استیل را از سال ۱۹۱۱ شروع کردند.)؛ سیستم الکتریکی ۱۲ وُلتی (سیستم های ۶ وُلتی تا دهه ۵۰ میلادی رایج بودند)؛ موتور ۳۵ اسب بخاری (برخلاف فورد نمونه T با ۲۰ اسب بخار قدرت) و سیستم انتقال قدرت لغزنده (همزمان با اینکه فورد برای نمونه T تا سال ۱۹۲۷ از سیستم انتقال قدرت سیاره‌ای استفاده می‌کرد).

از این جهت، دوج «نمونه ۳۰» و اعتباری که برادران دوج در طول چندین و چند سال به منظور تولید قطعات با کیفیت برای اتومبیل سازان موفق کسب کرده بودند، دلیل شد تا کمپانی برادران دوج در آمریکا مکان دوم را به اشتراک اتومبیل‌سازان از آن خود کند که طبیعتأ بعد از فورد قرار می‌گرفت. این برند به قدری مشهور بود که ۲۲ هزار نفر برای اخذ نمایندگی دوج اقدام کردند، قبل از آنکه حتی «نمونه ۳۰» تولید شود. در سال ۱۹۱۶، هنری فورد از پرداخت سود سهام برای تأمین مالی تولید مجتمع ریوِر رُژ خودداری کرد. این مسئله دلیل شد تا برادران دوج، شکایت‌نامه‌ای را مطرح کنند تا سود سهام سالانه آن‌ها به مبلغ بیشینه یک میلیون دلار حفظ شود. بجای آن، این مسئله؛ فورد را به سوی خرید شرکایی که در سهامش شریک بودند سوق داد که این شرکا جز برادران دوج نبودند. بدین خاطر مبلغ ۲۵ میلیون دلار به آن‌ها پرداخت شد.

به علاوه از طرف دیگر در سال ۱۹۱۶، کمپانی برادران دوج موفق شد عنوانی را برای تداوم و استقامت از جانب ارتش آمریکا به دلیل عملکرد خوب اتومبیل‌هایش در عملیات Pancho Villa Expedition در مکزیک، به دست بیاورد. یک مثال خوب از این جنگ که پیروزی در آن‌را باید مدیون دوج بود، در ماه مِی همان سال اتفاق افتاد، وقتی که لشکر پیاده نظام ششم گزارش مشاهده ژولیو کاردِناس را گرفتند.که یکی از معتمدترین زیردستان ویلا بود. ستوان جورج پَتون، به ۱۰ سرباز دستور داد تا همراه دو شهروند تحت نام راهنما و سه ابزار دوج نمونه ۳۰ به خانه‌ای در سَن میگِلتو در سونورا حمله کنند که پیرو این حمله سه تن از مردم دشمن کشته شد که یکی از آ‌ن‌ها، کاردِناس بود. سربازان ستوان پَتون، سه جسد را روی کاپوت سه ابزار دوج قرار دادند و به مقر باز گشتند که این واقعه یکی از به خاطر ماندنی‌ترین نقش‌های دوج در صحنه مبارزه بود.

از تراژدی در خانواده دوج تا عظیم ترین معامله تاریخ در آن وقت

برادران دوج، مکان دوم را در مارکت فروش اتومبیل آمریکا تا سال ۱۹۲۰ میلادی حفظ کردند تا اینکه طی یک تراژدی باورنکردنی، جان دوج که از ذات‌الریه شدید رنج می‌برد در ماه ژانویه دار فانی را وداع گفت و هورِس در ماه دسامبر همان سال در اثر بیماری سیروز (که نتیجه بیماری کبد است) در گذشت که اطرافیان هورِس دلیل مرگ وی را غم و اندوه از دست دادن برادرش می‌دانند. بعد از مرگ هر دو بنیانگذار این کمپانی موفق آمریکایی، همسر وی به اسم فردریک هاینِس که یکی از کارمندان قدیمی دوج بود، به مقام ریاست کمپانی برادران دوج انتخاب شد. در طول مدت ریاست ایشان، «نمونه ۳۰» حیات خود را در نمونه تازه «مجموعه ۱۱۶» ادامه داد همزمان با اینکه مشخصات ساختاری و جزئیات فنی آن بدون تغییر باقی مانده بود. بعد از مرگ برادران دوج و در طول سال‌های دهه ۲۰ میلادی، مکان دوج در مارکت آمریکا از دوم به سوم و به مرور زمان به مکان هفتم تقلیل یافت.

کمپانی برادران دوج در طول همین سال‌ها تحت نام یک تولید کننده صدرنشین در تولید کامیون‌های سبک ظهور کرد. برادران دوج طی توافقنامه‌ای با کمپانی برادران گراهام در اِوانسویل ایندیانا، کامیون‌های تولید آن‌ها را کمپانی دوج به مارکت ارائه می‌کرد. رکود در پیشرفت و پیشرفت کمپانی دوج روز به روز ملموس‌تر می‌شد و سقوط به مکان پنجم مارکت آمریکا در سال ۱۹۲۵ مدعی این امر است. برای جلوگیری از این پس رفت، همسران برادران دوج، کمپانی را به مبلغ قابل توجه ۱۴۶ میلیون دلار به گروه سرمایه‌گذاری مشهور آن وقت به اسم Dillon, Learn & Co. فروختند که تا آن وقت، عظیم ترین معامله در طول تاریخ به شمار می‌رفت. در تاریخ اول اکتبر ۱۹۲۵، کمپانی برادران دوج، ۵۱ درصد از سهام کمپانی برادران گراهام را به ارزش ۱۳ میلیون دلار تهیه و مابقی ۴۹ درصد را در تاریخ اول مِی ۱۹۲۶ اخذ کرد. برادران گراهام به اسم‌های روبرت، جوزف و رِی، مدیریت برادران دوج را بر عهده داشتند تا اینکه در سال ۱۹۲۷ از سِمَت خود کناره‌گیری کردند.

کمپانی Dillon, Learn & Co. سهام بدون حق رأی کمپانی تازه برادران دوج را در مارکت ارائه کرد تا همراه با فروش سهام، ارزش دوج را به ۱۶۰ میلیون دلار برساند که به معنای ۱۴ میلیون دلار سود خالص بود. در طول این مدت، فردریک هاینِس هنوز مدیرکل برادران دوج بود و با حفظ سِمَت وی، در ماه نوامبر سال ۱۹۲۶ بانکداری به اسم E.G. Wilmer که هیچ سررشته‌ای از اتومبیل نداشت تحت نام مدیرکل هیئت مدیره انتخاب شد.

در همین سال تفاوت ظاهری از قبیل تزیینات و رنگ آمیزی‌های متنوع بر روی تولیدات دوج اعمال شد. سال بعد، دوج موتور ۶ سیلندر Senior را عرضه کرد ضمن اینکه موتور ۴ سیلندر با اسم تازه Quick 4 تا سال ۱۹۲۸ به حیات خود ادامه داد که با دو موتور ۶ سیلندر سبک‌تر به اسم‌های استاندارد و ویکتوری جانشین شد.

در سال ۱۹۲۷ بود که با تقلیل مکان دوج به مقام هفتم در آمریکا، Dillon, Learn & Co در جستجوی کمپانی می‌گشت که بتواند مجددأ دوج را به دوران شکوه بازگرداند و پایه مالی مستحکمی داشته باشد. از این‌رو کمپانی برادران دوج در سال ۱۹۲۸ به کرایسلر فروخته شد.

سال‌های قبل از جنگ

برای اینکه دوج در کمپانی کرایسلر در مکان خوبی همراه با پایین سری ارزان‌هزینه پلِیموت و زیرمجموعه هزینه خوب دی سوتو قرار گیرد، تنها دو خط تولید برای ارائه ۱۳ نمونه را در دست دوج قرار داد که به ابتدا سال ۱۹۳۰ باز می‌گردد (تا سال قبلی، در سه خط تولید، ۱۹ نمونه به وسیله دوج تولید می‌شد). هزینه‌های تولیدات دوج اندکی از دی سوتو بالاتر بود با اینحال درمقایسه با تولیدات کرایسلر که به اشتراک پایین سری‌های کرایسلر گران‌ترین بود، هزینه پایین‌تری داشت. این استراتژی کرایسلر که برای جذب بازار زیرمجموعه‌هایش پیش گرفته بود، نمونه کوچک‌تر استراتژی جنرال موتورز با اسم کانسپت جذب بازار Step-up بود. در اینجا لازم است این نکته اضافه شود در سال ۱۹۳۳، مکان دوج و دی‌سوتو در مارکت عوض شد به‌طوریکه اکنون دوج بالاتر از پلِیموت و پایین‌تر از دی‌سوتو قرار می‌گرفت.

در سال ۱۹۳۰، دوج قدمی دیگر جهت پیشرفت برداشت و آن هم عرضه موتور ۸ سیلندر تازه برای جانشین کردن موتور ۶ سیلندر Senior بود. بهره برداری از دو خط تولید با تولید نمونه‌های «شش» و «هشت» تا سال ۱۹۳۳ ادامه یافت و تمامی تولیدات دوج طویل‌تر شد و از سبک دیزاین استریم لاینینگ سود جست تا بتواند به نیاز خریداران و مُد روز جواب داده باشد. نمونه «هشت» دوج در سال ۱۹۳۴ با نمونه بزرگ‌تر «DeLuxe Six» جانشین و تولید این نمونه تازه هم سال بعد متوقف شد. یک ورژن از نمونه «شش» با فاصله بیشتر بین محورها در سال ۱۹۳۶ عرضه شد و تا سال‌ها به یکی از نمونه‌های ثابت خط تولید مبدل شد.

در سال ۱۹۳۵، دیزاین تولیدات دوج به همراه دیگر پایین سری‌های کرایسلر دستخوش تغییراتی شد و از دیزاین «Wind Stream» استفاده کردند. این سبک دیزاین در حقیقت نمونه انتزاعی شده‌تر سبک استریم لاینینگ بود. این استراتژی باعث جهش ناگهانی محاسبه فروش شد، به‌طوریکه مکان دوج در طول دو سال از پنجم به چهارم ترفیع یافت. با اینحال خبر خوب اینکه دوج هیچوقت از سبک دیزاین Airflow استفاده نکرد، این سبک که در سال‌های ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۷ به وسیله کرایسلر و دی‌سوتو استفاده می‌شد، شدیدا دلیل کاهش فروش تولیدات آن‌ها شده بود. دوج به همراه دیگر زیرمجموعه‌های کرایسلر ابزارهای ایمنی را به تولیداتشان افزودند که از آن جمله باید به داشبورد نرم و تخت بدون اهرم کروی، دستگیره‌هایی با قوس به داخل، و روکش نرم پشت صندلی‌های جلو برای راحتی سرنشینان عقب.

یک تغییر دیگر در دیزاین دوج در سال ۱۹۳۹ به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تأسیس دوج انجام شد که دوج از تولیدات با این سبک با عنوان مجموعه لوکس یاد می‌کند. این نمونه‌های دوج برای باز هم در سال ۱۹۴۰ مورد دیزاین مجدد قرار گرفت و سال بعد هم مجددأ این موضوع رخ داد و سال ۱۹۴۲ برای بار چهارم در طول ۳ سال این موضوع افتاد. اندکی بعد از عرضه نمونه‌های سال ۱۹۴۲، خط تولید اتومبیل‌های مسافربری دوج به دلیل حمله ژاپن به بندر پِرل هاربِر تعطیل شد و از ماه فوریه همان سال، دوج تولید و تولید وسایل نقیله نظامی را شروع کرد.

جنگ جهانی دوم

کرایسلر در طول سال‌های جنگ جهانی دوم (۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵) با تمام قوا به تولید و تولید اتومبیل‌های نظامی پرداخت و همین مسئله، سود کلانی را برای این کمپانی مادر بهمراه داشت. نیرومندترین و موفق‌ترین پایین سری کرایسلر در طول این سال‌ها، دوج بود که هم رضایت شهروندان و هم رضایت سربازان را با کامیون‌های سبک نظامی و آمبولانس‌های نظامی مانند WC54، به‌دست آورده بود. پایه و اساس مجموعه WC، مجموعه VC بود که با تفاوت اجرا شده بر روی آن، به اتومبیل‌های خوب برای جاهای جنگی مبدل شده بودند. مجموعه WC، بیش از ۴۰ نوع آرایش مختلف را برای مقاصد گوناگون شامل می‌شد که همین طیف WC به خودی خود یک برند اتومبیل‌سازی بود. دوج در طول سال‌های جنگ‌جهانی دوم، اعتباری غیرقابل توصیف را در سطح بین المللی برای خود ایجاد کرد و بعد از سال‌های جنگ، آزمایشات به‌دست آورده در این مدت را در اتومبیل‌های شهری نیز به‌کار گرفت.

سال‌های بعد از جنگ جهانی دوم

تولید اتومبیل‌های شهری دوج بعد از اتمام جنگ جهانی دوم در انتهای سال ۱۹۴۵، از نو سر گرفت تا نمونه‌های سال ۱۹۴۶ عرضه شوند. مارکت فروش بعد از جنگ جهانی مشکلی را ایجاد کرده بود که به دلیل درگیر بودن اتومبیل‌سازان در جنگ جهانی، هیچ اتومبیل نو و تازه ای نبود. و این بدان معنا بود که اتومبیل‌سازان هر اتومبیلی را ارائه کنند، تهیه خواهد شد با این وجود که رضایت خریداران را هم بهمراه نداشته باشد. از این جهت مثل بسیاری از اتومبیل سازان، دوج هم با اعمال تغییراتی اندک بر روی تولیدات ۱۹۴۲، آن‌ها را مجددا راهی مارکت کرد. نمونه‌های تازه دوج نیز از قبیل سابق، از یک نوع موتور ۶ سیلندر و دو نوع آپشن پایه به اسم Delux و لوکس به اسم Customized سود می‌بردند.

دیزاین و سبک دیزاین، نقطه قوت دوج در این دوران نبود، زیراکه سبک دیزاین دوج پایین نظر مدیریت دیزاین ویرگیل اِکسنِر در سال ۱۹۵۳ تغییر کرد. در همین لحظه، دوج؛ نخستین موتور ۸ سیلندر خورجینی خود را عرضه کرد که Crimson Ram Hemi اسم داشت که نمونه کوچکتر موتور مشهور هِمی بود. اتاق‌های ۱۹۵۳ کوچک‌تر و بر پایه پلِیموت ساخته می‌شدند. سال بعد سیستم انتقال قدرت کاملأ اتوماتیک پاوِرفلایت برای آن عرضه شد. با این همه تفاوت بنیادی، فروش شدیدا کاهش یافته بود که دلیل آن را در دیزاین شلوغ بدنه‌های تازه می‌بایست جستجو کرد.

در سال ۱۹۵۵ سبک دیزاین Ahead Look برای آن مقرر کرده شد با بهره برداری از موتورهایی توانمند، دوران شکوه تازه ای را در دوج ایجاد کرد. شرایط زمانی بهتر شد که دوج، نمونه دارت را برای رقابت با فورد، شورلت و پلِیموت راهی مارکت کرد. نتیجه این بود که فروش دوج در مارکت اتومبیل با هزینه میانی بیننده نزول بود. دوج در سال ۱۹۶۱ با نمونه لنسر، وارد مارکت سدان‌های کامپکت شد که بر پایه پلِی‌موت والیانت ساخته می‌شد. با وجود این این نمونه نتوانست موفقیت مورد انتظار دوج را بدست آورد، نمونه دارت برای سال‌های متمادی جزو پر فروش‌ترین تولیدات این برند بود. طی حرکتی غیر عقلانی، کرایسلر ابعاد تولیدات فول سایز دوج و پلِیموت را برای سال ۱۹۶۲ کاهش داد. و با شکست خوردن این استراتژی، ۳ سال بعد، همین نمونه‌های کوچک شده به نمونه‌های متوسط تغییر ابعاد دادند. دوج با این استراتژی تازه اسم کورنِت را زنده و یک کوپه اسپرت فَست بَک را ارائه کرد که در حقیقت همان چارجر جاودانه بود. چارجر فورا با ورود به مارکت، جزو پر فروش‌ترین‌ها قرار گرفت و در مسابقات نسکار هم موفق شد مقام در ابتدا را بدست آورد و این اسم امروزه هم جزو یکی از با اعتبارترین‌ها در جهان اتومبیل است.

در طول همین سال‌ها، نمایندگی‌های دوج به کارخانه ابلاغ کردند که خریداران از نبود یک سدان فول سایز حقیقی گله دارند و در سال ۱۹۶۱، دوج به سرعت نمونه Cutom 880 را راهی مارکت کرد. ۴ سال بعد، سدان کاملأ فول سایز و عظیم پولارار (با ۵.۵۱ متر طول!) در محدوده هزینه متوسط به مارکت ارائه شد و نمونه موناکو هم تحت نام لوکس‌ترین نمونه عرضه شد و در طول ۱۰ سال آتی تولید این دو نمونه، تفاوت ظاهری عمده‌ای بر روی آن‌ها اعمال شد و در سال‌های ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۷ این دو نمونه، مجددا بیننده کاهش ابعاد بودند.

دوج در این دوره زمانی (دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی) گرچه با فراز و نشیب‌های فراوانی روبه‌رو شد، عده ای از جاودانه‌ترین اسم‌ها را در صنعت اتومبیل ارائه کرد که شامل چارجر، کورنت  R/T و مشهور‌ترین آن‌ها یعنی چلنجر در سال ۱۹۷۰ می‌شد که ورود دوج را به کلاس اتومبیل‌های پونی ایجاد کرد که محدوده موتورهای آن از اقتصادی تا نیرومند ترین موتور ۸ سیلندر Hemi آن وقت را در بر می‌گرفت. ضمن اینکه در همین سال‌ها به کمک همکار خود یعنی میتسوبیشی موتورز شتافت تا به فروش نمونه کُلت کمک کند که رقیبی برای شورلت وِگا، فورد پینتو و AMC گرِملین به شمار می‌رفت. کرایسلر طی سال‌های بعد، شدیدأ متکی بر کمک‌های همکار ژاپنی خود شد.

عصر معاصر

در دهه ۸۰، کرایسلر با استراتژی Okay-Automobile تصمیم به تسخیر مارکت گرفت که در حقیقت یک پلت‌فرم سایز متوسط محور جلو بود تا پایین سری‌های کرایسلر از آن بهره ببرند که دوج Aries نخستین میوه این استراتژی بود. با اینحال به سرعت فلسفه Okay-Automobile کرایسلر در مارکت بین‌المللی با شکست مواجه شد و نه فقط دوج، حتی خود کرایسلر و سایز پایین سری‌هایش را  با سخت روبه‌رو کرد. با اینحال این فلسفه به‌طور چشمگیری تولید کرایسلر را گسترش داد و دلیل ایجاد بخش تازه ای در مارکت شد که تا به امروز علاقه مندان ویژه خود را دارد: مینی‌وَن‌ها.

یکی از اتفاقات باورنکردنی قرن بیستم در صنعت اتومبیل ادغام کرایسلر با دایملر بنز AG بود که به سال ۱۹۹۸ باز می‌گردد. منطقی کردن تولیدات خارجی کرایسلر برای این کمپانی دارای اهمیت قرار داشت و با این سیاست تازه پلِیموت برای در بیشتر مواقع صحنه رقابت را ترک کرد و دوج را در مارکت بین المللی تنها گذاشت. دوج به بخش ارزان‌هزینه و اسپرت دایملر کرایسلر مبدل شد. بخش عمده آپدیت‌های دوج و عرضه نمونه‌های Intrepid، استراتوس و نئون از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰، قبل از دخالت شریک آلمانی بود و نخستین باری که دوج از کمک های دایملر سود برد در نمونه استیشن واگن مگنوم مشهود است که به سال ۲۰۰۵ باز می‌گردد که نخستین پلت‌فرم محور عقب کرایسلر از دهه ۸۰ و احیای مجددا موتور ۸ سیلندر هِمی بود. سال بعد هم چارجر تازه بر روی همین پلت‌فرم عرضه شد که هر دو آن‌ها موفقیت زیادی را در مارکت کسب کردند.

برای کاهش هزینه‌های تولید، دوج و میتسوبیشی از تعداد فراوانی پلت‌فرم مشترک استفاده کردند که یکی از آن‌ها نمونه ساب کامپکت کالیبِر بود که با نئون جانشین شد ضمن اینکه نباید نمونه اَوِنجِر را از قلم انداخت. چلنجر تازه هم در سال ۲۰۰۸ از پلتفرم مگنوم و چارجر استفاده کرد که با ظاهری کلاسیک و بسیار مشابه به چلنجِر اصلی در بازاری مملو از کوپه‌های اسپرت با دیزاین رادیکالی، موفق شد موفقیت قابل قبولی را بدست آورد.

در بهار سال ۲۰۰۷، دایملر و کرایسلر مجددا از هم جدا شدند که دلیل شد تا دوج هم از تملک دایملر خارج شود. در تاریخ دهم ژوئن سال ۲۰۰۹، فیات مشارکت خود را با کرایسلر شروع کرد و کرایسلر تازه شکل گرفت که اسم آن به‌طور رسمی به Chrysler Group LLC مبدل شد و دوج هم تحت نام پایین سری آن به حیات خود ادامه داد. سال ۲۰۱۰، نمونه فیس لیفت شده چارجر به مارکت ارائه شد. تولید بی وقفه چلنجر هم دلیل شده تا اسم آن در جهان اتومبیل های اسپرت پیوسته بر سر زبان‌ها باشد. سال جاری هم یکی از باشکوه‌ترین سال‌ها برای این برند بوده است چراکه نسل تازه قوی‌ترین و سریع‌ترین ساخته دوج یعنی وایپر وارد مارکت شد تا همراه با نمونه کوچک دارت که بر روی پلت‌فرم دیزاین شده به وسیله آلفارومئو ساخته شده است و فارغ از همه چیز در سال ۲۰۱۲ بیش از ۲۵ هزار ابزار از آن به فروش رسیده است، مارکت بین المللی را تسخیر کرده و لبخند رضایت را بر روی لبان جان و هورِس بنشاند.

تاریخچه لوگو دوج

ستاره

لوگو اصلی دوج شامل یک دایره می‌شد که دو مثلث در دل آن قرار گرفته بود که یک ستاره شش پر را در وسط دایره تشکیل می‌داد. دو حرف DB در وسط این ستاره به برادران دوج اشاره داشت. با اینکه این ستاره، دقیقأ مشابه به ستاره داوود بود، برادران دوج یهودی نبودند. واژه برادران در سال ۱۹۲۹ برای بخش کامیون سازی و ۱۹۳۰ برای بخش اتومبیل سازی، از اسم این کمپانی حذف شد، با اینحال حرف D تا سال ۱۹۳۹ به حیات خود ادامه داد.

قوچ (رَم)

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/06/5185__1.png

از سال ۱۹۳۲، دوج از تندیس یک قوچ (Ram) در حال جهش بر روی کاپوت استفاده کرد که به مرور لحظه این فرم ساده‌تر و آیرودینامیک‌تر شد تا اینکه در سال ۱۹۵۱ تنها سر قوچ با شاخ‌های منحنی استفاده شد. تولیدات ۱۹۵۴ تازه ترین نمونه‌هایی بودند که به این سردیس مزین شده بودند تا اینکه در دهه ۸۰ مجددأ بازگشت. کامیون‌های دوج برای سال ۱۹۴۰ از این تندیس استفاده کرد که ۱۰ سال بیشتر به طول نیانجامید.

تاج (کرِست)

در سال ۱۹۴۱ دوج از یک تاج برای لوگو خود استفاده کرد که نمایانگر تاج خانوادگی دوج بود. این لوگو شامل چهار نوار افقی می‌شد که یک نوار عمودی مزین به حرف O آنها را قطع کرده بود. در بالای نوار عمودی، کلاه خود یک شوالیه قرار داشت که تا سال ۱۹۵۵ بیشتر تداوم نیاورد و ۲ سال بعد، این لوگو دیگر استفاده نشد تا سال ۱۹۷۶ که در نمونه اَسپِن زنده شد و پنج سال به حیات خود ادامه داد.

ستاره پنج ضلعی

این لوگو که در حقیقت در اختیار به کرایسلر بود، بر روی اتومبیل‌ها و کامیون‌های دوج بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ استفاده می شد. ستاره پنج ضلعی دوج، قرمز رنگ با این وجود برای کرایسلر – پلِیموت به رنگ آبی مزین بود.

لوگو تازه

در سال ۲۰۱۰ با جدا شدن بخش رَم از دوج، دو لوگو تازه برای دوج عرضه شد که اولی نوشته دوج با دو نوار قرمز رنگ اُریب در پشت آن بود. هدف از بهره برداری از نوشته صرفأ جذب بازار بود و لوگو تازه از سال ۲۰۱۲ بر روی جلوپنجره استفاده شد.

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,