این ماشین‌هـا مـــرگ ندارند + تصویر و هزینه

در قبلی به خاطر تقاضای پایین‌تر تولیدات و سرعت پایین تولید، معمولا خودروهایی که تولید می‌شد حاوی طول عمر زیادتری بود و حتی قطعات یدکی آنها از همین قانون تبعیت می‌کرد. تنوع تولیدات نیز بسیار کمتر بود. با اینحال همزمان با گسترش سرعت تولید، تقاضای بیشتر، تنوع‌طلبی مصرف‌کنندگان و حفظ مارکت دلیل شد، بتدریج از کیفیت تولیدات تا حد فراوانی کاسته شود. با این اوصاف چندین عدد از خودروسازان مطرح جهانی خود را از این سنت جدا کردند و به توجه به گسترش حجم تولید، بازهم تولیداتی ماندگار و باکیفیت را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌کنند. مرسدس بنز و ب‌ام‌و اروپایی و تویوتا، هوندا، کیاموتورز و هیوندای آسیایی از نمونه خودروسازانی هستند که در جامعه این روزهای ما به سازندگانی شهرت یافته‌اند که تولیداتشان طول عمر بالاتری دارند.

پیشتر به چندین عدد از این خودروها که به باور دارندگانشان استهلاک و هزینه نگهداری پایین‌تری دارند، اشاره می‌کنیم.

گل‌های جاویدان خاندان تویوتا

تویوتا یاریس

کوچولوی محیط‌زیستی

بین سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۴/ ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۵ عده ای تولیدات کمپانی تویوتا با اسم تویوتا اکو به تولید می‌رسید. تویوتا برای نمونه‌های صادراتی کالا خود، اسم‌ یاریس را انتخاب کرد که برآمده از اسم Charities از الهه‌های یونان باستان و خدای اساطیری جذابیت و زیبایی بود. یاریس که کوچک‌ترین عضو خانواده تویوتا به شمار می‌رود، به توجه به جثه کوچک توانایی‌های بسیار فراوانی دارد و از تولیداتی است که بشدت دوستدار محیط‌زیست است. یاریس با داشتن قابلیت ها رفاهی خوب، هزینه نسبتا خوبی در مارکت جهانی دارد. این خودرو از سال ۱۳۸۷/ ۲۰۰۸ وارد مارکت ایران شد و موفق شد مکان خاصی به اشتراک دوستداران خودروهای کوچک شهری بیابد. هم اینک هزینه این خودرو بین ۵۰ میلیون تومان برای نمونه‌های ۲۰۰۸ تا ۱۲۵ میلیون تومان برای نمونه‌های ۲۰۱۶ در نوسان است.

تویوتا کرولا

پرفروش‌ترین در جهان

کرولا اسم سری‌ای از تولیدات کامپکت و کامیون‌های کمپانی تویوتاست که نخستین بار در سال ۱۳۴۵/ ۱۹۶۶ عرضه و از سال بعد خیلی سریع موفق شد، از پرفروش‌ترین خودروهای تمامی جهان شود. این خودرو، سال ۱۳۷۶/ ۱۹۹۷ موفق شد در مقام فروش بین المللی حتی از فولکس آلمان سبقت بگیرد. در نمونه‌های ابتدایی، قدرت موتور به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد و از نسل چهارم این خودروی پرطرفدار که تولیدش در سال ۱۳۵۸/۱۹۷۹ شروع شد این ماموریت به دو چرخ جلو محول گردید. از رقیبان سنتی کرولا، می‌توان به نیسان سانی و هوندا سیویک اشاره نمود.

این خودرو از پرطرفدار‌ترین و در عین حال، پرفروش‌ترین نمونه‌هایی است که صنعت خودروسازی در جهان به خود دیده است. به نوعی مثال، مقدار فروش نسل سوم کرولا بالغ بر پنج میلیون ابزار بود. نسل چهارم آن نیز فروش ۱۰ میلیون ابزار را تجربه کرد. از سال ۱۳۷۶/ ۱۹۹۷ تویوتا یک کارخانه تولید خودرو در آمریکا مستقر کرد و با این کار تمام کرولاهایی که مقرر شده بود در مارکت آمریکای شمالی فروخته شود، همان جا تولید شد. این نمونه به یک موتور ۸/۱ لیتری تجهیز بود که سه سال بعد تکنولوژی لحظه‌بندی سوپاپ متغیر یا همان VVT-i نیز به آن اضافه شد. به علاوه از طرف دیگر در بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲/ ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ نمونه هاچ بک آن به مارکت ارائه شد که ماتریکس اسم داشت. به همراه تغییر و پیشرفت، کرولا موفق شد به نسل یازدهم نیز دست پیدا کندو همزمان با ۵۰ سالگی تولدش، امسال راهی مارکت شود. نمونه‌های GL، Gli، XU و XSE از نمونه‌های کرولاست که در مارکت ایران راه پیدا کردند. نمونه‌های ۱۹۹۶ GL اکنون هزینه ای حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان و نمونه ۲۰۱۷ XSE آن،‌ ۱۷۰ تا ۱۷۵ میلیون تومان هزینه دارد.

تویوتا راو ۴

بهینه از هر نظر

این سوپر اس‌یو‌وی ژاپنی هم نخستین بار در سال ۱۳۷۳/ ۱۹۹۴ در ژاپن و اروپا و ۱۳۷۴/ ۱۹۹۵ در آمریکای شمالی عرضه شد. این خودرو برای افرادی که در جستجوی مزایای اس‌یو‌وی‌ها هستند،‌ دیزاین و ارائه شده و به همراه داشتن قدرت مانور بسیار بالا، مصرف اقتصادی سوخت و سود‌گیری از ابزارهای رفاهی خوب، یکی از انتخاب‌های بسیار ارزشمند به شمار می‌آید. این خودرو تنها سوپر اس‌یو‌وی یا کراس‌اوور تویوتاست که می‌توان آن را با برادرش یعنی اف‌جی کروزر هم‌رده دانست.

این خودرو مانند برادر کوچکش یاریس از سال ۱۳۸۷/ ۲۰۰۸ وارد ایران شد و نسل‌های بعدی آن نیز به دلیل استقبال مصرف‌کنندگان شانس حضور در مارکت را به دست آوردند. هم اینک نمونه ۲۰۰۹ این خودرو هزینه ای حدود ۱۲۰ میلیون تومان داشته و در ورژن ۲۰۱۷ نیز با هزینه ای حدود ۲۷۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

تویوتا پریوس

دلچسب و دوستدار محیط‌زیست

مهر ۱۳۷۶/ اکتبر ۱۹۹۷ خودروی تویوتا پریوس با شعار «بموقع و برای کمک به قرن ۲۱» تحت نام نخستین خودروی هیبریدی تولید انبوه در دنیا راهی مارکت شد. امروزه تویوتا پریوس در بیش از ۴۴ کشور جهان ارائه می‌شود و به کاهش انتشار گاز دی‌اکسیدکربن و کاهش گازهای گلخانه‌ای یاری مینماید. این خودرو با فروش بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ابزار تا امروز، پرفروش‌ترین خودروی هیبریدی دنیا مشهور است. نخستین نسل پریوس، نخستین خودروی تولید انبوه با تکنولوژی هیبرید تجهیز به موتور ۱/۵ لیتری VVT-i بنزینی و یک موتور الکتریکی بود. این سیستم هیبرید می‌موفق شد متناسب با اوضاع مختلف رانندگی، بهترین حالت توزیع نیرو را بین دو موتور الکتریکی و بنزینی برقرار کند. در این نسل از گیربکس سی‌وی‌تی (CVT) استفاده شد که به انتقال بهینه نیرو به چرخ‌ها کمک می‌کرد. پریوس در بروزترین نمونه خود گامی بسیار مهم به سوی محیط‌زیست پاک برداشته است. در یک جمله می‌توان نسل تازه را اینچنین توصیف کرد: وسیله نقلیه ای دلچسب و پاک برای داشتن زمینی دلچسب و پاک‌. این خودرو در نسل تازه خود تجهیز به موتور ۸/۱ لیتری VVTi است که به منظور کارایی بیشتر بازطراحی شده است. پریوس در جستجوی پیشرفت و گسترش بازدهی همه جانبه است و پیرامون همین موضوع از چرخه اتکینسون (Atkinson cycle) سود می‌برد. در این سیستم گازهای گرم خروجی سرد شده و به کاهش دمای موتور کمک زیادی می‌کند. به علاوه از طرف دیگر تحت این شرایط احتراق خودرو در مقایسه با خودروهای معمولی به باعث پورت‌های ورودی گسترش می‌یابد. از سال ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ این خودرو وارد مارکت ایران شد و نمونه تولیدی این سال اکنون هزینه ای حدود ۱۳۵ میلیون تومان دارد. نمونه ۲۰۱۷ آن نیز چیزی تقریبا ۱۸۰ میلیون تومان هزینه‌گذاری شده است.

تویوتا کمری

مدرن و کم‌مصرف

کمری نیز از سدان‌های سایز متوسط کمپانی تویوتاست که در چند سال قبلی فروش بالایی برای این کمپانی بهمراه داشته و به شهرت فراوانی دست یافته است. همراه با سدان کامپکت کرولا، کمری نیز در اکثر جاهای جهان با فروش بالایی رو به رو بوده است. تا اینجای کار تویوتا هفت نسل از کمری را عرضه و روانه مارکت کرده است. نمونه چرخ عقب محرک سیلیکا کمری بین سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱/ ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۲ تولید شد تا این که نسل دوم آن با سیستم چهار چرخ محرک در شکل نمونه واگنی و کوپه روانه مارکت شد. تویوتا از ابتدا تا اینجای کار نمونه‌های متفاوتی از کمری را تولید و ارائه کرده است. سال ۱۳۷۸/ ۱۹۹۹ نمونه کوپه کمری نیز به مارکت ارائه شد که اسم آن سولار بود. نسل دوم آن نیز بین سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷/ ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ تولید شد. این در حالی بود که نسل ششم کمری نیز در سال ۱۳۸۶/ ۲۰۰۷ ارائه شد و موفق شد تحت نام بهترین خودروی سال انتخاب شود. هم اینک، نسل هشتم این خودرو که به تکنولوژی هیبریدی تجهیز شده، به نوعی تازه ترین نماینده این کالا با ظاهری تهاجمی‌تر و با مصرف سوخت کمتر به مارکت ارائه شده است. نمونه‌های GL، Gli، GLX، LE، LE هیبرید، SE، XLE، XLE هیبرید، Xli و کمری گرند از نمونه‌های این خودرو هستند که توانستند وارد مارکت ایران بشوند. اکنون نمونه‌های قدیمی‌تر این خودرو هزینه ای تقریبا ۵۰ میلیون تومان و نمونه‌های تازه هیبرید هزینه ای حدود ۲۱۰ میلیون تومان دارند.

محبو‌ب‌ترین‌های خانواده کیاموتورز

کیا اپتیما عموزاده دوست‌داشتنی سوناتا

این خودرو که یک سدان ۴ در است از سال ۱۳۷۹/ ۲۰۰۰ در کمپانی کیا دیزاین و تولید شد که در بازارهای اروپا و کانادا به اسم کیا مجنتیس شهرت دارد. نسل دوم این خودرو که از آبان ۱۳۸۴/ نوامبر ۲۰۰۵ به مارکت ارائه شد تا حدی خود را از سوناتا جدا کرده بود، با اینحال چیزی که بازهم مشترک باقی ماند،‌ پلتفرم آن بود که با هیوندای آی۴۰ هنوز مشترک است. کنفرانس ۲۰۱۰ نیویورک جایی بود که نمونه تازه آن که کار پیتر شرایر و میلوس کواچ ایتالیایی بود در معرض دید عموم قرار گرفت. در این نمونه کمپانی مایکروسافت اجرای بسیاری از برنامه‌های مرتبط به ابزارهای رفاهی را به عهده گرفته بود. نسل سوم آن در سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۴/ ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ تولید و نسل چهارم آن نیز سال ۱۳۹۵/ ۲۰۱۶ به مارکت ارائه شد که تولید آن ادامه دارد. همچینین کمپانی کیا نمونه هیبرید این خودرو را در سال ۱۳۸۹/ ۲۰۱۰ به تولید انبوه رساند. نسل سوم این خودرو از همان ابتدای تولید و در سال ۱۳۸۹/ ۲۰۱۰ در نمونه‌های TF و JF وارد ایران شد و استقبال زیادی از آن شد. هم اینک این خودرو در نمونه‌های ۲۰۱۰ با هزینه ای حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون و در نمونه‌های ۲۰۱۷ با هزینه ای تقریبا ۲۲۰ تا ۲۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 کیا ریو پرایدی که پیشرفت کرد!

یکی از اسم‌آشناترین خودروهای ساخته شده در تاریخ صنعت خودروسازی ایران، پراید بوده که حدود ۲۰ سال است در حال تولید و تکرار نمونه‌های مختلف آن هستیم. این خودرو فیس‌لیفت شده نسل اول کالایی کره‌ای است که نسل دوم آن هم مهلت ورود به ایران را پیدا کرد. ریو که از سال ۲۰۰۵ وارد خط تولید ساپیا شد، خیلی زود با استقبال مصرف‌کنندگان مواجه شد. در دی ماه ۱۳۹۰ تولیدش متوقف شد و سایپا تعهد کرد تا سال ۱۴۰۰ درمقایسه با تامین قطعات و خدمات رسانی این خودرو بازهم اقدام کند. ریو خودروی فیس‌لیفت شده نسل اول پراید یا همان فورد فستیواست که تحت نام یک خودروی ارزانقیمت دانشجویی مدتی در آمریکا تولید می‌شد. این خودرو روی پلتفرم هیوندای اکسنت تولید شد و تولید آن از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴/ ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ طول کشید. این خودرو هم به روش سدان و هم به روش استیشن واگن تولید می‌شد و نمونه‌ای که وارد ایران شد، بسیار پرطرفدار و فیس‌لیفت شده همین نسل بود که در این تغییر چهره نمونه استیشن واگن نیز دیده می‌شد. نسل بعدی آن از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰/ ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ تولید می‌شد و سال ۱۳۸۹/ ۲۰۱۰ نیز مورد بازبینی قرار گرفت و فیس‌لیفت آن نیز به مارکت ارائه شد. این در حالی بود که سایپا بازهم همان فیس‌لیفت نسل اول را تولید می‌کرد. سال ۱۳۹۰/ ۲۰۱۱ نسل سوم آن دیزاین و تولید شد و این نمونه اکنون نیز در حال تولید است. نمونه‌های ابتدایی این خودرو ‌اکنون بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد و تازه ترین نمونه که مرتبط به ۱۳۹۶/ ۲۰۱۷ است، بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

هوندا آکورد

ژاپنی باوقار

ممکن است آکورد را تحت نام وسیله نقلیه ای که همه جا وجود داشته و معمولی است بپندارید، با اینحال این خودرو از ستون‌هایی است که هوندا را به آنچه ‌اکنون است بدل کرده و رقیبی توانمند برای تولیدات دیگر خودروسازها به شمار می‌رود.

هوندا کالا آکورد خود را خرداد ۱۳۵۵/ ژوئن ۱۹۷۶ و در شکل یک هاچ بک سه در به مارکت ارائه کرد، وسیله نقلیه ای که به باور سازندگانش از لحاظ کیفیت تولید و ابزارهای رفاهی قدرت رقابت با هم‌نسلان خود نداشت؛ با اینحال چیزی که دلیل شهرت این خودرو در دهه ۱۳۵۰/ ۱۹۷۰ شد مصرف سوخت بسیار پایین آن در لحظه اوج گسترش هزینه بنزین بود. شهرت این خودرو چنان همه‌گیر شد که سال ۱۳۶۱/ ۱۹۸۲ موفق شد نخستین خودروی ژاپنی باشد که در آمریکا ساخته ‌شد. بر اساس مطرح مدیران هوندا تا این لحظه نزدیک به ۱۳ میلیون آکورد در بازارهای جهانی به فروش رسیده که تنها ۵/۱۰میلیون ابزار از آن در کارخانه‌های مستقر در آمریکا ساخته شده است.

ظاهر نسبتا ساده آکورد و سری‌ای با عملکرد رضایت‌بخش بهمراه شهرت این نمونه برای با کیفیت و با تداوم بودن، وسیله نقلیه ای پرطرفدار از این تولیدکننده ژاپنی ساخته است، به‌گونه‌ای که در سال‌های واپسین آکورد بنا دارد بجز نمونه سدان، ورژن‌های گوناگونی از قبیل واگن، هیبرید و کوپه را نیز به سبد تولیدات خود بیفزاید.

در طول چهاردهه آکورد تنها خودروی خانواده‌های میانسال نبوده است. کمپانی هوندا اعتقاد دارد این کالا دومین خودروی پرطرفدار به اشتراک خریداران با سن پایین ۳۵ سال است و شاید دوست داشته باشید بدانید که مدیران این کمپانی نمونه سیویک خود را نخستین خودروی پرطرفدار جوانان می‌دانند.

پای این خودرو از سال ۱۳۷۲/ ۱۹۹۳ به مارکت ایران به روش گسترده با نمونه‌های EX، EXI باز شد و سال پس از آن هم ادامه پیدا کرد. بعد از آن دیگر خبری از آن به روش انبوه نبود تا سال ۱۳۸۱/ ۲۰۰۲ که از نو نمونه به روز شده و تغییر قیافه داده آن وارد کشور شد. بعد از ۱۰ سال از نو واردات آن شروع شده و تازه ترین نمونه‌هایی که در مارکت قابل دسترس است، نمونه ۲۰۱۶ آن است. هم اینک هزینه نمونه‌های ۱۹۹۳ این خودرو در مارکت حدود ۱۳ میلیون تومان و نمونه ۲۰۱۶ سفارش آمریکای آن نیز حدود ۲۶۰ میلیون تومان است.

پسرهای خوب خانواده هیوندای

هیوندای سوناتا

مهم تحول در خودروسازی کره جنوبی

اولین سوناتا در آبان ۱۳۶۴/ نوامبر ۱۹۸۵ بر اساس برنامه سدان استلار تولید شد و نخستین خریدار این خودرو بازیگر پرطرفدار کره‌ای، شین سانگ ایل بود. به دلیل آنکه اولین نمونه این خودرو آن طور که انتظار می‌رفت، موفق نبود و تنها ۱۰۲۹ ابزار از آن به فروش رفت، نسل دوم آن خیلی سریع و در سال ۱۳۶۷/ ۱۹۸۸ به مارکت آمد و تولید آن تا سال ۱۳۷۲/ ۱۹۹۳ ادامه داشت.

نسل سوم این خودرو نیز بین‌ سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۷/ ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ تولید شد و از این لحظه،‌ کمپانی هیوندای تمام تلاش خود را برای محکم کردن پای خود در بازارهای جهانی انجام داد. بر اساس محاسبه، این کمپانی از سوناتای نسل سوم در مدت ۳۳ ماه ۶۰۰ هزار ابزار فروخت.

نسل چهارم سوناتا نیز بین سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۳/ ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ معرفی و با کلاس EF عرضه شد. این ورژن‌ای بود که توانایی هیوندای در تولید خودروهای باکیفیت را نشان داد و باعث تغییر تصور در باب یک کمپانی خودروساز ارزانقیمت به کمپانی قابل اعتماد شد.

پنجمین نسل این خودرو با کلاس NF عرضه شد ( از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸/ ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹) و اختلاف آن این بود که هیوندای که تا آن وقت از موتورهای کمپانی میتسوبیشی استفاده می‌کرد، به تکنولوژی تولید موتور دست پیدا کرد و موتورهای تولیدی خودش را برای این نسل مورد بهره برداری قرار داد. نسل ششم این خودرو که از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳/ ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ از خط تولید بیرون آمد،‌ دچار تفاوت فراوانی شده بود و عمق این تفاوت در ظاهر و نمای بیرونی آن براحتی قابل دیدن بود. این سوناتای بطور کلی تازه موفق شد موفق‌ترین نسل از نوع خود باشد و در مدت دو سال یک میلیون ابزار از آن در تمامی جهان فروخته شد. تازه ترین نسل سوناتا را که تولید آن از سال ۱۳۹۳/ ۲۰۱۴ شروع شد و تا امروز ادامه دارد و با کلاس LF نامگذاری شده، می‌توان پیشرفته‌ترین سوناتای تاریخ دانست، چونکه به قابلیت ها تازه و متفاوتی تجهیز شده است.

سوناتای نسل پنجم نخستین نمونه از این خودرو بود که به روش گسترده وارد مارکت ایران شد و نمونه‌های آن هم اینک با هزینه‌هایی بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان معامله می‌شود. تازه ترین نمونه این خودرو نیز با هزینه ای حدود ۱۹۸ تا ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

 هیوندای سانتافه

از پرفروش‌های مارکت ایران

سانتافه را باید پرطرفدار‌ترین شاسی‌بلند کمپانی هیوندای دانست که با هزینه مقرون‌به‌صرفه و توانایی‌ خوب و قابلیت ها خوب علاقه مندان فراوانی را به سوی خود جلب کرده است. این خودرو در پلتفرم با کیا سورنتو مشترک است.

نخستین نسل این خودرو با کد SM در سال ۱۳۷۹/ ۲۰۰۰ عرضه شد و تولید آن تا سال ۱۳۸۵/ ۲۰۰۶ ادامه داشت و به دلیل داشتن یک موتور ۰/۲ لیتری و چهارچرخ متحرک و هزینه خوب با سرعت به شهرت رسید. نسل دوم آن نیز با کد CM از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱/ ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲ تولید می‌شد. در این نمونه بهره برداری از سیستم‌های الکترونیکی راهبری و کنترل‌کننده اتوماتیک به خدمت گرفته شد و هر سال برای حفظ مکان آن به این ابزارهای اضافه شد و در سال ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲ نمونه هیبرید آن نیز به تولید رسید. تولید نسل سوم آن نیز که با کدهای DM و NC شهرت دارد از سال ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲ شروع شده و تا اینجای کار ادامه یافته است. این کالا با طرحی نوین و مدرن بطور کلی پوست‌اندازی کرد و با شمایلی تازه به مارکت ارائه شد.

این نسل سانتافه در بدو ورود به مارکت ایران موفق شد فروش بسیار بالایی را تجربه کند به‌طوری که در چند سال، رکورد واردات را در اختیار داشت.

هیوندای سانتافه با اینکه از لحاظ موتور ضعیف است، قابلیت ها و چهره آپدیت، آن را در فهرست پرفروش‌ها نگه داشته است. سانتافه بی‌شک جزو موفق‌ترین خودروهای وارداتی از لحاظ فروش است. نمونه‌های نسل اول آن که مرتبط به سال‌های ۱۳۸۶/ ۲۰۰۷ است، هزینه ای حدود ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان دارد و نمونه‌های ۲۰۱۷ آن نیز با استناد به ابزارهای و قابلیت ها رفاهی بین ۲۷۰ تا ۲۸۲ میلیون تومان هزینه‌گذاری شده است.

محمدرضا نجفی

منبع

دسته‌بندی‌ها: معرفی خودرو