با ۱۸۰ میلیون تومان کدام خودروها را قادر ایم بخریم؟

خودروهایی که با ۱۸۰ میلیون تومان قادر ایم بخریم

Hyundai Sonata

یکی از سدان های شرقی که در کشورمان بطور کلی مشهور و پیشنیه نیک و درخوری را همراه اسم خود یدک می کشد، هیوندای سوناتا است. نسل پیشین این خودرو که با کد وای اف شناخته می شود از پرطرفدار ترین و عامه پسندترین خودروهای موجود در مارکت کشورمان است. نسل تازه آن نیز که با کد ال اف عرضه می شود حدود دو سال است که وارد ایران شده و از فروش مناسبی دارا است.

از لحظه ارائه نمونه ال اف بحث بر سر شیوه دیزاین سوناتای تازه بسیار است. نمونه ال اف سوناتا دومین خودوری هیوندای است که با پیروی گام به گام از برادر بزرگ ترش جنسیس و با سود گیری از فلسفه دیزاین مجسمه سیال ۲ پیشرفت و تکوین یافته است.

 

وقتی که زاوایای چراغ های جلو، اجزای کرومی که در باب محفظه لامپ های مه شکن را احاطه کرده اند و نیز جلوپنجره بزرگ این خودرو را بهمراه یک رشته نوار کرومی- که منشا آن از کلاف های چراغ جلوی این خودور شروع شده و در امتداد خطوط پنجره ها امتداد می یابد- از لحاظ می گذرانیم، بیننده پیکره ای هستیم که آمادگی خود را برای رقابت مطرح می دارد. سوناتا ال اف گرچه به نسبت نمونه قبلی سوناتا وای اف از طرحی اسپورت دارا نیست با اینحال نمایی مدرن و مستحکم دارد و همه المان های یک سدان متوسط شهری را در خود دارد.

هیوندای در نسل تازه سوناتا، بخش عمده ای از گسترش هزینه های خود برای ارتقای این خودرو را صرف به کارگیری مواد عایق صدا در کابین، ارتقای سیستم تعلیق عقب چند اتصاله، ارتقاء کارایی موتور پایه ۲.۴ لیتری چهار سیلندر برای تولید قدرت در بازه دور موتور خوب و ایجاد استحکام بیشتر در پوشش های ساب فریم برای افزایش کیفیت و دقت  فرمان کرده و نتیجه خوبی گرفته است. این موارد با اینکه به نظر میرسد واضح نیستند، با این وجود برای این خودرو که می خواهد با بهترین های کلاس خود رقابت کند، ضروری بوده و نشان از تیزبینی کمپانی هیوندای است.

نکته مهمی که این خودرو را در طرف دیگر نمونه پیشین آن قرار می دهد این موضوع است که وقتی که درون کابین آن قرار می گیرید، احساس می کنید با فضایی کلاسیک سر و کار دارید. سوناتا برای حفظ سطح خود در رقابت با دیگر عضو های تازه تر از داشبوردی هماهنگ و نیز دورنگ سود برده که با ترکیب تریم نقره ای و نیز پلاستیک سیاه توانسته رضایت خریداران را به چنگ آورد و همین موضوع دلیل ارتقای فروشش در مقایسه با دیگر رقیبان موجود در مارکت شده است.

خصوصیت جذابی که در این خودرو مشاهده می شود، به کارگیری و بهره برداری از فولاد فوق مستحکم (AHSS) در ۵۱ درصد از سطح بدنه آن است که به نحو مثری دلیل گسترش استحکام بدنه و نیز حفاظت بیشتر از سرنشینان شده است. این خصوصیت همراه با بهره برداری از ابزارهای ایمین اکتیو دلیل شده تا هیوندای با نمونه سوناتا ۲۰۱۶ برای دومین سال پشت سر هم جایزه بالاترین رده ایمنی خودرو را از موسسه بیمه ایمنی بزرگراه ها دریافت کرد. برندگان این جایزه می بایست از سیستم جلوگیری از تصادف جلو به منظور امتیازگیری بالا دارا باشند که سوناتا در نمونه های فول از این آپشن سود می برد.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟

در نمونه های ۲۰۱۷ سوناتا تمهیدات ایمنی بیشتری لحاظ شده که می توان به توانایی های ترمزگیری اتوماتیک اضطراری، اخطار تصادف از جلو، اخطار تعویض خط، کروز کنترل تطبیقی، سنسورهای پارک عقب، دستیار حفظ خودرو در لاین جاده و شناسایی نقاط کور خودرو اشاره نمود. این خودرو با داشتن سیستم مدیریت استقامت به شکل استاندارد که شامل کنترل استقامت الکترونیکی و کنترل کشش است و بهره برداری از سیستم اخطار از نقاط کور روی آینه های کناری، از ایمنی بالاتری را به ارمغان می آورد.

Toyota Corolla

تویوتا کرولا امسال پنجاهمین تولد خود را جشن می گیرد. وسیله نقلیه ای که بسیاری از آن تحت نام نماد کمپانی ژاپنی یاد می کنند و یکی از پرفروش ترین خودروهای تاریخ است. امسال با اینحال تویوتا سعی کرده با استفاده از تفاوت گسترده مخصوصا در ظاهر کرولا این کالا پرطرفدار را بیش از قبل در کانون توجه خریداران قرار دهد. وسیله نقلیه ای که عملا فیس لیفت شده و اکنون می تواند خود را تحت نام کالایی دلنشین در کلاس سدان مطرح کند.

ورژن گرامیداشت پنجاهمین سالگرد تویوتا کرولا تنها تغییر تویوتا برای پرفروش ترین ورژن تولید خود نیست. بهمراه این تغییر خودروساز ژاپنی ورژن بهبودیافته کرولای پرطرفدار را پیشنهاد کرده است. از نمونه تغیرات کرولا می توان به تفاوت ظاهر خودرو، افزایش ابزارهای داخلی و گسترش تجهیرات ایمنی اشاره نمود.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟

تویوتا کرولا ۲۰۱۷ از لحاظ تصویری حاوی جلوپنجره تازه، چراغ های جلوی ال ای دی و رینگ های دارای اختلاف درمقایسه با نمونه ۲۰۱۶ است. نمونه های پایه به روش استاندارد حاوی رینگ های ۱۶ اینچی هستند. درحالی که تریم های کامل تر از چراغ های ال ای دی کامل و رینگ های ۱۷ اینچی برخوردارند.

داخل کابین کرولای به روز شده حاوی پوشش فابریک تازه، کنترل های تهویه/ بخاری بازطراحی شده و ورودی های هوا است. اتصال بلوتوث و سیستم صوتی انتیون به روش استاندارد در این خودرو وجود دارند با این وجود خریداران می توانند ارتقاهایی از قبیل سیستم صوتی ممتازتر، سیستم ناوبری و صفحه لمسی هفت اینچی را سفارش دهند. تویوتا به علاوه از طرف دیگر بروزترین سیستم ایمنی خود را که دربردارنده اخطار برخورد، تشخیص عابران پیاده، دستیار خروج از لاین، کروز کنترل دینامینک برپایه رادار و نور بالای اتوماتیک است، در این خودرو توصیه می کند.

ورژن ال ای اکو کرولا در بزرگراه مصرف سوخت ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهدداشت. این خودرو از پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لتری با قدرت ۱۴۰ اسب بخار (به جای ۱۳۲ اسب بخار) سود برده و به گیربکس مجددا برنامه ریزی شده سی وی تی مجهیز است.

وقتی که وارد کابین تویوتا کرولا می شوید، با همان نکات و خصوصیاتی رو به رو می شوید که این نمونه را در طول چند سال واپسین مبدل به یکی از پرفروش ترین خودروی مارکت کرده. بازهم ساختار نمایشگر تغییری نکرده با اینحال مهندسان تویوتا سعی کرده اند توانایی های آن را تغییر و پیشرفت دهند. در ورژن ۲۰۱۷ تمامی تریم ها با دوربین های محافظ خدمات رسانی می شوند و معلومات آنها با بهره برداری از نمایشگر هفت اینچی در دست راننده قرار می گیرد. تویوتا حتی برای افزایش این مسئله از حقیقت اضافه استفاده کرده تا معلومات را به بهترین شکل ممکن نمایش دهد.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟

خریدار اگر بسته بندی رانندگی امن را برای قرارگیری روی کرولا انتخاب کند، این گزینه را در دست می گیرد که از قابلیت ها سامانه قبل از تصادف، کروز کنترل شناور با رادار و اخطار خارج شدن از میان خطوط بهره ببرد.

Toyota Prius

این ایام بسیاری از خودروسازان تولیدات هیبرید متفاوتی را برای خریداران عرضه می کنند با این وجود تویوتا پریوس مدلی است که تحت نام سمبلی از این نوع خودروها مطرح است. پریوس همزمان با اینکه نمادی از سازگاری با محیط زیست به حساب می آید، در عین حال یک هدف راحت برای افرادی است که می خواهند از یک خودرو بدگویی کنند.

در هر حال رقابت در این عرصه هیچگاه متوقف نمی شود و ورژن تازه پلاگین پریوس با عنوان «پرایم» با تازه ترین ابزارهای راحتی، ایمنی و کارآیی تحت نام نمونه ۲۰۱۷ از راه رسیده است. پریوس پرایم ۲۰۱۷ که طولش به اندازه ۶۱ میلی متر و عرض به اندازه ۱۵ میلی متر درمقایسه با نمونه قبلی گسترش یافته، با گرفتن یکسری تفاوت در جلو بدنه از همتایان غیرپلاگین خود متمایز شده است.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟

چراغ های جلوی ال ای دی که نازک تر شده اند، یک قسمت سیاه رنگ وسط را در بر می گیرند و اثری از برنامه موسوم به «لبِ ماهی» در نمونه معمولی پریوس نیز دیده نمی شود. در عقب بدنه، یک دیزاین تازه پیوسته چراغ های ال ای دی به همراه یک اسپویلر باعث شده تا استایل پریوس به دوره مدرن نزدیک تر و بدین شکل یکسری مشخصه های ظاهری برای ورژن پلاگین ایجاد شود.

پیشرانه پریوس پرایم، «هیبرید سینرجی درایو» است که در آن یک موتور آشنای ۱.۸ لیتری چهار سیلندر با چرخه اتکینسون به همراه یک سیستم دنده خورشیدی انتقال قدرت متغیر پیوسته.

با اینحال این ارتقاء کارایی ها چه معنایی در رانندگی در جهان حقیقی دارند؟ تویوتا مصرفی برابر با ۱.۹۶ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در حالت ای وی پیش بینی کرده است. برای مصرف سوخت هیبریدی، عدد ویژه ای مطرح نشده، با این وجود تویوتا امیدوار است این خودرو از مصرفی شبیه به ورژن حال حاضر غیر پلاگین پریوس دارا باشد. در هیمن حال، میزان دامنه الکتریکی به دو برابر گسترش یافته و به ۴.۳۵ کیلومتر رسیده و حداکثر سرعت تحت این شرایط برابر ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت است.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟
به گفته تویوتا، پریوس پرایم ۲۰۱۷ می تواند در عرض ۵.۵ ساعت به وسیله یک درگاه استاندارد برق خانگی به طرز کامل شارژ شود و اگر هم از یک منبع ۲۴۰ ولتی برای این منظور استفاده شود، این لحظه به نصف کاهش خواهدیافت. مثل بسیاری از خودروهای هیبریدی، پریوس پرایم نیز می تواند هم با موتور بنزینی، هم با موتور بزرگ تر الکتریکی و هم با ترکیبی از آنها در حالت رانندگی نرمال پیش برود. در چنین شرایطی ست که که مطابق گفته تویوتا، پرایم به شکلی دیزاین شده که اتکا بیشتری بر توانایی های پیشرانه الکتریکی داشته و این مسئله به ویژه در محیط های شهری و سفرهای کوتاه تر، بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.

MG GS

ام جی جی اس بر پایه خودروی مفهومی سی اس ام جی ساخته شده و با کمک بهره برداری از خطوط مستقیم و المان های سنتی برند ام جی برنامه پیکره جلو و عقب خودرو خشن و اسپورت و متناسب با یک اس یووی حقیقی دیزاین شده است. چراغ های جلو دیزاین چشم نوازی دارند و از الگوی بال فرشته که در ام جی ۶ استفاده شده پیوری می کنند.

نکته خوب در باب چراغ های جلو این است که این چراغ ها از نوع زنون هستند و درخشندگی و روشنایی خوبی دارند. چراغ های مه شکن جلو نیز همان شکلی که که قبلا به آن اشاره شد به شکل نصف یک شش ضلعی هستند. در کل نمای جلوی ای خودرو را می توان اسپورت و تهاجمی دانست و در این برنامه می توان به خوبی امضای طراح ام جی که در دیگر تولیدات ام جی نیز دیده می شود را حس کرد. در نمای بغل با خطوط و حجم هایی رو به رو هستیم که به خوبی هدف خود که دور شدن نمای جانبی جی اس از سادگی است را انجام می دهند.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟

رینگ های دورنگ ام جی با سایز ۱۸ اینچ و دیزاین پنج پر که در آنها نیز می توان مشابهت های به شش ضلعی دید پایین خودرونمایی دلنشین را برای جی اس به ارمغان آورده اند. کابین جی اس با ترکیبی از مواد کیفی شکل گرفته و در کل کابینی اسپورت و مدرن است. نکته مثبت دیزاین اتاق هماهنگی با دیزاین بدنه خودرو است. خطوط شکسته و برنامه های شش ضلعی در جای جای کابین جی اس به چشم می خورند و همراه با یکدیگر طرحی دلچسب و چشم نواز را تشکیل می دهند.

در قسمت جلوی داشبورد از پلاستیک براق به رنگ مشکی پیانو استفاده شده است ک می تواند ترکیبی از نمای کلاسیک و اسپورت را به این بخش هدیه کند. در مرکز این بخش، یک نمایشگر ۶.۵ اینچی خودنمایی می کند در دیزاین صفحه کیلومتر جی اس نیز از ترکیب برنامه های کلاسیک و مدرن استفاده شده و نکته دلنشین در باب آن، این است که وقتی دنده در حالت اسپورت قرار می گیرد، نور پس عرصه آن به رنگ قرمز تغییر پیدا می کند تا راننده و محیط اطرافش را پر از هیجان کند.

برای جی اس سه پیشرانه مقرر کرده شده که شامل دو پیشرانه ۱.۵ لیتری و دو لیتری بنزینی توربو و تزریق مستقیم با کدهای SGE و MGE و یک پیشرانه ۱.۹لیتری توربودیزل است. ام جی در مارکت ایران با موتور دو لیتری توربو ارائه شده که این موتور هم اینک از نمونه مدرن ترین پیشرانه های چهار سیلندر اروپا سات. این پیشرانه ها به طرز مشترک به وسیله اوپل، سایت موتور، شانگهای جنرال موتورز و مرکز فنی وسیله نقلیه ای پان آسیا دیزاین و ساخته شده اند و به جز تولیدات ام جی، روی نمونه های مختلف این تولیدات جنرال موتورز مخصوصا نمونه های اوپل، شورولت و بیوک نیز به کار می رود.

جی اس های وارد شده به ایران با این موتور در بالاترین تیپ به روش فول آپشن به خریداران ارائه خواهند شد. این موتور حاوی حجم دقیق ۱۹۹۵ سی سی است و از توانایی توربو شارژ و ترزیق مستقیم سوخت سود می برد. توان خورجی آن ۳۵۰ نیوتن متر است که این نیروی عظیم را در دور موتور ۲۵۰۰ الی ۴۰۰۰ دور بر دقیقه در دست راننده قرار می دهد.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟

یکی از نکات مثبت این موتور بهره برداری از سیستم حرکت/توقف است که دلیل می شود موتور در مواقع سکون خاموش شده و میزان مصرف سوخت با ۷.۹ لیتر سیکل ترکیبی به حداقل برسد. همراهی این موتور توانمند با یک جعبه دنده شش سرعته دو کلاچه که با مشارکت سایک و جنرال موتورز دیزاین و ساخته شده به شتاب بالای جی اس و رسیدن از فاصله صفر به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در کمتر از هشت ثانیه منجر شده که این مسئله برای یک اس یو وی عدد زیادی است.

 
Nissan Qashqai

در شرایطی که نیسان تصمیم گرفته است بخش های مختلف مارکت شاسی بلندها را با تولیدات خود در دست بگیرد، نمونه ۲۰۱۷ قشقایی تلاش این کمپانی در بخشز از مارکت است که در سری مخاطب های ویژه تری دارد و برای تهیه این کالا نیاز به پرداخت مبلغ بیشتری درمقایسه با دیگر نمونه ها از قبیل جووک دارند.

با وجود این قشقایی و روج هر دو براساس پلتفرم سی ام اف رنو نیسان ساخته شده اند با اینحال نمونه اول کمی از برادر خود کوچک تر است. در این مواقع محاسبه نشان از این دارد که مخصوصا در اروپا تعداد فراوانی از مخاطب های روجی به سوی خرید نمونه تازه قشقایی رفته اند که همراه با عرضه قابلیت ها بهتر از جهت فضا نیز موقعیت خوب تری دارد. باید به این نکته هم اشاره نمود که نسل دوم قشقایی در سال ۲۰۱۴ وارد مارکت شد و با استناد به این موضوع نمی توان از نمونه ۲۰۱۷ آن انتظار تفاوت آنچنانی داشت.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟

مسلما تحت نام یک خودروی خانواده، قشقایی باید کارایی فراوانی داشته باشد و در اکثر جنبه هایش هم همین طور است. عدم وحود آپشن نمونه ۷ سرنشینه از قشقایی کمی ناامید کننده است (اگر واقعا به یک خودروی خانواده ۷ سرنشینه نیاز دارید خوب است سر وقت نیسان ایکس تریل بروید) با اینحال از جهت دیگر قشقایی محیط خوب و مناسبی در صندوق عقب و به علاوه از طرف دیگر محیط خوبی برای سه کودک در صندلی عقب دارد.

تا وقتی سر وقت نمونه های سطح بالای قشقایی نروید هزینه آن خوب و پذیرفتنی است. با این وجود مورتورهای بنزینی و دیزلی موجود برای آن نیز در کل هم کارایی زیاد و خوبی دارند و هم مصرف سوخت خوب و کافی برای استفاده هر روزه عرضه می دهند. از بین دو موتور بنزینی موجود، ما موتور توربوشارژ ۱.۲ لیتری را پیش نهاد می کنیم. این موتور ۱۱۳ اسب بخار نیرو تولید می کند که برای استفاده خیلی از مردم حتی فراوانی هم هست، با اینکه هزینه های کارکردی موتور توربوشارژ ۱.۶ لیتری حتی بهتر از نمونه ۱.۲ لیتری است و ۱۶۱ اسب بخار نیرو تولید می کند.

مصرف سوخت موتور بنزینی ۱.۲ لیتری است و ۱۶۱ اسب بخار نیرو تولید می کند. مصرف سوخت موتور بنزینی ۱.۲ لیتری حدود ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و آلایندگی این موتور ۱۲۹ گرم در کیلومتر است که دلیل می شود یک مالیات سالانه ۱۱۰ یورویی برای قشقایی هم بخورد.
برای قشقایی چهار تیپ ارائه می شود: ویسیا، اکسنتا، ان کانکت و تکنا.

ابزارهای استاندارد بسیار زیاد و چشمگیر هستند، حتی ساده ترین تیپ و نمونه هم با توانایی اتصال بلوتوث، سیستم کنترل سرعت، آینه های بغل گرم شونده، تهویه مطبوع و به علاوه از طرف دیگر حسگرهای پارک عقب و جلو عرضه می شود. تیپ مورد توجه ما (اکسنتا) ابزارهای بیشتری از نمونه رینگ های آلیاژی، محیط صندوق عقب قابل انعطاف تر، چراغ های اتوماتیک، سیستم کنترل آب و هوای دوحالته و برف پاک کن های اتوماتیک و هزینه نه ندان بیشتر از نمونه ویسیا معرفی میکند.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟

همراه با کارایی، مسلما ایمنی بیشترین نگرانی والدین زمان خرید یک خودروی خانوادهاست. با این وجود نیاز به نگرانی نیست، چون قشقایی در آزمایش های تصادف انجام شده به وسیله یورو NCAP مقام حداکثر ایمنی ۵ ستاره را کسب کرده است و به علاوه از طرف دیگر حاوی تعداد فراوانی ابزارهای ایمنی و ایمنی است. این ابزارهای شامل تمام چیزهایی که انتظاری می رود است، عده ای از آنها عبارتند از کیسه های هوا در قسمت های مختلف خودرو، سیستم کنترل ثبات الکتریکی، ترمزهای ضدقفل، سیستم کنترل و مشاهده فشار تایرها و نقاط وصل کردن قلاب صندلی کودک ایزوفیکس.

 
Mitsubishi ASX

همزمان با به روزرسانی نمونه ای اس ایکس و معرفی آن در غرفه میتسوبیشی در کنفرانس خودروی پاریس، ورژن ای فیس لیفت شده این کراس اوور خوشنام و ایمن ژاپنی اخیرا به ایران رسیده است. آرین موتور نماینده رسمی تولیدات میتسوبیشی در ایران ای اس ایکس تازه و ۲۰۱۷ را با هزینه ۱۷۵ میلیون تومان به فروش می رساند همزمان با اینکه این خودرو در قسمت های داخلی و خارجی با تغییراتی همراه بوده و ظاهری بهتر از در بیشتر مواقع یافته است.

اصلی ترین تغییر نمونه ۲۰۱۷ این خودروی ژاپنی در نمای جلو شامل جلوپنجره، سپر و چراغ ها بوده که در آن میتسوبیشی با ساتفاده از شیوه تازه دیزاین «پوشش دینامیک» ای اس ایکس را خشن تر از در بیشتر مواقع نشان می دهد. این شیوه تازه دیزاین که میتسوبیشی چندی قبل آن را در تولیدات مفهومی خود به کار می برد، نشان از تحولی شگرف در نحوه تولید یک خودروی اسپورت و کاربردی است که پیوسته در ایران تحت نام برندی قابل اتکا شناخته می شود. درواقع برند ژاپنی میتسوبیشی تصمیم گرفته است با بهره برداری از این شیوه ظاهر محصولاتش را بیش از در بیشتر مواقع دلچسب و دلنشین نشان دهد و به رقیبان آسیایی و اروپایی خود پاسخی درخور دهد.

 

میتسوبیشی غیر از بازطراحی سپر و مه هشکن های تازه، با بهره برداری از نوارهای کروم و مواد باکیفیت و به کارگیری رنگ مشکی در جلوپنجره، ضمن تزریق هیبتی استوار به ای اس ایکس جلوه ای لوکس تر از در بیشتر مواقع به این کالا داده است.

از دیگر به روزرسانی های این خودرو می توان به آنتن بال کوسه ای و عده ای نکات بهبودیافته داخل کابین از نمونه بالشتک های تازه صندلی های عقب و مواد استفاده شده تازه در پوشش کابین اشاره نمود. بهره برداری از تریم پیانو بلک در  غربیلک فرمان و به کارگیری آینه دید پشتی با توانایی تیره شوندگی اتوماتیک از دیگر پیشرفت های ای اس ایکس درون کابین به شمار می آیند. ربینگ های ۱۸ اینچی نیز پایین خودرو جای گرفته اند تا ظاهر این کراس اوور اسپورت بیش از قبلی دلچسب به نظر برسد.

پایین کاپوت ای اس ایکس، یک پیشرانه دو لیتری با قدرت ۱۴۸ اسب بخار و ۱۹۷ نیوتن متر گریز از مرکز قرار دارد. تا این خودروی خوش اسم ژاپنی و سرنشینانش را به سادگی و حتی در سریع تین لحظه ممکن در جاهای شهری و جاده ای به مقصد برساند.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟

از لحاظ قوای فنی ای اس ایکس فیس لیفت می تواند تمامی نیازهای روزمره را جواب دهد و با یک جعبه دنده پنج سرعته دستی یا یک نمونه جعبه دنده اتوماتیک CVT با توانایی تعویض دستی بهترین حالت ممکن برای حرکت اسپورت و پرشتاب و در عین حال متعادل را در دست راننده قرار دهد.

Nissan Juke

حضور همزمان نیسان جووک و تویوتا جی تی ۸۶ در ایران فشار خون عشاق اتومبیل های اسپورت را تا سرحد جنون بالا می برد. جی تی ۸۶ که بعد از مدتی غیبت مجددا به کشور وارد شده، همراه با نیسان جووک و در غیاب تولیداتی از قبیل مزدا میاتا، هوندا سیویک تایپ آر و فولکس گلف جی تی آی می توانند به سلاطین خیابان های تهران مبدل شوند. عده ای تارنما های وسیله نقلیه ای وطنی با اشاره به فروش خوب نیسان جووک در جاهای آزاد از شانس بالای جووک در مارکت ایران گفته اند.

این گزاره با همه عقبه مستدلش نمی تواند در مارکت ایران چندان کار کند چرا که کلیت وسیله نقلیه ای از قبیل جووک تحت نام یک کراس اوور کوچک با سوالات بسیاری رو به رو است. مثلا اینکه این نیسان مهیج دیزاین بسیاری نامتعارفی دارد. دوم اینکه بین دو کلاس هزینه ای قرار گرفته که هر دو مملو از رقیبان قدر وارداتی و تولید داخل است و دیگر آنکه واردکننده تولیدات نیسان چندان مشهور و مشهور نیست.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟

در جووک بیننده مفاهیم دیزاین همیشگی نیسان هستیم و همان دیزاین سیال با خطوط منحنی وار در همه جی جووک می باشد که بطور کلی در تعادل با دیگر بخش های خودرو قرار دارند ولی باید گفت دیزاین جووک بسیار اغراق آمیز است و در مقایسه با خودروهایی که ما به روش روزمره عادت به دیدن آنها داریم، بطور کلی دارای اختلاف است که این مسئله برای اقشار مختلف می تواند در کوتاه مدت خسته کنده باشد.

با این وجود محیط داخلی اسپورت و جوان سپند است و همان سبک و سیاق همیشگی نیسان را می توان دید. همراه با این، بهره برداری از پلاستیک های رنگی در کناره ورودی های هوا، قسمت مرکزی کنسول میانی و پایین جعبه دنده دلیل دلنشین تر شدن محیط اتاق شده است.

بر مبنای آنچه سیستم ثبتارش مطرح کرده، خریداران می توانند جووک های واردشده به ایران را در دو گونه با پیشرانه های دارای اختلاف تهیه کنند.

نمونه  در ابتدا جووک که دیفرانسیل جلو نیز هست، حاوی یک موتور ۱۵۹۸ سی سی به قدرت ۱۱۵ اسب بخار و ۱۵۷ نیوتن متر گریز از مرکز بوده و قاعدتا از سطح ابزارهای و آپشن های کمتری دارا است با اینحال محشر ترین نمونه جووک که چهارچرخ محرک است و یقینا با هزینه ای حدود ۱۵۰ میلیون تومان به فروش خواهدرسید، از یک پیشرانه ۱۶۱۸ سی سی توربو شارژدار به قدرت ۱۸۸ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتن متر گریز از مرکز سود می برد و به تهدید جدی برای خودروهایی از قبیل اسپورتیج و توسان مبدل شود چرا که در زمانی کمتر از هفت ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد و تا بیش از ۲۴۰ کیلومتر سرعت می گیرد.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟

هندلینگ مثال زدنی همراه با تایرهای پهن و شاسی مستحکم جووک دلیل چسبندگی مثال زدنی آن به سطح جاده شده است. با اینحال نیسان جووک که به قول دوستی مشابه یک قورباغه در حال پریدن است، طول، عرض و ارتفاعی برابر با ۴.۱۲، ۱.۷۶ و ۱.۵۵ متر دارد و فاصله بین دو محور آن به ۲.۵۲ متر می رسد، در اندازه و کلاس با خودروهایی از قبیل سانگ یانگ تیوولی، پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر در یک سطح قرار می گیرد. در عین حال و با استناد به وارداتی بودن خودروی جووک و تولید ۲۰۰۸ و کپچر در ایران و هزینه کمتر تیوولی، یقینا خریداران این رده یا از خرید جووک صرف نظر می کنند یا با پرداخت بیشتر به سوی خرید اسپورتیج و توسان متمایل می شوند.

Hyundai Tucson

 از لحظه ورود نسل تازه و سوم کراس اوور توسان کالا کمپانی کره ای هیوندای به مارکت ایران مدت فراوانی نمی گذرد با اینحال مروری کوتاه در اخبار و اوضاع مارکت این پیغام را برای فعلان مارکت مخابره می کند که توسان تازه توانسته به خوبی جای نسل قبلی خود را بگیرد و به اشتراک فروشندگان و خریداران پرطرفدار شده و فروش مناسبی را عاید واردکننده برند هیوندای کند.

واژه هیوندای که نامی است بامسما و در زبان کره ای به معنای «مدرنیته»، به خوبی در نسل تازه توسان معنا پیدا می کند و توسان تازه به مدد روحیه جاه طلب و تعالی خواه هیوندای استانداردهای تازه ای را در رده خود تعریف می کند. ورژن ابتدایی توسان اولین بار در اواسط سال ۲۰۱۵ میلادی و در کنفرانس ژنو سوییس متولد و چند ماه پس از آن تحت نام نمونه ۲۰۱۶ راهی بازارهای جهانی شد.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟

این خودرو بسته به مارکت هدف، با پیشرانه های متعددی ارائه می شود که از اصلی ترین شان می توان به ورژن دولیتری تنفس طبیعی، ۱۶۰۰ سی سی توربوشارژ و ۱۷۰۰ سی سی توربودیزل اشاره نمود. هم اینک، این خودرو غیر از کشور کره، در جمهوری چک، چین و اندونزی هم تولید می شود و از مدتی قبل فروش ورژن دو لیتری اش در کشورمان شروع شده است. نسل تازه توسان از جهت طول کمی بلندتر از نسل قبلی خود است و همین موضوع آن را در رقابت و رویارویی با خودروهای مطرحی از قبیل تویوتا راو فور و هوندا سی آر ایشان در مکان بهتری قرار می دهد. در عین حال، کماکان هیوندای توسان از طول کمتری درمقایسه با این دو خودور دارا است.

نکته جالب اینجاست که به توجه به طول کمتری که این خودرو به نسبت دو کالا تویوتا و هوندا دارد با این وجود بجای آن، از محیط داخلی خوب و در خوری سود می برد و از صندوق بار بسیار بزرگ تری هم درمقایسه با نسل پیشین خود دارا است. به علاوه از طرف دیگر آیتم‌های انتخابی و تکنولوژیک بسیاری در آن تعبیه شده که هر چیزی، اعم از صفحه صفحه نمایش لمسی چندرسانه ای، هدایت ناوبری تا سامانه ردیابی نقاط کور اطراف خودرو و نیز سامانه هشداردهی ترافیک را در بر می گیرد.

قبلی از تجهیزاتی از قبیل ترمز پارک الکتریکی، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب و در عقبی که تنها با ایستادن شخص در طرف دیگر آن باز می شود، این خودرو از سامانهاستارت بدون کلید هوشمند و سقف پانورامیک هم سود می برد. غیر از این، اخیرا توسان با بهره برداری از تعداد کافی کیسه هوا و لیستی بلند از ابزارهای ایمنی موفق به کسب پنج ستاره یا مقام محشر در آزمون های تصادف موسسه اروپایی انکپ شده است. پیشرانه پایه و دو لیتری توسان با بهره برداری از یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک سیستم دیفرانسیل جلو از دینامیک رانندگی مناسبی دارا است.

این پیشرانه با ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۱۹۷ نیوتن متر گریز از مرکز در لحظه ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد. مصرف سوخت توسان با این موتور به روش ترکیبی ۸ لیتر بوده که در حد متوسط این گروه وسیله نقلیه ای بوده، در عین حال و بنا بر مطرح کارخانه این کراس اوور کره ای تا ۱۷۵ کیلومتر در ساعت نیز سرعت می گیرد. باک سوخت توسان گنجایش ۵۵ لیتر بنزین را دارد تا این کراس اوور کره ای ۱۴۵۶ کیلویی بتواند با یک باک پر مسافتی حدودا ۷۰۰ کیلومتری را طی کند.

هیوندای با بهره برداری از آزمایشات نسل های پیشین توسان و سانتافه، در توسان تازه توانایی های آفرودی را تعبیه کرد که در جاده های شنی و ماسه ای به گونه ای کاربردی رفتار می کند. توسان تازه در نمونه پایه با یک قفل دیفرانسیل که نیروی گریز از مرکز را به روش ۵۰.۵۰ تقسیم می کند، ارائه می شود د رحالی که در نمونه های دو دیفرانسیل و فول با بهره برداری از یک سامانه کنترل در سراشیبی از توان آفرود بهتری دارا می شود. سامانه ذکر شده کار خود را به خوبی انجام می دهد و در جاهای صعب العبور به یاری توسان می آید و در تپه های شنی با شیب تند مثل جاده های کفی یا شنی به توسان در حرکت رو به جلو کمک می کند.

 با 180 میلیون تومان کدام خودروها را می توانیم بخریم؟

دیزاین بدنه نسل نوین توسان، به نوبه خود بسیار خوب و ممتاز به نظر می رسد و هم اینک، این خودرو از کابینی سود می برد که نه فقط از پلاستیک های سخت و کم بهای در آن استفاده نشده حتی بخش های متعددی از سطوح در و داشبورد را هم پوششی نرم فرا گرفته است. حتی در جاهایی از قبیل ستون جلو، تکیه گاه زانوی راننده و محفظه های داخلی درهای عقب نیز از مواد نرم و مرغوب استفاده شده است.

توسان با طول ۴.۴۷ متر، عرض ۱.۸۵ متر و ارتفاع ۱.۴۶ متر از فاضله بین دو محور ۲.۶۷ متر سود می برد که شش سانتی متر از هوندا سی آر وی بزرگ تر است. گنجایش محیط عقب توسان نیز در نوع خود جالب بوده و با ۱۴۰۰ لیتر یکی از عظیم ترین صندوق های بار گروه را دارد. اتاق به خوبی بزرگ و جادار بوده و محیط کافی برای نشستن پنج سرنشین بزرگسال را دارد.

منبع

دسته‌بندی‌ها: معرفی خودرو