انتخاب بین خودروهای چینی (مقایسه جیلی ،چری ،لیفان ،ام وی ام ،جک )

بالاخره خودروی چینی بخریم یا نه؟هزینه ام وی ام ایکس ۶۰،مشکلات لیفان x60 ،هزینه ام وی ام ایکس ۳ ،مقایسه لیفان x60 با x50 ،گیربکس تازه لیفان x60 ،بررسی تخصصی لیفان x60 ،معایب x60 ،هزینه لیفان ایکس ۶۰ ، هزینه جیلی ،هزینه جک اس

جیلی، چری، لیفان، ام وی ام، جک و … همگی اسامی ماشین های چینی است که در چند سال واپسین مارکت ایران را قرق کرده اند. ماشین های خوش بر و رویی که اکنون خریدار های فراوانی هم یافته اند.

 جیلی، چری، لیفان، ام وی ام، جک و … همگی اسامی ماشین های چینی است که در چند سال واپسین مارکت ایران را قرق کرده اند. ماشین های خوش بر و رویی که اکنون خریدار های فراوانی هم یافته اند و به دلیل آپشن های متفاوتی که دارند، خیلی ها را به سوی خودشان جلب کرده اند با اینحال به دلیل آنکه پشت سر اجناس چینی هیچ وقت خوب حرف نمی زنند، این ماشین ها هم هیچ وقت با اقبال عمومی مواجه نشدند.

اکنون در این نوشته می خواهیم با هم مورد تحلیل قرار دهیم که اولا اصلا ماشین های چینی ماشین های خوبی برای خریدن هستند؟ ثانیا این که اگر خریدیم باید چه انتظاراتی از آنها داشته باشیم؛ مثلا می شود مانند قدیم یک ماشین خرید و یک خانواده نسل در نسل از آن بهره ببرد یا نه؟! برای این که به این پرسش ها به خوبی پاسخ دهیم از علی کاظمی و سید پارسا پیشداد کمک گرفتیم. دو جوان ماشین باز که اگر معلومات شان در باب ماشین های قدیم و تازه، از مدیران عامل کارخانجات سایپا و ایران خودرو بیشتر نباشد، کمتر نیست.

لیفان

  • بخریم یا نه؟ تنها در صورت صفر بودن
  • عمر مفید: نهایتا دو سال
  • بهترین نمونه: لیفان X60new
  • هزینه: ۷۲,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • جانشین: کیا سراتو نمونه ۲۰۰۰

کمپانی لیفان، یکی از باورنکردنی ترین کمپانی های ماشین سازی در دنیاست. به توجه به این که بیشتر کارخانجات بزرگ ماشین سازی عمری طولانی دارند و سال های سال است که در عرصه تولید اتومبیل فعالیت می کنند، با اینحال این کمپانی چینی از ابتدا دهه ۹۰ میلادی کارش را شروع کرد و همسن و سال بروبچه های دهه هفتاد خودمان است. نکته بامزه دیگر در خصوص این کمپانی این است که ابتدا کارش را با تولید مشروبات الکلی شروع کرد و بعدها با تولید کفش ورزشی ادامه داد.

بالاخره ماشین های چینی بخریم یا نه؟

لیفان در سال های ۹۷-۹۶ دوچرخه تولید می کرد و از سال ۹۸ خط تولید موتورسیکلت راه انداخت. بعد از این که این کمپانی تصمیم به تولید خودرو گرفت، نخستین کاری که به خاطر شان رسید، نگاه کرده از روی دست دیگر ماشین سازها بود. بدین جهت لیفان های ابتدایی همه کپی بودند با این وجود با همین شیوه و بهره برداری از برخی بازارهای تستی مانند مارکت ایران برای فروش اجناس مختلف و عیب یابی ماشین های شان اکنون مبدل به یکی از قطب های ماشین سازی در دنیا شده است. ماشین های مختلف لیفان با اتومبیل های همکلاس خود رقابت خوبی دارند؛ مثلا رنو ساندرو چیزی بین شاسی بلند و هاچ بک است. در این کلاس اگر همراه با هزینه، زیبایی هم مد نظر شما باشد، لیفان ماشین خوبی است.

مقایسه

شما اگر حول و حوش ۵۰ میلیون تومان پول داشته باشید، قادر اید یک لیفان ۶۲۰ صفر تهیه کنید. ماشینی که شدیدا تروتمیز است و از لحاظ آپشن از اتومبیل های هم قد و قواره اش چیز فراوانی کم ندارد. با اینحال این ماشین با تمام امکاناتش باز هم یک کالا چینی است و عمر فراوانی ندارد. پس اگر قصد دارید به اندازه یکی دو سال خوش بگذرانید و بعد ماشین را رد کنید، این نمونه توصیه خوبی است با اینحال اگر قصد دارید استفاده عمری از ماشین بکنید، بد نیست که به نمونه های قدیمی تویوتا مانند کمری، گرند ۲۰۰۵ یا رنو ساندرو هم فکر کنید.

 
ام وی ام

  • بخریم یا نه؟ تنها در صورت صفر بودن
  • عمر مفید: نهایتا دو سال و نیم
  • بهترین نمونه: X33
  • هزینه: ۵۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • جانشین: ماکسیما نمونه ۲۰۰۵

ام وی ام به دلیل نمایندگی های گسترده ای که دارد، یکی از بهترین ماشین های چینی در مارکت ایران است. بسیاری از افرادی که در جستجوی سوار شدن ماشین های شاسی بلند هستند و پول شان به سانتافه، توسان، قشقایی و … نمی رسد سر وقت ام وی ام می روند؛ ماشین هایی که بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان هزینه دارند. با اینحال اصلی ترین نکته در خصوص این ماشین ها این است که برخلاف ظاهر زیبایی که دارند، عمرشان بلند نیست؛ یعنی مانند قدیم نیست که شما یک پیکان ۶۰ بخری، خودت سال ها سوارش شوی، پسرت سوارش شود و سال های آخرش را هم نوه ات پشت رل بنشیند.

بالاخره ماشین های چینی بخریم یا نه؟

نگهداری این ماشین ها از سال سوم به بعد یک اشتباه محض است، چون عمر مفید آنها دو، نهایتا دو و نیم سال است و بیشتر از این یعنی ضرر دادن. دقیقا از سال سوم به بعد است که شما به این مسئله فکر می کنید که اگر از همان ابتدا یک ماشین با کیفیت تر می گرفتید چقدر بهتر بود؛ مثلا ماشین های چینی اکثرا بعد از ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر راه رفتن، دیگر مانند سابق نمی شوند با این وجود یک خودرو اصل تویوتا تا ۲۰۰ هزار کیلومتر را بدون سخت راه می رود، پس از آن هم با یک خدمات کامل می شود چند سال روی سواری دادنش حساب کرد.

جیلی

  • بخریم یا نه؟ تنها در صورت صفر بودن
  • عمر مفید: نهایتا دو سال
  • بهترین نمونه: ام گرند ۷
  • هزینه: ۷۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • جانشین: هیوندای توسان، نمونه ۲۰۰۸

جیلی یکی از چهار کمپانی بزرگ خصوصی چین است؛ کمپانی که از سال ۱۹۸۶ وارد مارکت خودرو شد و کم کم برای خودش اسم و رسمی در کرد تا جایی که سال قبلی همین نمونه ام گرند ۷ بهترین ماشین ساخته شده در چین لقب گرفت و از همه رقیبان گردن کلفتش جلو زد. جیلی یکی از نخستین کمپانی های چینی بود که مارکت ارزشمندی به اسم مارکت ایران را کشف کرد. پس از آن بود که سیل کمپانی های خودروساز چینی برای بهره برداری از مارکت ایران به این سمت سرازیر شد.

بالاخره ماشین های چینی بخریم یا نه؟

جنس های چینی درجه های کیفیت متفاوتی دارند؛ یعنی خودروهایی که به ایران می آیند با آنهایی که به آمریکا می روند تا حدودی دارای اختلاف است. همان ماه های ابتدایی که جیلی و دوستانش وارد مارکت ایران شدند، خیلی ها که نمی دانستند کیفیت این ماشین ها چگونه است، آنها را می خریدند و خیلی زود هم پشیمان می شدند، چون ماشین های چینی ابتدایی که وارد کشورمان شدند شدیدا بی کیفیت بودند و به مرور حال و شرایط شان رو به بهبودی رفت. مارکت ایران یک جورهایی برای کمپانی های چینی مشابه به یک مارکت تستی بود. شما نمونه های ابتدایی جیلی را که وارد ایران شد با همین مدلهای آخر مقایسه کنید، انگار نه انگار که هر دو ماشین را یک کمپانی تولید کرده است.

کَل کَل!

نمونه های مختلف جیلی مارکت شاسی بلندها را دارای اختلاف کرد. هزینه های نسبتا پایین این خودروها دلیل شد کمپانی های بزرگ خودروسازی مانند نیسان، هیوندا و رنو با تولید شاسی بلندهای کم بهای وارد مارکت شوند تا رقابت را به چینی های جدید به میدان آمده نبازند.

جک

  • بخریم یا نه؟ ترجیحا خیر، مگر در صورت صفر بودن
  • عمر مفید: نهایتا یک سال و نیم
  • بهترین نمونه: S5 اتومات
  • هزینه: ۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • جانشین: تویوتا کمری نمونه ۲۰۰۷

به اشتراک کمپانی های چینی، جک، حدودا تازه ترین کمپانی بود که وارد عرصه تولید اتومبیل سواری شد. با این وجود نه این که کلا با این صنعت بیگانه باشد، کمپانی جک از دهه ۶۰ میلادی در کار تولید کامیون بود. در سال ۲۰۰۰ به تولید ون رو آوردند و حدود ۱۰ سال پیش هم با تاییدیه دولت چین وارد عرصه ماشین های سواری شدند. به اشتراک ماشین های چینی جک از کیفیت پایین تری دارا است و با استناد به مونتاژ نه چندان خوب بیشتر آنها در ایران، پیش نهاد نمی کنیم که آنها را تهیه کنید. عمر ماشین های این کمپانی هم مانند بیشتر ماشین های چینی پایین است و با این وجود جک به اشتراک آنها از همه پایین تر.

بالاخره ماشین های چینی بخریم یا نه؟

اگر شما یک نمونه از جک گرفتید و دو سه سال برای تان کار کرد، آن را حلوا حلوا کرده و روی سرتان بگذارید چون عمر مفید این ماشین ها معمولا این قدر نمی شود. معمولا خیلی زود تکنولوژی این ماشین ها دچار سخت می شود و با استناد به سیستم پیچیده ای که دارند، خدمات دوره ای سنسورهای مختلف آن نیز هزینه بر است. با تمام این تفاسیر با اینحال بد نیست این مسئله را هم در نظر بگیرید که سرعت افزایش چینی ها در صنعت خودرو به طرز باورنکردنی و غریبی بالاست و به احتمال فراوان ظرف ۱۰ سال آتی چین را باید همراه با آمریکا، ژاپن، کره و آلمان یکی از قطب های صنعت خودروسازی دنیا دانست.

چری

  • بخریم یا نه؟ تنها در صورت صفر بودن
  • عمر مفید: نهایتا دو سال
  • بهترین نمونه: تیگو ۳X
  • هزینه: ۵۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • جانشین: حتی ۲۰۶ تیپ پنج (و با بقیه پول تان هم عشق و حال کنید!)

چری دومین کمپانی بزرگ خصوصی چین است با اینحال از لحاظ تولید ماشین در این کشور در مقام هفتم قرار دارد. ماشین های تولید این کمپانی هم مانند بیشتر اتومبیل های چینی بیشتر از دو سال عمر نمی کنند و اگر شما این ریسک را بکنید و سه چهار سال از آنها استفاده کنید، به احتمال فراوان دیگر نمی توانید آنها را بفروشید و از این حیث صاحب اول و آخرشان خودتان هستید. این ماشین ها اگر از سن استفاده شان بگذرد، فروش شان شدیدا پایین می آید.

بالاخره ماشین های چینی بخریم یا نه؟

خرید و فروش این ماشین ها این طور است که شما مثلا یک موتور پالس ۲۰۰ خوش رنگ و لعاب می خرید با اینحال بعد از سه سال برای رد کردنش باید پول یک سی جی ۱۲۵ آن هم کپی را بگیری و موتور را تحویل بدهی. اصلی ترین نکته در خصوص ماشین های چینی بعد از ظاهر زیبای شان، آپشن هایی است که دارند.

آنها در این عرصه دنباله رو کره ای ها هستند. همان شکلی که که کره ای ها قابلیت ها یک بنز فول آپشن را در سوناتا قرار می دهند، چینی ها نیز از هر سوراخ و سنبه ای برای قرار دادن آپشن اضافه استفاده می کنند تا به این شکل مقام ماشین شان را بالاتر ببرند. با این وجود این طور نیست که ماشین های چینی تنها در مارکت ایران عرض اندام کنند. در چند سال قبلی آنها کل دنیا را گرفته اند و هم اینک همین خودروی چری سومین ماشین پرفروش آمریکای شمالی است.

ام وی ام ۱۱۰ ارزان ترین ماشین چینی موجود در مارکت است. ماشینی که قادر اید آن را به هزینه سی میلیون تومان تهیه کنید. با این وجود نمونه های کارکرده آن هزینه های شدیدا پایینی دارد و از پراید تلاش نموده هم ارزان تر است!

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,