با ۱۴۰ میلیون تومان; اپتیما خوب است یا سوناتا؟

عصرخودرو- سدان‌های متوسط خانوادگی را می‌توان به نوعی یکی از پرفروش ترین کلاس‌ها در بین طبقه‌بندی خودروها قلمداد کرد. استهلاک پایین این کلاس همراه با عرضه قابلیت ها فنی و ایمنی فرضیه‌آل را می‌توان یکی از نکات بارز در فروش بیشتر و با این وجود پر‌طرفدار بودن این کلاس دانست. حال اگر یک خودرو بیشتر از رقیبان خود از این نکات سود ببرد، می‌تواند نظر بیشتری را درمقایسه با دیگر رقبا به خود جلب کند.

درحال‌حاضر در بازه هزینه ای حدود ۲۰۰ میلیون تومان، گزینه‌های فراوانی برای خرید می باشد. در حال‌حاضر از مدعیان اصلی این گروه می‌توان به DS5 LS ، پژو ۵۰۸ GT Line و رنو تلیسمان اشاره نمود با اینحال‌ از عمر این گزینه‌ها یک سال نیز نگذشته است با اینحال در همین سگمنت، سدان‌های کره‌ای جذابی وجود دارند که حدود یک دهه است  در مارکت ایران حضور نبردی جدی دارند و شدیدا نیز مورد استقبال خریداران قرار گرفته‌اند. کیا اپتیما و هیوندای سوناتا، ۲ رقیب سرسخت کره‌ای هستند که در نمونه‌های سال‌های مختلفشان از وقتی که با پیشرانه ۶ سیلندر و با حجم بالا به مارکت ایران وارد می‌شدند تا امروز که با پیشرانه ۴ سیلندر و با حجم ۲.۴ لیتر در مارکت حضور دارند، سعی کرده‌اند تا در دید خریدار، هر یک دلنشین‌تر و قوی‌تر از دیگری ظاهر شوند. این موضوع دلیل شده تا این خودروها در مارکت دست‌دوم نیز بازهم اعتبار خودشان را حفظ کنند و پرطرفدار باشند. در این راستا مقایسه‌ای را ترتیب دادیم تا با بررسی فنی کیا اپتیما و هیوندای سوناتا ۲۰۱۴ که هر دو آنها حدود ۶۰ هزار کیلومتر تلاش نموده‌اند، بتوانیم درک بهتری برای انتخاب از میان این دو رقیب در مارکت دست‌دوم پیدا کنیم.

دیزاین و قابلیت ها

نمای ظاهری هردو خودرو از لحاظ زبان دیزاین به نسبت نسل قبلشان تفاوت فراوانی داشته‌اند. اتاق YF از یک دیزاین جسورانه و پر زرق و برق دارا است که در نگاه اول به دل می‌نشید، جلو پنجره بزرگ با روکش کروم، چراغ‌های بزرگ و کشیده جلو و عقب، رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی اسپرت و آینه‌‌های برقی تجهیز به راهنما از تفاوت بنیادی دیزاین خارجی سوناتا به حساب می‌آیند. در نمای داخلی نیز تفاوت بسیاری صورت گرفته‌ که می‌توان به برنامه تازه غربیلک فرمان، جلو داشبورد تازه و صندلی‌های با‌کیفیت‌تر که به گرمکن دوحالته برای ردیف جلو تجهیز شده‌اند، اشاره نمود.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/9745__0.jpg

به دلیل فاصله محوری ۲۷۹۵ و ارتفاع ۱۴۷۰ میلی‌متری این خودرو در کل یک محیط بزرگ را برای سرنشینان مخصوصا در ردیف عقب ممکن می‌کند. به علاوه از طرف دیگر وجود دریچه کولر جداگانه برای ردیف عقب نیز دلیل گسترش آسایش و راحتی سرنشینان در مسیرهای طولانی می‌شود. در آنسو رینگ اپتیما نیز با ظاهری دارای اختلاف‌تر از نسل قبلش قرار دارد که در قسمت بیرونی فیس‌لیفت خوبی شده است. جلو پنجره موسوم به پوزه ببر، چراغ‌های کشیده تجهیز به LED، چراغ‌های عقب با یک شکستگی دلنشین، خط کمر بسیار قوی، سقف پانورامیک با سانروف بزرگ، رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی اسپرت، آینه‌های برقی تجهیز به راهنما، از نکات بارز این تفاوت تلقی می‌شوند که در نگاه اول به سرعت به‌چشم می‌آیند. در نمای داخلی فرمت تازه غربیلک فرمان،‌ جلو داشبورد تازه، صندلی‌های تمام چرم با گرمکن دوحالته برای سرنشینان جلو، کنسول مرکزی و آمپرهای تازه از نکات محسوس به‌شمار می‌روند. در عقب خودرو نیز به خاطر ارتفاع خوب سقف و همین‌طور طول ۲۸۰۵میلی‌متری خودرو، سرنشینان بلندقد نیز قادر اند از راحتی ملموسی سود ببرند. در اپتیما هم شبیه سوناتا دریچه‌های هوای عقب می باشد تا سرنشینان عقب نیز از هوای مطلوب استفاده کافی را ببرند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/9745__1.jpg

از لحاظ قابلیت ها رفاهی، هردو خودرو حدودا موارد مشابهی را دارا هستند، مانیتور لمسی تجهیز به سیستم ناوبری با توانایی خدمات رسانی از AUX ،‌Bluetooth و USB که در سوناتا تحت نام دوربین دید عقب نیز کاربری دارد، قابل مشاهده است. حافظه صندلی در دوحالت برای هر دو خودرو مقرر کرده شده است که کلیدهای تنظیمات آن ‌روی درب راننده و همراه با دستگیره قرار دارد. در اپتیما در کمال تاسف شما در مانیتور وسط صرفا میتوانید از قابلیت ها صوتی سود ببرید و در وقتی که گیربکس را در حالت R قرار می‌دهید، برای اطلاع از موقعیت پشت باید به گوشه آینه چشم بدوزید که به دلیل نور زیاد و کوچک‌بودن تصویر شما وضوح کافی را برای سود بردن از این آپشن در دست نخواهید داشت. شیفترهای پشت فرمان که جنبه اسپرت‌بودن را به شما القا می‌کند، در هر دو خودرو می باشد و حتی بدون قرار دادن دسته دنده در حالت M، می‌توان از روش آنها دنده‌ را تعویض کرد.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/9745__2.jpg

فرمان چرمی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه با دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، صفحه کیلومتر سوپر‌ویژن، اتولایت، کروز کنترل هوشمند و سیستم استارت و ورود بدون کلید از نمونه آپشن‌های مشترک در هر دو خودرو هستند. در بحث مسائل ایمنی نیز هردو خودرو به سیستم کنترل استقامت هوشمند (ESP) تجهیز هستند که کنترل خودرو را در مسیرهای نامتعارف برای راننده راحت می‌کند. تنظیم حالت رانندگی از اسپرت به اقتصادی نیز شدیدا در کاهش دورگیری پیشرانه و به موازات آن کاهش مصرف سوخت تاثیر دارد با اینحال در سوناتا شما برای خاموش و روشن‌کردن آن برای نخستین‌بار نیاز به صرف لحظه فراوانی برای پیدا‌کردن دکمه آن خواهید داشت،‌ با اینحال در طرف دیگر کلید اکتیو و غیر‌اکتیو‌سازی در اپتیما به راحتی و ‌روی پایه فرمان در دست شما قرار دارد. سوناتا به ۶ کیسه هوا در ۱۰ نقطه تجهیز است که شامل ایربگ‌های جلو و جانبی و پرده‌ای می‌شود، در چنین شرایطی ست که که اپتیما به ۷ ایربگ تجهیز است و غیر از موارد بالا، برای زانو نیز کیسه‌هوا مقرر کرده شده است. وجود سیستم ABS و EBD نیز جزئی از موارد همیشگی در خودروهای حال حاضر است.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/9745__3.jpg

ویژگیهای تکنیکی

نسل قدیم اپتیما و سوناتا که در ایران پرطرفدار بودند، از پیشرانه‌های ۶ سیلندر حجیم استفاده می‌کردند با اینحال در ابتدا دهه ۹۰ که قانون محدودیت واردات حجم‌موتور در گمرک کشور اعمال شد، خودروهای اسم برده در نسل تازه با پیشرانه کم‌حجم و ۴‌سیلندر به مارکت وارد می‌شوند. سوناتا با یک پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی می‌تواند ۱۷۶ اسب بخار قدرت و۲۳۳ نیوتن‌متر گریز از مرکز را حد فاصل ۴۰۰۰-۶۰۰۰ دور بر دقیقه در دست راننده قرار دهد که این قدرت و گریز از مرکز از روش یک گیربکس ۶‌سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. کیا اپتیما نیز با سود‌گیری از پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی، ۱۷۲ اسب بخارقدرت را در دور ۶۰۰۰ و ۲۲۲ نیوتن‌متر گریز از مرکز را در دور ۴۰۰۰ تولید کرده و با بهره برداری از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک آن را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

از لحاظ قدرت و شتاب، هر دو خودرو با اختلاف اندکی در یک محدوده قرار دارند، با این وجود در بررسی‌های انجام شده، لحظه و مکان ضروری برای اجرا آزمایش درگ نبود و به علاوه از طرف دیگر عموما برای یک بررسی بلندمدت نیز این آزمایش خیلی پذیرفتنی نیست با اینحال با استناد به حس رانندگی که هر خودرو در مسیرهای مختلف به راننده منتقل می‌کنند، حدس این موضوع که در آزمایش درگ حدودا همپای یکدیگر حرکت کنند، خیلی دور از فکر نیست. اپتیما ۶۶ کیلوگرم از سوناتا سبک‌تر است بجای آن ۴ اسب بخار از سوناتا کمتر نیرو تولید می‌کند. به توجه به این تفاسیر می‌توان در نظر داشت در آزمایش درگ بین این دو خودرو سبک‌وزن بودن اپتیما دلیل شود ۴ اسب بخار کمتر در این خودرو دیده نشود و فاصله اندکی بین اپتیما و سوناتا ایجاد شود. از لحاظ نرمی و راحتی برای راننده و سرنشینان، حدودا سوناتا سواری نرم‌تری به نسبت اپتیما دارد که دور از فکر نیز نیست. دلیل آن نیز روح اسپرت‌تر اپتیما درمقایسه با سوناتاست که با عث بروز این اختلاف خواهد شد.

نگاه به خودروها با دید بلندمدت‌

9f2e0o3sd7saitwiwf2r.jpg

وقتی که بحث در باب خرید یک خودرو کارکرده به‌میان می‌آید، بعد از سلامت بدنه و دست‌نخورده‌بودن پیشرانه که عموما قبل از خرید به وسیله خریدار کنترل می‌شود، خیلی از مردم جنبه‌های دیگری نیز‌ ‌چون کیفیت تولید قطعات، میزان استهلاک خودرو در بازه زمانی طی شده، میزان گسترش مصرف سوخت، هزینه قطعات تعمیری و تعویضی و هزینه خدمات‌ها را نیز مورد استقبال قرار می‌دهند. نظر به اینکه کمپانی کیاموتورز در حقیقت یک زیرمجموعه از برند هیوندای شمرده می‌شود، کیفیت تولید قطعات و ابزارهای هر دو کمپانی بسیار به‌یکدیگر نزدیک است. کیفیت چرم صندلی‌ها با کارکرد حدود ۶۰ هزار کیلومتر بازهم پذیرفتنی است و علائم پوسیدگی و رنگ‌رفتگی روی آن خیلی مشهود نیست. داشبورد و اتاق با توجه کیفیت آسفالت‌های موجود و دست‌اندازهای خیابان‌های تهران هنوز به سروصدا نیفتاده‌اند و بازهم کیفیت ابتدایی خود را حفظ کرده‌اند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/9745__5.jpg

دورگیری پیشرانه با نمونه صفرکیلومتر اندکی اختلاف دارد با اینحال به‌حدی نیست که برای یک خریدار در مارکت دسته دوم محسوس باشد. تنها نکته‌ای که ممکن است بتوان در هر دو خودرو به آن خرده گرفت، کیفیت نسبتا بد چرم روی فرمان است که در هر دو خودرو به یک اندازه مستهلک شده و مالکان را به بهره برداری از روفرمانی سوق می‌دهد. باتوجه به میزان کارکرد خودروها رگلاژ در‌ها و همینطور ترمز پارک پدالی بازهم به خوبی رفتار می‌کنند. سیستم تعلیق نیز که معمولا در اکثر خودروها بعد از کارکرد طولانی به سروصدا می‌افتند، در این خودروها خیلی اختلاف محسوسی با نمونه صفر‌کیلومتر نداشته است، با این وجود در اختیار‌اندازهای بزرگ و چاله‌های نسبتا عمیق، نوسانات را به خوبی کنترل نمی‌کنند که با این وجود با استناد به ارتفاع پایین هردو خودرو از زمین نمی‌توان انتظاری فراتر از آن داشت. در کل لازم است بگوییم که هیوندای سوناتا و کیا اپتیما، هر دو خودروهای کم‌استهلاک و سخت‌جانی هستند، با این وجود امکان دارد به اندازه تویوتا و یا رنو ‌بی‌آزار نباشند با اینحال در مقایسه با نمونه‌های آلمانی شدیدا مقرون‌به‌صرفه و در قبال هزینه‌هایی که متحمل می‌شوید، سواری فرضیه‌آلی را به شما عرضه می‌دهند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/10/9745__6.jpg

بررسی مارکت‌

هیوندای سوناتا نمونه ۲۰۱۴ درحال‌حاضر در مارکت دست‌دوم و در بازه کارکرد ۴۰ تا ۸۰  هزار‌کیلومتر، هزینه ای تقریبا ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان دارد که به نسبت کارکرد و میزان تصادف می‌تواند کمی پایین‌تر و یا بالاتر از این بازه نیز قرار بگیرد. از طرف دیگر، کیا اپتیما ۲۰۱۴  با همان بازه کارکرد می‌تواند از ۱۳۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد. با استناد به هزینه اصلی هر دو خودرو که تقریبا ۱۷۰ میلیون تومان بود، می‌توان به این نتیجه گیری رسید که تقریبا ۳ سال این خودروها به طرز متوسط ۳۰ میلیون تومان کاهش هزینه داشته‌اند و اگر روند نزولی با همین شیب ادامه بیابد، یقینا سالانه چیزی تقریبا ۱۵ درصد کاهش هزینه خواهد داشت که می‌تواند برای خریداران آتی‌ خبر خوب و برای مالکان حال‌حاضر خبر بدی باشد.

با اینحال با تمام این اوصاف بایدگفت که با استناد به حضور کمپانی‌های راحت موتور(نماینده رسمی هیوندای در ایران) و اطلس خودرو ( نماینده رسمی کیاموتورز در ایران)، تامین قطعات و لوازم یدکی بسیار راحت است و نمایندگی‌ کمپانی به‌سادگی به این خودروها خدمات عرضه می‌کنند. با این وجود که گارانتی خودروها بعد از ۶۰هزار کیلومتر به اتمام می‌رسد با اینحال کمپانی تا ۱۰ سال بعد از توقف تولید یا واردات هر وسیله نقلیه ای، مجبور است تا خدمات مربوطه را عرضه کند. از اینرو اگر یک خانواده بزرگ هستید و برای سفرهای طولانی در جستجوی یک خودرو دست دوم در بازه هزینه ای حدود ۱۴۰ میلیون تومان هستید که علاوه‌بر زیبایی، جنبه‌های اسپرت نیز داشته باشد، میتوانید با توجه به خواست خود به سوی کیا اپتیما یا هیوندای سوناتا بروید.

dllfub1v708so1zahex4.jpg

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو