انواع ساختار لاستیک + معایب و مزایای لاستیک های بایاس و رادیال

لاستیک ها حاوی ساختارهای متفاوتی هستند که عبارتند از:

لاستیک بایاس ،لاستیک بایاس با تسمه

لاستیک رادیال ،لاستیک توپر

لاستیک نیمه پنوماتیک

در پایین به عرضه این ساختارها می پردازیم:

لاستیک بایاس

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8747__0.png

در ساختار لاستیک بایاس (bias) (مورب) یا متقابل لا (Cross ply) از سیم‌های لایه‌ی بدنه استفاده می‌شود که به روش مورب از یک زهوار به زهوار دیگر می‌رسند. معمولا بازه‌ی زاویه‌ی سیم‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ درجه است. با قراردادن لایه‌های پی‌درپی که با زاویه‌های مخالف قرار گرفته‌اند، یک الگوی متقاطع ایجاد می‌شود که رویه‌ی لاستیک بر روی آن قرار می‌گیرد. این دیزاین باعث انعطاف‌پذیری بدنه‌ی لاستیک بایاس می‌شود، که بزرگ‌ترین مزیت ساختار لاستیک بایاس است، از آنجاییکه یاری مینماید رانندگی در سطوح ناهموار، بسیار روان شود. این زیرسازی به علاوه از طرف دیگر عظیم ترین عیب لاستیک بایاس نیز هست از آنجاییکه مقاومت گردشی (rolling resistance) گسترش می‌یابد و کنترل و نیروی کشش با سطح جاده که منجر به حرکت می‌شود در سرعت‌های بالا کاهش می‌یابد.

لاستیک بایاس با تسمه

لاستیک بایاس با تسمه (belted bias) حاوی دو یا تعداد بیشتری لایه‌های بایاس (مورب) است و تسمه‌های تثبیت کننده مستقیما پایین رویه‌ی تایر قرار دارند. این ساختار هم شبیه ساختار لاستیک بایاس باعث نرم و روان شدن رانندگی می‌شود، با این اختلاف که مقاومت گردشی به دلیل این که تسمه‌ها سختی رویه را گسترش می‌دهند، کاهش می یابد. دیزاین لاستیک بایاس با تسمه به وسیله آرمستارنگ عرضه شد، با این وجود گودیر بهره برداری از آن را با معرفی‌ی تجاری تایر “Polyglas” (پلی گلس) رواج داد. از خصوصیت‌های لاستیک بایاس با تسمه می‌توان به بدنه‌ای از نوع پلی‌استر و تسمه‌هایی (belt) از نوع پشم‌شیشه اشاره نمود. در لاستیک های بایاس با تسمه مانند لاستیک های متداول دو لایه‌ی اصلی از نوع پلی‌استر، ابریشم مصنوعی (رایون) و یا نایلون می باشد، با اینحال در لاستیک های تسمه‌دار برای ارتقاء کارایی، بالای این لایه‌ها تسمه‌های جانبی در زوایای مختلف می باشد که لاستیک های بایاس بدون تسمه فاقد این خصوصیت هستند. تسمه‌ها را از نوع پشم‌شیشه یا فولاد می‌سازند.

لاستیک رادیال (شعاعی)

دانستنی های مفید در مورد لاستیک خودرو

در ساختار لاستیک رادیال (radial)، سیم‌های لایه‌ی بدنه از زهوارها و در راستای رویه گسترش پیدا می‌کنند.، به نحوی که سیم‌ها حدودا در زوایای سمت راست خط مرکزی رویه‌ی لاستیک و به روش موازی با یکدیگر قرار می‌گیرند. این سیم‌ها، مانند تسمه‌های نگه‌دارنده دقیقا پایین رویه‌ی لاستیک (آج) قرار دارند. تسمه‌ها (belts) امکان دارد به روش سیم یا فولاد باشند. مزایای ساختار لاستیک رادیال عبارتند از طول عمر بیشتر رویه (آج)، سهولت هدایت فرمان و مقاومت گردشی کم. از معایب لاستیک رادیال می‌توان به سخت‌تر شدن رانندگی در سرعت پایین بر روی سطوح ناهموار اشاره نمود و به علاوه از طرف دیگر در عرصه‌ی آفرود (off-road) توانایی خودشویی (self-cleaning) لاستیک کاهش می یابد و در سرعت‌های پایین چسبندگی با سطح جاده کم است.

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/09/8747__3.jpg

مزایا و معایب لاستیک های رادیال و بایاس:

مزایای لاستیک بایاس

انعطاف پذیری بدنه لاستیک
رانندگی روان روی سطوح ناهموار
خوب برای سخت ترین جاده های آفرود

معایب لاستیک بایاس

طول عمر کوتاه
نامناسب برای رانندگی در جاده های شهری
پر سرو صدا

مزایای لاستیک رادیال

تداوم بیشتر
سهولت هدایت فرمان
مقاومت گردشی کم

مزایای لاستیک رادیال

سخت‌تر شدن رانندگی در سرعت پایین بر روی سطوح ناهموار
چسبندگی کم با سطح جاده در سرعت های پایین

لاستیک توپر

بسیاری از تایرهایی که مصارف صنعتی و تجاری دارند، غیر پنوماتیک (non-pneumatic) هستند. این تایرها به وسیله عملیات قالب‌ریزی، از لاستیک سخت و ترکیب‌های پلاستیکی تولید می‌شوند. تایر ماشین‌های چمن‌زنی، اسکیت‌بردها، ماشین‌های ویژه زمین گلف، اسکوترها، بسیاری از ماشین‌های سبک صنعتی، چرخ دستی‌ها و تریلرها نمونه‌ی لاستیک توپر هستند. یکی از رایج‌ترین کاربردهای لاستیک توپر در ابزار‌های جابه‌جا کننده‌ی وسایل (forklift) است. چنین تایرهایی را به شیوه‌ی پرس هیدرولیک نصب می‌کنند.

لاستیک نیمه پنوماتیک

لاستیک های نیمه بادی میان‌تهی هستند با اینحال در این تایرها برخلاف تایرهای بادی، فشارهوا نیست. لاستیک نیمه‌بادی، سبک وزن و کم بهای است، پنچر نمی‌شود و در زیرسازی (cushioning) استفاده می‌شود. از لاستیک نیمه بادی تحت نام عضو کامل‌کننده‌ی چرخ و حتی جزء جدایی ناپذیر بلبرینگ استفاده می‌شود. لاستیک نیمه پنوماتیک در ماشین‌های چمن‌زنی، ویلچر و فرغون کاربری دارند. می‌توان سطح لاستیک نیمه‌بادی را برنامه داد که تحت این شرایط عموما برای مصارف صنعتی به‌کار می‌روند، و به‌گونه‌ای دیزاین می‌شوند که به زمان بهره برداری از رینگ جدا نشوند.

تایرهای میان‌تهی‌ای که تحت فشار هوا نیستند، برای خودرو نیز دیزاین شده‌اند، مانند توییل (Tweel). واژه‌ی توییل از ترکیب دو کلمه‌ی انگلیسی تایر (tire) و چرخ (wheel) نشات‌گرفته. توییل، یک نوع تایر آزمایشی‌است که به وسیله کمپانی میشلن (Michelin) دیزاین شده‌است. پوشش بیرونی توییل مانند تایرهای رادیال معمولی از نوع لاستیک است، با اینحال بخش داخلی فنرهای قابل انقباض مخصوصی از نوع پلی‌یورتان (polyurethane) دارد که به سادگی و روان‌بودن رانندگی یاری مینماید. این تایرها هرگز پنچر نمی‌شوند و هدف این است که راحتی و روانی‌ تایرهای مشخصه بلند (higher-profile tires) که دیواره (sidewall) بلند دارند، با مقاومت در مقابل نیروهای جانبی تایرهای مشخصه کوتاه ادغام شود. این تایرها هنوز برای استفاده‌ی گسترده در مارکت عرضه نشده‌اند.

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,,,,