با ۲۵ میلیون‌تومان ۲۰۶ صندوقدار بخریم یا رانا؟مقایسه رانا با ۲۰۶ تیپ ۵

با ۲۵ میلیون‌تومان ۲۰۶ صندوقدار بخریم یا رانا؟مقایسه رانا با ۲۰۶ تیپ ۵

پژو ۲۰۶ از پرفروش ترین تولیدات ایران‌خودرو شمرده می‌گردد و ورژن صندوقدار آن نیز گزینه‌ای خوب برای خانواده‌های پرجمعیت دوستدار ۲۰۶ است که می‌توان فرضیه تولید آن را نیز این موضوع دانست.

وانگهی از سمت دیگر نیز رانا که لقب سومین خودروی ملی را به یدک می‌کشد مشابهت‌های فراوانی به ۲۰۶ اس‌دی دارد چراکه هردو بر روی پلتفرم ۲۰۶ ساخته‌شده‌اند. باوجوداین همه مشابهت، کدام‌یک خوب است؟

هزینه پژو ۲۰۶ صندوقدار تولید سال ۱۳۸۹ و رانا LX تولید سال ۱۳۹۳، هر دو حدوداً ۲۵ میلیون است. علی‌رغم مشابهت‌های فراوان این دو خودرو، اختلاف‌هایی نیز بین آن دو می باشد که پیشتر به بررسی این دو خودرو پرداخته‌شده است.

نقد و بررسی بیرون خودرو

نمای جلوی ۲۰۶ صندوق‌دار درمقایسه با هاچ‌بک هیچ تغییری نکرده و تنها تغییری که در نمونه صندوق‌دار درمقایسه با هاچ‌بک در نمای بیرونی بوجود آمده است افزودن صندوق به خودرو است که با این وجود نمای جانبی و عقب نمونه صندوق‌دار را درمقایسه با هاچ‌بک تغییر می‌دهد. این تغییر ازاین‌جهت که محیط صندوق‌عقب را ایجاد می‌کند و این خودرو را برای مسافرت و یک خانواده خوب‌تر می‌کند، با اینحال ازنظر ظاهری چندان دل‌چسب به نظر نمی‌رسد. نمای جانبی به‌واسطه افزودن صندوق و با استناد به عدم‌تغییر دیگر قسمت‌های خودرو کمی ناهماهنگ به ذهن خطور میکند.

تصویر مرتبط

بهره برداری از پلتفرم ۲۰۶ در دیزاین رانا منجر به آن شده است که این دو خودرو مشابهت‌های بسیاری به هم داشته باشند بااین‌وجود بهره برداری از چراغ‌های ۱۴ اینچی کشیده و سپر و گلگیر دارای اختلاف ظاهری مدرن‌تر و پویاتر به رانا داده است. در حالت کلی می‌توان ظاهر رانا را درمقایسه با ۲۰۶ اس‌دی هماهنگ‌تر دانست ولیکن نمی‌توان گفت که کدام‌یک زیباتر است و این امر را باید به خواست خریدار واگذار نمود.

نقد و بررسی محیط داخلی

تصویر مرتبط

دیزاین داشبورد و کنسول میانی ۲۰۶ را می‌توان خوب توصیف کرد. رنگ و کیفیت خوب مواد بکار رفته در آن بهمراه جانمایی خوب و درست اجزا همراه با هم، نمای خوبی را به محیط جلوی راننده و سرنشین جلو داده است. محل قرارگیری ساعت دیجیتال بهمراه دکمه چراغ‌هشدار و قفل مرکزی درب‌ها هم به‌خوبی در خودرو دیزاین‌شده است. با این وجود صندلی‌های این خودرو خیلی راحت نیستند، با اینحال محیط نسبتاً مناسبی برای سرنشینان جلو می باشد. با اینحال سخت اصلی محیط داخلی ۲۰۶ محیط ناکافی برای سرنشینان عقب است که به‌سختی قادر اند در مسیرهای نسبتاً طولانی و حتی کوتاه طاقت بیاورند.

نتیجه تصویری برای مقایسه 206 با رانا

داخل اتاق خودروی رانا ترکیبی از قطعات ارزان‌هزینه و باکیفیت پایین کمپانی ایران‌خودرو است. صندلی‌های رانا به خاطر تغییر فوم صندلی‌ها، از صندلی ۲۰۶ بهتر شده است، با این وجود محیط بالاسر و محیط زانوها اختلاف فراوانی با پژو ۲۰۶ اس‌دی ندارد. از ایرادات مهم که مثل ۲۰۶ در رانا برطرف نشده است، محیط پای ردیف عقب است که اگر سرنشین‌های جلو برای راحتی بیشتر صندلی خود را به عقب بکشند عملاً محیط پایی برای سرنشینان عقب باقی نمی‌ماند. نکته مثبت هر دو خودرو را می‌توان وجود صندوق‌عقب جادار آن‌ها دانست.

نقد و بررسی رانندگی خودرو

سواری نرم، بهمراه شتاب و سرعت خوب ۲۰۶ اس‌دی از کسی پوشیده نیست. در ۲۰۶ صندوق‌دار میله‌های تعادل به عقب خودرو اضافه‌شده است که کنترل و هندلینگ آن را درمقایسه با هاچ‌بک ساده تر و سواری با این خودرو را دل‌پذیر کرده است. سیستم ترمز این خودرو نیز قابل‌اعتماد است و معمولاً سخت کمی برای رانندگان بوجود آورده است. با این وجود یکی از مشکلات این خودرو که در قسمت قبل هم به آن اشاره شد سخت کنترل خودرو در عده ای پیچ‌های تند جاده است.

رانا باکمی اختلاف حدوداً سواری ۲۰۶ اس‌دی را دارد. در آزمون صورت گرفته معلوم شد که رانا، به طرز عجیبی در شتاب‌گیری ابتدایی از ۲۰۶ اس‌دی و حتی ۲۰۶ تیپ ۵ بهتر رفتار می‌کند. رانا به دلیل طول شاسی کوتاه‌تر، درمقایسه با خودروهای سدان داخلی مانند پژو پارس و پژو ۴۰۵، از سواری سفت و خشک‌تری در مقایسه با آن‌ها قرار دارد.

با تمامی این اوصاف باید این نکته را نیز اضافه نمود که شما با پرداختن ۲۵ میلیون میتوانید رانا جوان‌تری را تهیه نمایید در شرایطی که با اینحال اگر قصد خرید ۲۰۶ اس‌دی را داشته باشید باید وسیله نقلیه ای که ۷ سال از تولید آن قبلی است را تهیه نمایید و ممکن است این موضوع علی‌رغم اختلاف‎‌های موجود بین این دو خودرو، دلیل مناسبی برای خرید رانا باشد.

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس