با ۳۷ میلیون دنا بخریم یا سیتروئن ؛مقایسه خودروهای کارکرده

با ۳۷ میلیون دنا بخریم یا سیتروئن ؛مقایسه خودروهای کارکرده

در محدوه ۳۷ میلیون تومان، دنا بخریم یا سیتروئن زانتیا؟

سیتروئن زانتیا و ایران‌خودرو دنا برای افراد زیادی از کسانی که بدنبال وسیله نقلیه ای کارکرده با جعبه دنده دستی گزینه‌های قابل اتکایی شمرده می‌شوند. دنا تولید ۹۴ و زانتیا نمونه سال ۸۷ هر دو هزینه ای حدود ۳۷ میلیون تومان دارند.

سیتروئن زانتیا در دهه ۹۰ میلادی به مارکت خودروهای سدان‌ دنیا عرضه گردید و به دلیل استقبال خوب از آن تا سال ۲۰۰۱ در خط تولید حضور داشت و سایپا درست در وقتی که تولید جهانی آن متوقف‌شد این خودرو را به ایران آورد! و بالاخره در سال ۱۳۸۹ تازه ترین اتومبیل را از خط تولید خارج کرد.

دنا نیز کالا کمپانی ایران‌خودرو است که از آن به نوعی چهارمین خودروی ملی ایران یاد می‌کنند که درواقع نمونه بهبودیافته سمند و برپایه پلت فرم پژو ۴۰۵ شکل گرفته است. دیزاین این خودرو از سال ۱۳۸۸ کلید خورد و مقرر شده بود تا سال ۱۳۹۱ وارد مارکت شود با اینحال این موضوع در سال ۱۳۹۳ افتاد. این خودرو به دست کارشناسان ایرانی دیزاین‌شده است و سعی شده تا نمای داخلی و خارجی آن مطابق با استانداردهای روز باشد. این خودرو با حجم موتور ۱۷۰۰ سی سی و توان ۱۱۵ اسب بخار یکی از قدرتمندترین خودروها در محدوده هزینه ای خود است.

نقد و بررسی بیرون خودرو

زانتیا با اینکه دیزاین آن به حداقل دو دهه قبل بازمی‌گردد بازهم چهره دلنشین و دوست‌داشتنی دارد. ظاهر دینامیک با ارتفاع کم جلو در زانتیا استایلی ویژه در آن ایجاد کرده و در یک نگاه این خودرو را تیز و چالاک خواهید یافت. چراغ‌های جلو با خطوط عرضی موازی و سپر با شیب رو به عقب با دهانه‌ ساده دیزاین‌شده‌اند. کاپوت کشیده با شیب رو به پایین همراه دو خط ملایم به اطراف جلوپنجره ختم می‌شود و شیبی هماهنگ با سپر دارد که نمایی کاردی شکل را در جلو نمایان می‌کند. در نمای کنار خطی مستقیم و ساده از عقب تا جلوی خودرو کشیده شده و نوار ضربه‌گیر نسبتاً عریضی متناسب با سپرهای جلو و عقب در این بخش قرارگرفته است. برش گلگیرها نیز کمی از حالت دایره خارج‌شده‌اند. نمای عقب هماهنگی خوبی با نمای جلو دارد به‌صورتی که در دیزاین چراغ‌های عقب از خطوط موازی استفاده‌شده و سپر هم با شیب روبه‌داخل قرارگرفته است.

دنا که به نوعی وسیله نقلیه ای تازه و مستقل وارد مارکت شد، مثل سمند بر روی پلت فرم ۴۰۵ سوار شده است و درواقع می‌توان آن را فیس لیفتی بنیادی از خودروی سمند دانست.

دنا

تفاوت در نمای ظاهری بسیار زیاد است و این تفاوت در نمای جلو، عقب،گلگیرها و عده ای نکات در نمای جانبی قابل مشاهده است. در نمای جلوی چراغ‌ها با دیزاین خوب و مدرنی دیده می‌شوند. این چراغ‌ها از ۴ قسمت تشکیل‌شده‌اند و چراغ‌های اصلی در دو قسمت بالا و چراغ‌راهنما و چراغ‌های ال‌ای‌دی در قسمت پایین قرارگرفته‌اند. انحنای چراغ‌ها نیز در هماهنگی با انحنای درب موتور، سپر و گلگیر دیزاین‌شده‌اند. همراه با چراغ‌های جلو، جلوپنجره با شبکه‌بندی ریز و لوگوی ایران‌خودرو در مرکز آن نیز ظاهری مدرن به این خودرو داده است. از طرف دیگر سپر بزرگ جلوی این خودرو قدرت بیشتری به آن داده است. در نمای جانبی نخستین نکته که به چشم می‌آید کشیدگی خودرو در ناحیه جلویی آن است که تناسب چندانی با اندازه قسمت عقب خودرو ندارد.

نقد و بررسی محیط داخلی

کابین زانتیا

داخل زانتیا قدیمی و کسل‌کننده بوده و گیرایی ویژه ای ندارد. سایه‌بان صفحه کیلومتر شمار تا سمت راست بخش میانی داشبورد امتدادیافته و نمایی عریض را به وجود آورده است. ورودی‌های هوای اتاق ساده و معمولی هستند که در قسمت میانی بطور کلیً بزرگ و در سمت راننده (ورودی سمت چپ داشبورد) به‌صورت دوگانه بر روی‌هم قرارگرفته‌‌اند. بخش میانی داشبورد هم بطور کلیً ساده بوده و ادوات سیستم گرمایش و سرمایش، ساعت دیجیتال و کلید اخطار در این بخش قرارگرفته‌اند. فرمان زانتیا بزرگ است و کلیدهای مرتبط به سیستم صوتی روی آن تعبیه‌شده است.

کابین دنا

در دیزاین داشبورد و تو دری‌ها داخل دنا از دو نوع رنگ مختلف استفاده‌شده (عده ای نمونه‌ها تک‌رنگ هستند) و به علاوه از طرف دیگر از یک نوار با برنامه چوب نیز برای جذابیت بیشتر کار هم در دو طرف کنسول میانی و هم بر روی درب‌ها استفاده‌شده است. داشبورد بزرگ با قوسی خوب و انحنایی خوب به زیبایی داخل خودرو کمک فراوانی کرده است. کنسول میانی نیز از دیزاین خوبی دارا است. مانیتور بزرگ در بالای کنسول، سیستم صوتی و کلید‌های تنظیم سیستم تهویه خودرو پیشتر همراه با نوارهایی با برنامه چوب در طرفین که از بالا به پایین باریک می‌شوند، شکل خوبی را بوجود آورده‌اند. به نظر میرسدً در نمونه‌های نمایشگاهی این خودرو از مانیتور باکیفیت‌تری استفاده شد، با اینحال در نمونه‌های تولیدی این خودرو را با مانیتوری باکیفیت کمتر ارائه کرده است. بر روی غربیلک فرمان کلید‌های تنظیم سیستم صوتی و تصویری، موبایل و کروز کنترل می باشد.

نقد و بررسی رانندگی خودرو

زانتیا

زانتیا سواری دل‌چسب با شتاب مطلوبی دارد و به دلیل سیستم تعلیق مخصوصش که نرم هم رفتار می‌کند ناهمواری‌ها را کمتر حس خواهید کرد. غیر از این در عبور از پیچ‌ها هم تعادل و استقامت خوبی دارد. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که ترمز در مواقعی که ارتفاع کمک‌ها پایین است ضعیف رفتار کرده و تحت این شرایط هم ضربات حاصل از ناهمواری‌ها به بدنه منتقل خواهد شد.

درست است که زانتیا شتاب مطلوب و قابل قبولی دارد با این وجود در صورت بهره برداری از جعبه‌دنده بهتر و به‌روزتر با ضریب دنده بهتر، شتاب گیری‌ها مطلوب‌تر و دل‌چسب‌تر نیز می‌گردید.

قابلیت ها رفاهی و ایمنی خوب دنا می‌تواند اوضاع یک رانندگی خوب و خوب را ممکن کند. فرمان هیدرولیک دنا، کنترل آن را ساده تر می‌کند و کلیدهای تنظیمی که بر روی فرمان قرارگرفته کنترل قسمت‌های مهم در زمان رانندگی را ممکن می‌کند و مانع از پرت شدن حواس راننده می‌شود.

دنا

تنظیم سیستم مولتی‌مدیا، هندزفری تلفن همراه و کروز کنترل بر روی فرمان ممکن است. سیستم کروز کنترل در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها می‌تواند توانایی بالایی داشته باشد و با تنظیم حرکت خودرو در یک سرعت ثابت، اوضاع خوبی را ممکن کند. درمجموع دنا را می‌توان به اشتراک خودروهای ایرانی با استناد به قابلیت ها و تجهیزاتی که در آن مقرر کرده‌شده است، وسیله نقلیه ای خوب برای رانندگی دانست.

نقد و بررسی پیشرانه

پیشرانه ۲۰۰۰ (SX 2.zero) زانتیا ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است و حداکثر توانی برابر با ۱۳۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گریز از مرکز ۱۸۷ نیوتون متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه دارد. زانتیا با این پیشرانه وزنی برابر ۱۳۲۰ کیلوگرم دارد و شتاب صفر تا صد کیلومتر آن ۱۰.۳ ثانیه است.

زانتیا

مصرف سوخت در هر صد کیلومتر برای آن با پیشرانه ۲۰۰۰ سی‌سی در شهر ۱۳ لیتر، در جاده ۶.۹ لیتر و ترکیبی ۹.۱ لیتر و مصرف سوخت آن با پیشرانه ۱۸۰۰ سی‌سی در شهر ۱۱.۲ لیتر، در جاده ۶.۵ لیتر و ترکیبی ۸.۲ لیتر است.

با اینحال در آن سوی میدان دنا با پیشرانه EF7 یا همان پیشرانه ملی وارد مارکت شده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بوده و حجم موتور آن برابر ۱۶۴۸ سی‌سی است. حداکثر توان این پیشرانه نیز ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گریز از مرکز آن ۱۵۵ نیوتن‌متر است. این خودرو از جعبه‌دنده دستی ۵ سرعته بهره میبرد. حداکثر سرعت دنا ۱۹۰ کیلومتر در ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۸۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این خودرو حاوی استاندارد آلایندگی یورو ۴ است که توانایی گسترش تا ۵ را نیز دارد.

نتیجه گیری:

اگر در جستجوی وسیله نقلیه ای پرسرعت با توان قدرت بالا هستید سر وقت زانتیا بروید با این وجود باید بدانید که این خودرو یکی از پراصتحلاک‌ترین خودروهای مارکت محسوب میشود.

در طرف دیگر خودروی دنا از چهره به‌روزتر و قابلیت ها بسیار بهتری دارا است و مصرف سوخت آن نیز نسبتا پایین تر از خودروی زانتیا است.

پس انتخاب بین این ۲ خودرو بیشتر خواست‌ای می باشد، با این وجود با استناد به قدیمی بودن زانتیا و اصتحلاک بالای این خودرو ، خرید دنا قدری منطقی ‌تر به ذهن خطور می کند.

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس