معلومات فنی و تخصصی پیرامون روغن موتور /بهترین روغن موتور خودرو

معلومات فنی و تخصصی پیرامون روغن و خدمات های خودرو،بهترین روغن موتور ،کیقپفیت روغن موتور ،روغن موتور خوب پراید ،روغن موتور خوب پژو

صرفه جویی در مخارج ماشین با بهره برداری از روغن و فیلتـر روغن باکیفیت و خوب و با تعویضِ به موقع روغن و فیلتـر موتور ماشین و موتورسیکلت :
عمر و تداوم موتور به روغن و فیلتـر روغن بستگی داره چون دهها قطعه ی فلزی در گرمای زیاد روی هم حرکت میکنند و میغلتند و سایش دارند که اگر روغن بینشون نباشه خیلی سریع سائیده و داغون میشند مانند یاتاقانها و پیستونها و رینگهای پیستونها , دیواره سیلندرها و شاتونها و میل سوپاپ و غیره .روی برخی از روغنها نوشته ده هزار کیلومتر یا پونزده هزار کیلومتر و غیره .
اصلاً به این ارقام و اعداد اعتماد نکنین .

راننده ی حرفه ای اصلا کاری نداره روی قوطی روغن چی نوشته.
حتی اگر توی شهر هست , حداقل هفته ای یکدفعه و اگر خارج از شهر هست ۵۰۰ کیلومتر یکدفعه گِیج روغن رو میکشه و چربی و رنگ روغن و مقدارش رو چک میکنه و میدونه چه وقت باید عوض بشه

روی گِیجِ روغن دو تا خط یا سوراخ هست


دقت کنین برخی از ماشینها خصوصا دنده اتوماتیکها دو تا گیج روغن داره که یکیش مال روغن موتور و دیگری مال روغن گیربکس هست

مقدار روغن هرگز نباید کمتر از خط پائینی باشه و نباید بیشتر خط بالائی هم باشه . با این وجود مهندسین , کارتل رو طوری دیزاین کرده اند که اگر یک لیتر هم روغن زیادی بریزین توی موتور موضوع ای پیش نمیاد چون به محض استارت زدن مقدار فراوانی از روغن کشیده میشه توی پمپ روغن oil pump و سطح روغن در کارتل تا حد فراوانی پائین میاد
اگر نیم سانت بالاتر از خط بالائی ( ماکسیمم ) بود زیاد مهم نیست

روغنی که مانند قیر سیاه شده دیگه باید حتماً  عوض بشه  از اینرو لازم است چربیش رو هم با دستتون میتونین چک کنین و بدونین باهاش چند هزار کیلومتر راه رفتین .

کمی هم بوش کنین . اگر خیلی بوی روغن سوخته میده یعنی کم کم موتور داره میره به سوی فرسودگی و روغن سوزوندن با اینحال جدید اول راهه . یعنی رینگهای پیستونها دیگه مانند روز اول کار نمیکنه و مقدار بیشتری از گرمای انفجار و فشار از کنار رینگها رد میشه و وارد اتاقک میل لنگ میشه
• اگر روغن ماشینتون مرغوب هست و زود به زود هم عوض میکنید و فیلـتر روغن هم با کیفیت هست , فیلـتر رو یکدفعه به اشتراک عوض کنید یعنی یکدفعه روغن عوض کنید دفعه ی بعدش روغن و فیـلتر .
با اینحال اگر میخواین هر ۱۰ هزار کیلومتر روغن عوض کنین بهتون توصیه میدم که بعد از ۵۰۰۰km فیلـتر روغن رو عوض کنین و نیم لیتر هم روغن از نوع همون روغنی که توی موتور هست بهش اضافه کنین
این کار جون جدید ای به روغن میده و خیلی تاثیر داره در طول عمر با عزت موتور

روغنها ۲ نمونه هست . artificial و mineral
مینرال یعنی معدنی , یعنی از مُشتقّاتِ نفت خام هست
سینثتیک یعنی ترکیبی که در لابراتوار ساخته میشه . این روغنها با فرمولهای مختلف ساخته میشه که بعضیهاش حرارت زیاد رو راحت تحمل میکنه و به سادگی بخار نمیشه و نمیسوزه .
روغنهای مینرال/سینثتیک هم هست که نیمه ترکیبی هست یعنی مقداریش از نفت خام هست و مقداریش ساخته شده با مواد شیمیائی .

با توجه به استاندارد امریکا  ( API ) روغن موتور بنزینی با حرف S واضح میشه و روغن دیزل با حرف C

کیفیتها هم با حروف واضح میشه

بهترین روغن ماشین بنزینی SM هست که بطور کلیً ترکیبی هست یعنی از نفت خام درست نشده

در ایران این روغن برای ماشینهای نمونه بالای گرانقیمت ارائه میشه که اگر تقلبی نباشه بهترین روغن ترکیبی SYNTHETIC هست  .

یک درجه کمترش SN هست
یک درجه کمترش SL هست
و قبلش SJ هست

روغن ترکیبی یا همون سینثتیک , راحت نمیسوزه , اسید زیاد تولید نمیکنه , موتور رو نمیخوره , چسبندگیش زیاده , چرب کنندگیش زیاده , بیشتر عمر میکنه و دیرتر فاسد میشه .

روی قوطی روغن عددهای دیگه ای هم هست

مثال

۰W-30
۰W-40

۵W-40
۵W-50
۱۰W-30
۱۰W-50
۲۰W-50
۲۰W-40

این عددها گرانروی روغن رو نشون میده
گران رَوی همونطور که از اسمش پیداست یعنی سنگینی در روان شدن یا جاری شدن (گران یعنی سنگین)
مثلاً عسل گرانرویش بسیار زیاده و سنگینه (غلیظ ) و به سختی جاری میشه با اینحال آب راحت جاری میشه پس گرانرویش بسیار کمه (رقیق)

W  برای درجه کار روغن در سرما هست و اون عدد آخری برای گرما هست

مثال

۰W-50 API/SM
این روغن بطور کلیً ترکیبی هست با کیفیت بالا ( اس ام ) و برای کار موتورهای مدرن در جاهای بسیار سرد و یخبندان تا گرمای بسیار زیاد ۵۵ درجه درست شده (روغن ۴ فصل برای همه ی جاهای گرمسیر و سردسیر و معتدل ). این روغن بسیار گران هست و در ماشینهای مدرنِ گرانقیمت استفاده میشه و نایاب هم هست خصوصاً توی ایران.

بهتره برای تشخیص نوع روغن خوب برای ماشینتون به کاتالوگ یا نمایندگی مراجعه کنین
در ایران بیشتر ماشینها SL هست
و بعضیهاش SJ هست مانند ماتیز .
با اینحال بنزها و بی ایشان و های مدرن بیشترشون SM هست
روغنهای با کیفیت کمتر از این سه هم هست با اینحال برای ماشینهای گرانقیمت استفاده نمیشه و زود به زود هم باید عوض بشه یعنی ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر تا موتور سالهای سال سالم بمونه

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,,,,