امنیت و ایمنی خودروهای ایرانی چند ستاره است؟

براساس مطرح سازمان بهداشت جهانی (WHO) سالیانه ۲۵/۱ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در تمامی دنیا کشته شده و حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر درگیر آسیبهای جدی ناشی از این تصادفات بوده‌اند. براساس گزارش این سازمان بیشترین شدت تلفات منتهی به مرگ و میر جاده‌ای (حدود ۹۰ درصد) در کشورهای متوسط و کم سود اتفاق می‌افتد درحالی که تنها ۵۴ درصد از خودروهای جهان در این کشورها می باشد. این مسئله از آن جهت که بار مالی فراوانی به مردم حادثه دیده وارد می‌کند می تواند یکی از عوامل ایجاد فاصله اقتصادی بین این کشورها و کشورهای پردرآمد باشد.

 مقام تصادفات جاده ای درحال حاضر تحت نام نهمین عامل مرگ و میر، سهمی برابر با ۲/۲ درصد از کل مرگ و میر جهان را مختص خود کرده و از جهت دیگر تحت نام نخستین عامل مرگ و میر بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سال شناخته می شود. صاحبنظران انجمن سفرهای بین المللی ایمنی پیش بینی کرده‌اند در صورتی که اهتمام جدی و عملی برای افزایش قانون های و بهره برداری از تکنولوژی های نوین در عرصه ایمنی خودرو صورت نگیرد، تصادفات جاده ای در سال ۲۰۳۰ میلادی، پنجمین عامل مرگ‌ومیر خواهد بود.

 آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ تعداد کشته‌ها به ازای هر ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه (اعم از خودرو، موتورسیکلت و…) در دنیا ۶۵ نفر بوده است که این تعداد در ایران حدود ۵۵ نفر است. این درحالی است که به ازای هر ۱۰ هزار خودرو در دنیا به‌طور متوسط حدود ۹ نفر کشته می شوند درحالی که در ایران به ازای این تعداد خودرو ۳۷ نفر کشته می‌شوند.

 همان‌گونه که میدانیم ، مرگ‌ومیر جاده‌ای و تصادفات در ایران حاوی روند کاهشی بوده است، با اینحال ایران تحت نام کشوری با سطح سود متوسط بازهم سهم فراوانی در تعداد کشته شدگان جاده‌ای دارد به گونه‌ای که براساس محاسبه سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ میلادی برای دوره ۲۱ مارس ۲۰۱۳ تا ۲۰ مارس ۲۰۱۴ میلادی، ایران به‌طور مشترک با کشور رواندا، مقام هشتم تعداد کشته‌شدگان جاده‌ای را به‌خود اختصاص داده است.

ارزیابی موقعیت ایمنی خودروهای تولید داخل و تولید مشترک در قراردادهای تازه صنعت خودروسازی کشور

متأسفانه در ایران هیچ مؤسسه مخصوص برای مقام بندی و امتیازدهی به موقعیت ایمنی خودروها نیست.و ازسویی آمارهای پخش شده هم آنچنان موثق نیستند و نمیتوان با اطمینان کامل به آنها رجوع کرد. ولی باید گفت دو راه در مقابل خریداران قرار میگیرد؛ یکی اعتماد به آزمایشات شخصی دیگر رانندگان است و دیگری توجه به امتیازات بدست آورده ازسوی خودروها در مؤسسات مشهور آزمایش ایمنی که به خودروها داده میشود. پیشتر ایمنی خودروهای تولید داخل مخصوصا خودروهای تولید مشترک در قراردادهای تازه صنعت خودروسازی کشور مورد بررسی قرار میگیرد. در اینجا لازم است این نکته اضافه شود که حداقل امتیاز یک ستاره و حداکثر ۵ ستاره است. امتیاز کمتر از سه ستاره بیانگر این است که ایمنی خودرو بسیار نامناسب است.

پراید

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8116__0.jpg

در نتایج آزمایش مؤسسه ایمنی بزرگ راههای آمریکا، خودرو پراید بدترین خودرو سواری مشهور که می‌تواند جان سرنشینانش را به طرز وحشتناکی به هشدار بیاندازد. پراید در آزمایش تصادف، دچار انحراف شدید در ستون، درب‌ها و سقف می‌شود. کابین سرنشینان تاب برمی‌دارد، در خودرو باز می‌شود و داشبورد هم صدمه شدید به پای راننده می‌زند. جلوی خودرو به گونه ای جمع می‌شود که بسیاری از قطعات کاپوت مانندموتور هم در تصادف شدید وارد کابین می‌شود. در آزمایش تصادف، خودروی پراید به سختی امتیاز ۲ ستاره از ۵ ستاره را به خود اختصاص می‌دهد.

پژو ۲۰۶

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8116__1.jpg

خودرو پژو ۲۰۶ از لحاظ ایمنی، سه ستاره از پنج ستاره مؤسسه EuroNCAP را گرفته است. ازجمله ویژگیهای ایمنی پژو ۲۰۶ این است که در زمان وقوع سانحه رانندگی و تخریب کاپوت خودرو، تغییر موتور به سوی داخل کابین نبوده و به سوی زمین (پایین) جابجا می‌شود و با این وجود به راننده و سرنشین کنارش آسیب وارد نمی‌کند.

سمند

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8116__2.jpg

آزمایش تصادف خودرو داخلی سمند به دلیل بومی بودن آن، به وسیله مؤسسات مشهور اروپایی و آمریکایی انجام نگرفته است. با استناد به اینکه پلت فرم این خودرو مشابه پژو ۴۰۵ است، یقیناً در صورتی که مورد آزمایش مؤسسه EuroNCAP قرار گیرد، به سختی حائز سه ستاره خواهد شد. آزمایش تصادف سمند در کمپانی مایر انگلستان انجام شده و در این آزمایش، سقف سمند تاخورده (خمیدگی به داخل اتاق) و نیز رکاب دلیل شکستگی پای آدمک آزمایش شده است. ایربگ آن به موقع تلاش نموده و خبر خوب اینکه به خاطر این که وزن عقب و جلوی سمند متناسب است، حین تصادف، عقب خودرو بلند نمی‌شود. سالم ماندن ستونها و خردشدن شیشه‌های جلو، باعث شده سمند ازسوی کمپانی انگلیسی مایر، استانداردهای ایمنی را بدست آورد.

تیبا

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8116__3.jpg

تیبا که ترکیبی از ریو و پراید است هم مورد آزمایش تصادف قرار گرفته است. فیلم آزمایش تصادف این خودرو نشان می‌دهد که در خودرو زمان آزمایش، باز می‌شود و ستونهای سقف هم تاب بر می‌دارد که در معرض نمایش گذاشته است موقعیت ایمنی خودرو خوب نیست و یقیناً به سختی بتواند دو ستاره ایمنی را به چنگ آورد. در حقیقت سطح ایمنی این خودرو بسیار ضعیف است.

تندر۹۰

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8116__4.jpg

سطح ایمنی تندر ۹۰ در سطح مناسبی قرار دارد و موفق شده است سه ستاره ایمنی را به مالکیت خود درآورد. قطعات داخلی تندر ۹۰، طوری دیزاین شده که زمان تصادف فشرده شود. به علاوه از طرف دیگر از آنجایی که مخزن سوخت در کف خودرو و به دور از کمک فنرها قرار گرفته، اگر تصادف از عقب رخ دهد کمترین احتمال برای سوراخ شدن آن به وسیله اجزای کمک فنر می باشد. وجود یک لایه عرضی در پشت صندلی عقب، هشدار ورود اشیا از صندوق عقب به کابین را محدود می‌کند. ساختار لانه زنبوری داشبورد که از پلیپرولین جاذب نیرو ساخته شده در اثر ضربه از جلو، هشدار آسیب به زانو را کاهش میدهد.

پژو پارس

یکی از مهمترین نقص‌هایی که خودرو پژو پارس دارد و می‌تواند راننده را مورد هشدار جانی نیز قرار دهد، این است که در تصادف، میل فرمان و پدالها به داخل اتاق خودرو وارد شده و احتمال آسیب به سرنشینان زیاد است. با این وجود قسمت‌های زیرین خودرو مانند شاسی و قسمت زیرین کلاف بدنه، مقاومت خوبی دارند با این وجود قسمت‌های بالایی بدنه چندان از استحکام بالایی دارا نبوده و می‌تواند زمان واژگونی خودرو به سرنشینان آسیب وارد کند. به علاوه از طرف دیگر این خودرو از لحاظ هندلینگ تعادل خوبی دارد. پژو پارس با استناد به پلت فرم شبیه به با خودرو ۴۰۵  یقیناً به سختی میتواند حائز سه ستاره از مؤسسه EuroNCAP شود.

زانتیا

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8116__5.jpg

زانتیا هم یکی از همان خودروهای پرطرفدار در ایران است که به توجه به اینکه ظاهرش به نظر بطور کلیً محکم به نظر می‌آید با اینحال در تست تصادف، تنها یک و نیم ستاره توانسته دریافت کند که به نسبت هزینه و اندازه اش اصلاً امتیاز خوبی شمرده نمی‌شود. با استناد به اینکه وجود کیسه هوا در این خودرو، میزان تلفات و خسارات را کاهش می‌دهد، با اینحال با اینحال شاسی خودرو خم می‌شود و حتی ستون خودرو تاب بر می‌دارد. یکی از مهمترین نقاط ضعف زانتیا تصادف از بغل است که اگر چنین اتفاقی بیافتد، بیشترین آسیب را هم به خودرو و هم به سرنشینها وارد خواهد نمود و بالاتنه و پاهای راننده حین تصادف بیشترین احتمال آسیب را خواهد داشت. این خودرو زمانی وارد مارکت ایران شد که تولیدش در اروپا به دلیل ضعف ایمنی آن، متوقف شده بود.

رنو مگان

مشخصات تیبا مشخصات پژو ۲۰۶ تصادف سمند تست تصادف خودرو بهترین خودروی ساخت داخل بهترین خودرو ایرانی ایمنی خودرو ایمن ترین خودرو در ایران امنیت سمند امنیت تیبا امنیت پراید

در آزمایش تصادف، شاسی این خودرو انحرافی پیدا نکرد و ستونهایش دچار خمیدگی شدید نشده است. ترمزها از سیستم ضدقفل و توزیع الکترونیک نیروی ترمز در چرخ سود میبرند که در مواقع اضطراری، عملکرد خیلی خوبی از خود نشان می‌دهند. کیسه‌های هوا هم در این خودرو نقش خود را به‌خوبی بازی می‌کنند. رنو مگان حاوی امتیاز ایمنی ۴ از ۵ میباشد.

مزدا ۳

مشخصات تیبا مشخصات پژو ۲۰۶ تصادف سمند تست تصادف خودرو بهترین خودروی ساخت داخل بهترین خودرو ایرانی ایمنی خودرو ایمن ترین خودرو در ایران امنیت سمند امنیت تیبا امنیت پراید

مزدا ۳ هم مانند مگان ایمنی خوبی دارد. کیسههای هوایی که برای راننده و سرنشینها و به علاوه از طرف دیگر کیسه‌های جانبی تعبیه شده، یکی از مهمترین دلیل‌های بالا رفتن امتیاز آن از لحاظ سطح ایمنی است. مزدا ۳ موفق شده است چهار ستاره ایمنی را بهخود اختصاص دهد.

سوناتا

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/08/8116__8.jpg

این ماشین توانسته از لحاظ سطح ایمنی چهار ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کند. سوناتا نیز مهمترین امتیازش به خاطر کیسههای هواست. احتمال آسیب ندیدن سر، گردن و قفسه سینه حین تصادف متوسط گزارش شده با اینحال از لحاظ سطح ایمنی پا و زانو در سطح خوبی قرار دارد.

نتیجه‌گیری و پیشنهادها

آمارها نشان می‌دهد در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر کشته می‌شوند درحالی که در ایران به‌ازای این تعداد خودرو ۳۷ نفر کشته می‌شوند. تعداد کشته‌ها به‌ازای هر ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه در سال ۲۰۱۵، در دنیا ۶۵ نفر است که در ایران حدود ۵۵ نفر است. اگر چه روند مرگ‌ومیر جاده‌ای و تصادفات در ایران کاهشی بوده است، با اینحال ایران به نوعی کشوری با سطح سود متوسط، در سال ۲۰۱۵ میلادی، به‌طور مشترک با کشور رواندا، مقام هشتم تعداد کشته شدگان جاده‌ای را به‌خود اختصاص داده است.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچکدام از خودروهای تولید داخل با هزینه پایین ۵۰ میلیون تومان، حاوی امنیت بالایی نیستند بالاتر از سه ستاره ایمنی به نوعی مثال خودروهای پژو ۲۰۶، سمند با فرض پلتفرم یکسان با پژو ۴۰۵، تندر ۹۰ و پژو پارس از لحاظ ایمنی مؤسسه EuroNCAP قادر اند در سطح سه ستاره قرار گیرند.

 اخیرا، کمپانی خودروسازی سایپا، رنو کوئید را با عنوان رنوکوئیک که از لحاظ ایمنی موقعیت چندان مطلوبی ندارد در سبد خودروهای ایرانی تحت نام جانشین پراید قرار داده است. در سال ۲۰۱۵، رنو کوئید ساخته شده برای کشور هند که شامل یک کیسه هوا برای راننده بود، در آزمایش تصادف هیچ ستارهای را دریافت نکرد. در ورژن صادراتی رنوکوئید به برزیل، شاسی خودرو و ابزارهای ایمنی آن درمقایسه با کشور هند افزایش یافته و برآورد میشود در صورت آزمایش این خودرو با دیزاین تازه، حداکثر بتواند یک ستاره ایمنی را بدست آورد. با استناد به اینکه حجم بالایی از خودروهای تولیدی سایپا به وسیله این خودرو جانشین خواهد شد، لذا مسئله ایمنی آن محل ایراد بنیادی است که باید مورد استقبال قرار گیرد.

 از بین خودروهایی که برنامه ریزی شده است بر اساس قراردادهای تازه شرکتهای ایران خودرو و سایپا با کمپانی پژو سیتروئن، در داخل کشور تولید شوند، پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ از لحاظ ایمنی بالاترین سطح یعنی پنج ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کرده‌اند. در اینجا لازم است این نکته اضافه شود که پژو ۲۰۸ تولید برزیل، عملکرد ضعیفی در آزمایش جانبی داشته و توانسته سه ستاره را از مؤسسه  LatinNCAP دریافت کند. براساس گزارش این مؤسسه، ستاره‌های بدست آورده به وسیله تولیدات پژو در آمریکای لاتین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی برای حفاظت از بزرگسالان و کودکان به طرز متوسط ۲/۳ ستاره بوده است.

 بعد از پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸، خودروی سیتروئن C3 توانسته سطح ایمنی با چهار ستاره را از مؤسسه EuroNCAP دریافت کند. دو خودروی سیتروئن C-Elysee و پژو ۳۰۱ با سه ستاره، پایین‌ترین سطح ایمنی را به اشتراک خودروهای قراردادهای تازه تولید مشترک به‌خود اختصاص داده‌اند.

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,,,,,,,,,