ایمنی خودرو ، تنها کیسه هوا نیست!

ایمنی خودرو ، تنها کیسه هوا نیست!

خودروی ایمن؛ همه چیز کیسه هوا نیست!

تنها تصادفات با سرعت بالا تهدید کننده سلامت ما نیست، به علاوه از طرف دیگر کیسه های هوا تنها رکن تعیین کننده در ایمنی خودرو در کابین اتوموبیل شما نخواهد بود. حتی نحوه دیزاین صندلی های سرنشینان خودرو هم حاوی استاندارد های ویژه بین المللی است که به حفاظت از سرنشینان کمک می کند.

Whiplash_claims_medical_experts_and_specialist_doctors_could_assess_whiplash_injuries_under_new_proposals_0005_Volvo

ترومای شلاقی (Whiplash Injury)، آسیب ستون فقرات گردنی است که در جستجوی ضربات جلو و عقب وارد به خودرو، حتی در سرعت های پایین رخ می دهد. تحت این شرایط در جستجوی نیروی وارد شده و ترمز شدید خودرو، ابتدا سر به عقب خم می شود و سپس خودبخود سر به جلو بر می گردد. چنین خم و راست شدن ناگهانی مهره های گردن باعث درد در ناحیه گردن و فواصل بین دو کتف می شود، که منجر به محدودیت حرکت گردن می شود. حتی امکان دارد به دلیل تورم قدام گردن اختلال بلع رخ دهد و در موارد بسیار شدید آسیب به جمجه وارد می شود.

whiplash_intro01

این نوع تصادفات به میزان بالایی رخ می دهد. تشخیص ضایعات ناشی از آن هم سخت و هم هزینه بردار است. به علاوه از طرف دیگر  جواب به درمان این جراحات  بسیار بد است که حتی  تا دو سال فرد را درگیر می کند. و مهمتر آنکه با استناد به برآوردهای انجام شده سالانه تا ۱۰ ملیارد یورو هزینه را بر جوامع  کشور های اروپایی تحمیل می کند. تمام این عوامل منجر به آن شده تا در بریتانیا یک تبم  بررسی که تشکیل شده از پزشکان کارشناس، فیزیوتراپیست ها و اعضاء دولت، کمپانی های بیمه،  قوه قضاییه و گروه های ذینفع می باشد، به بررسی این عارضه و روشهای پیشگیری از آن بپردازند.

cg_test1_big

به منظور ارزیابی بیشتر، غیر از شبیه به سازی تست برخورد از جلو و عقب، شبیه به سازی دیگری با نصب صندلی بر روی سورتمه محرک ( تست دینامیک) در جهت تخمین زده نیروهای وارده که منجر به ایجاد ضایعه می گردند، هم صورت می گیرد. با استناد به بررسی ها انجام شده دیزاین نمونه هندسی، حفظ یکارچگی و اندازه  صندلی،  نحوه قرار گیری سر و نگهداری از آن بر ریسک بروز این عارضه موثر است. به طرز مثال امروزه سعی بر آن است که صندلی سرنشینان جلو به نحوی دیزاین شود که محل تکیه گاه سر تا جاییکه شرایط اجازه میدهد پهن و وسیع باشد و در عین حال کمی متمایل به جلو باشد. در حقیقت هدف آن است که با نزدیک کردن ناحیه سر و گردن به صندلی، دامنه حرکت شلاقی در لحظه وقوع تصادف کم شود.

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس