با حدود ۵۰ میلیون تومان چانگان ایدو یا جیلی امگرند؟

مارکت دست دوم خودروهای چینی؛

با حدود ۵۰ میلیون تومان چانگان ایدو یا جیلی امگرند

کم‌کم باید قبول کنیم خودروهای چینی تازه، دیگر مشابه به نمونه‌های قدیمی‌تر نیستند و در شرایطی که خودروسازان داخلی، علاقه‌ای به گسترش و ارتقای حقیقی تولیدات تکراری و انحصاری خود ندارند، چینی‌های باهوش با پیشرفتی که در سال‌های واپسین کرده‌اند، خواه‌ناخواه مکان خود را در مارکت ما پیدا می‌کنند.

در حقیقت به توجه به شرایطی که این ایام بر مارکت حاکم شده و برای خرید یک خودروی خانوادگی خارجی (غیرچینی) باید حداقل صد میلیون تومان وجه نقد کنار گذاشت، عده ای گزینه‌های چینی با کیفیت تولید خوب، مشخصه‌های فنی فرضیه‌آل و بالاخره قابلیت ها خوب، انتظارات خریداران را تا حد بسیار فراوانی برآورده می‌کنند. برای نمونه، تولیدات زیرمجموعه «امگرند» برند جیلی که تا همین دو سه سال پیش به روش وارداتی به مارکت کشورمان راه پیدا می‌کرد، ازجمله تولیدات خوب و قابل اطمینان صنعت خودروسازی کشور چین به شمار می‌روند که با این وجود هم اینک خبری از آنها در مارکت صفر کیلومتر نیست.

به دلیل آنکه خودروهای چینی اصولا نزول هزینه زیادی دارند، در یک سوی نوشتار امروز، جیلی امگرند ای‌سی۷ (EC7) دست دوم را تحت نام گزینه‌ای خانوادگی که نزول قیمتش را پشت‌سر قرار داده قرار می‌دهیم، به علاوه از طرف دیگر با استناد به قراردادی که بین چانگان و گروه خودروسازی سایپا بسته شده و برنامه ریزی شده است این مشارکت در بین دو خودروساز ذکر شده ادامه‌دار باشد، کالا «ایدو» را در طرفی دیگر برای رویارویی با امگرند ای‌سی۷ در نظر می‌گیریم که این خودرو هم مدتی است در مارکت ارائه نمی‌شود و تنها در مارکت دست دوم قابل خرید است.

ایدوشناسی!

کمپانی چانگان چین به توجه به سابقه ۱۵۵ ساله، این ایام به فعالیت در صنعت خودروسازی سرگرم است و از لحاظ گستردگی برند و کیفیت کار، یکی از خودروسازان قابل اطمینان این کشور شمرده می‌شود. چانگان در سال‌های واپسین موفق به مشارکت و ایجاد هم کاری انتفاعی با دیگر خودروسازان مطرح جهان مانند مزدا، فورد و… شده و به همین باعث توانسته تولیدات خانوادگی و تجاری قابل قبولی را راهی مارکت کند. به علاوه از طرف دیگر این برند چینی، این ایام سرگرم دیزاین و تولید وسیله نقلیه ای هیبریدی و برقی است که بزودی عرضه می‌کند. ایدو یکی از خودروهای سواری خانوادگی این خودروساز است که مدتی همراه با کراس اوور سی‌اس۳۵ از طرف سایپا به مارکت ارائه می‌شد و با این وجود به توجه به عده ای دلایل مانند حضور رقبایی مانند جک جی۵، عدم آگهی گسترده از جانب سایپا و… نتوانست به فروش چندان فراوانی دست بیابد. ولی باید گفت با استناد به این که ایدو هم اینک یکی از گزینه‌های فرضیه‌آل چینی موجود در مارکت دست دوم است و با عنایت به این که کالا ذکر شده تنها در سال ۲۰۱۵ به مارکت کشورمان ارائه شد، ایدو را می‌توان با بودجه‌ای از حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان تهیه کرد.

سرگذشت جیلی

جیلی تحت نام یک کمپانی خودروسازی مادر، از برندهای مشهور اکتیو در صنعت خودروی چین به شمار می‌رود که با این وجود «امگرند» یک زیرمجموعه از این کمپانی خودروسازی است. در حقیقت دلیل منقطع شدن ارائه تولیدات جیلی به مارکت کشور هم همین بود که زیرمجموعه امگرند تنها از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳/ ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ در عرصه تولید خودرو فعالیت کرد و بعد از این، دیگر خبری از جیلی امگرند نبود. با این وجود هم اینک جیلی جی‌سی۶ (GC6) که ارتباطی به زیرمجموعه امگرند ندارد در خطوط تولید داخلی قرار دارد و این کالا به روش گسترده به مارکت کشور ارائه می‌شود. ای‌سی۷، ای‌سی۷ ـ آروی و ایکس۷، سه کالا از امگرند بودند که در مارکت داخلی حضور داشتند و به ترتیب در سه رده سدان، هاچبک و کراس‌اوور قرار می‌دریافت کردند. در این بین ای‌سی۷ سدان در دو تیپ اتوماتیک و دنده‌ای از انتهای سال ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲ تا ابتدا ۱۳۹۳/۲۰۱۴ به مارکت ایران ارائه شد که بسته به نمونه و میزان تمیزی و نوع گیربکس، از حدود ۴۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه‌گذاری می‌شود.

مقایسه در ابعاد و ظاهر

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10873__1.jpg

ایدو و ای‌سی۷ از لحاظ ابعاد حدودا هم‌اندازه هستند و به همین باعث هر دوی این خودروها در رده سدان‌های خانوادگی سایز متوسط قرار می‌گیرند. هر دو خودرو در نمای جانبی از طولی برابر با ۴/۶ متر و رینگ‌های آلومنیومی ۱۶ اینچ سود می‌برند و اگر بخواهیم جمع بندی کنیم ظاهر مدرن و خوبی را به تماشاگر عرضه می‌کنند. ولی باید گفت، چهره ایدو اندکی مدرن‌تر از امگرند به ذهن خطور میکند و بدین جهت در نگاه اول و در مقام مقایسه ظاهری، امکان دارد کالا چانگان پرطرفدارتر باشد. به علاوه از طرف دیگر با استناد به ارائه محدودتر ایدو به مارکت، چهره آن از جیلی ای‌سی۷ ویژه‌تر است و با این وجود برای کسانی که دوست دارند تک سوار باشند، گزینه بهتری به ذهن خطور میکند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10873__2.jpg

محیط داخلی و قابلیت ها

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10873__3.jpg

مساله مدرن بودن دیزاین، در درون کابین ایدو نیز تکرار شده و اگر به فاصله چند ثانیه پشت فرمان دو خودرو قرار بگیرید، متوجه دکوراسیون داخلی مدرن‌تر و شکیل‌تر چانگان ایدو خواهید شد، با اینحال کابین جیلی بطور کلی ساده دیزاین شده و با این وجود این سادگی، ارگونومی خوبی نیز به شما عرضه می‌کند. غربیلک ایدو سه شاخه و امگرند ای‌سی۷ چهار شاخه است. هر دو خودرو نیز از دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی غربیلک سود می‌برند. روکش چرم مصنوعی برای صندلی‌ها، غربیلک فرمان و دسته‌دنده نیز از نمونه قابلیت ها مشترک بین هر دو خودرو هستند. با این وجود کمپانی جیلیران، امگرند ای‌سی۷ را با تودوزی‌های مشکی، کرمی و خاکستری به مارکت ارائه کرده است، با اینحال عمده ایدوهای موجود در مارکت از تودوزی مشکی و کرم سود می‌برند. رایانه سفری، حسگر پارک، اخطار باز بودن کمربند ایمنی، چراغ‌های هالوژنی جلو بهمراه توانایی تنظیم ارتفاع از داخل کابین، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، دکمه بازکردن درِ باک از داخل کابین، سانروف برقی، سیستم صوتی بهمراه شش بلندگو و… نیز از نمونه دیگر قابلیت ها رفاهی ایدو هستند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10873__4.jpg

در طرف دیگر، ای‌سی۷ نیز از مواردی مانند حسگر تشخیص کمک راننده، توانایی تنظیم برقی صندلی راننده، تنظیم برقی آینه‎های جانبی، آنتن درون شیشه‌ای، پاور ویندوز، باک ضد انفجار با شش لایه مواد پلیمری، آینه‌های جانبی برقی و… سود می‌برد که در یک نتیجه گیری کلی می‌توان گفت میزان قابلیت ها رفاهی در هر دوی این خودروها حدودا در یک حد و اندازه است، با اینحال در بحث ابزارهای ایمنی لازم است بگوییم ای‌سی۷ قادر به کسب ۴ (از ۵) ستاره ایمنی از موسسه مشهور یورو ان‌کپ شده و از کیسه‌های هوای سرنشینان جلو، جانبی و پرده‌ای سود‌ می‌برد، با اینحال در چنین شرایطی ست که که ایدو با دو کیسه ایمنی هوا برای سرنشینان جلو به مارکت عرضه شده است.

مشخصه‌های فنی و توانایی‌های حرکتی

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10873__5.jpg

این دو خودرو از لحاظ ساختار فنی اختلاف فاحشی دارند و آن، حجم موتور هر یک از آنهاست. در حقیقت کالا جیلی با پیشرانه ۴ سیلندر خطی ۱/۸ لیتری که قادر به تولید ۱۳۸ اسب بخار قدرت است به مارکت ایران ارائه شد و به علاوه از طرف دیگر کمپانی واردکننده دو نوع جعبه دنده پنج‌سرعته دستی و شش دنده اتوماتیک را برای این خودرو در نظر گرفت، با اینحال در طرف دیگر چانگان را با پیشرانه‌ای ۰/۲ لیتر کم‌حجم‌تر از جیلی داریم که قادر به تولید بیشینه توان ۱۱۲ اسب بخار خواهد بود. این اختلاف توان، در شرایطی که هر دو خودرو از وزنی شبیه به سود می‌برند و اگر نمونه اتوماتیک جیلی را در طرف دیگر ایدو قرار دهیم، ای‌سی۷ دو دنده بیشتر از چانگان ایدو دارد، پس می‌توان حداقل روی کاغذ به این نتیجه رسید که چانگان ایدو از کالا جیلی کمی کندتر رفتار می‌کند.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/11/10873__6.jpg

امگرند سخت فرار کردن محور عقب در پیچ‌های شدید با سرعت بالا را دارد و در چنین شرایطی ست که که چنین موردی از چانگان‌سواران شنیده نشده است. با این وجود ضروری به ذکر است ایدو از قابلیت ها ترمز و استقامت خوبی مانند ترمزهای دیسکی هر چهار چرخ، ترمز ضدقفل ABS، سیستم توزیع نیروی ترمز بین چرخ‌ها (EBD)، کنترل استقامت (ESP)، کنترل کشش (TCS) و ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA) سود می‌برد و در طرف دیگر امگرند ای‌سی۷ نیز از ترمزهای دیسکی بهمراه سیستم ضدقفل ABS و EBD سود می‌برد.

نظر کارشناسی

همان شکلی که که بالاتر گفته شد، چانگان ایدو و جیلی امگرند ای‌سی۷ دو خودروی خانوادگی سایز متوسط با قابلیت ها رفاهی و فنی فرضیه‌آل هستند که در مارکت دست دوم ایران با بودجه‌ای حدود ۴۰ تا ۶۰میلیون تومان (برای چانگان به دلیل تک نمونه بودن از ۵۰ تا ۶۰ میلیون) قابل خرید خواهند بود و انتخاب از بین این دو به خواست شما بازمی‌گردد.

در حقیقت هر دو خودرو به توجه به اختلاف حجم موتور از مصرف سوخت مشابهی سود می‌برند، با این وجود با استناد به تفاسیری که در قسمت فنی عرضه شد، عملکرد چانگان زمان شتاب‌گیری و… اندکی ضعیف‌تر از جیلی است، با اینحال اساسی ترین مساله‌ای که مارکت فروش خودروهای چینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مارکت فروش آنهاست که با این وجود در بین این دو خودرو لازم است بگوییم جیلی با استناد به مشهورتر بودن برندش در مقابل خریداران ایرانی، مارکت فروش بهتری دارد. ولی باید گفت اگر اهل سواری‌گرفتن از وسیله نقلیه ای ویژه‌تر هستید و چهره مدرن‌تر را می‌پسندید، ایدو گزینه خوبی برای شما خواهد بود.

معید حمیدی

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو