اسب بخار یا گریز از مرکز، کدام‌یک مهم‌تر است؟

اسب بخار یا گریز از مرکز، کدام‌یک مهم‌تر است؟

قدرت موتور یا گریز از مرکز؟

وقتی که بحث پیشرانه خودروها مطرح می‌شود، ۲ کلمه قدرت و گریز از مرکز در بیشتر مواقع کامل کننده این بحث خواهند بود که میزان قدرت و سرعت یک اتومبیل را نشان می‌دهند. این ۲ عنصر در خودروها ارزش فراوانی دارند و در عین حال برای خیلی از علاقه‌مندان خودرو، ابهام آمیز هستند

عده ای قدرت را عامل بهتری پیشرانه می‌دانند و عده ای دیگر گریز از مرکز را عامل بنیادی در تعیین بهتر بودن پیشرانه یک خودرو تلقی می‌کنند. برای اینکه بدانیم کدام نظریه درست‌تر است، باید نگاهی به معنی قدرت (اسب‌بخار) و گریز از مرکز در پیشرانه بیاندازیم. با ما همراه باشید…

اسب‌‌بخار به قدرت ساخته شده در پیشرانه‌های احتراقی مانند موتور اتومبیل‌ها گفته می‌شود. با اینحال از جهت علمی به توانایی انجام کار گفته می‌شود که واحد اندازه‌گیری آن اسب‌بخار یا کیلووات است. با اینحال به نیرویی که جهت دوران جسم حول محور نیاز است، گریز از مرکز می‌گویند. جالب اینجاست که خود ما هم وقتی که با این تعاریف روبرو می‌شویم، چیزی از آنها متوجه نخواهیم شد و نمی‌توانیم ربط بین این تعاریف و سرعت خودرو را پیدا کنیم. از این جهت سر وقت تاثیر قدرت و گریز از مرکز در پیشرانه خودروها رفتیم.

nikola-one2

به‌طور کلی قدرت و گریز از مرکز مکمل هم در پیشرانه خودروها شمرده می‌شوند که دلیل گسترش سرعت و قدرت کلی یک خودرو می‌شوند. در بحث شتاب ابتدایی و شتاب در لحظه شروع به حرکت خودرو، گریز از مرکز بیشترین تاثیر را دارد که هرچه مقدار آن در در تعداد دور پایین، بیشتر باشد یعنی موتور خودروی شما در بحث شتاب ابتدایی، توانایی بیشتری دارد. با اینحال وقتی که در معلومات فنی یک پیشرانه عدد بالایی در مقابل اسب‌بخار نوشته شده باشد، یعنی خودرو شما بعد از شروع به‌حرکت، سرعت و شتاب ثانویه بیشتری دارد.

2017-Maserati-Levante-front-end-in-motion-03-1

در بسیاری از سوپراسپرت‌ها و خودروهای مسابقه‌ای، قدرت موتور ارزش بیشتری دارد چرا که این خودروها برای رسیدن به سرعت‌های بالا، نیازمند اسب‌بخار بیشتری هستند با اینحال در خودروهای حمل بار مانند پیکاپ‌های غول‌پیکر و کامیون‌های باربری به گریز از مرکز بالایی نیاز دارند تا قادر باشند در لحظه شروع حمل بار، بهتر حرکت کنند و در طول مسیر نزول شتاب نداشته باشند، در این خودروها سرعت معنا ندارد. با این وجود مدت‌هاست که مسابقات کامیون‌رانی در کشورهای خارجی علاقه مندان فراوانی یافته و کمپانی‌کنندگان در این مسابقات با تقویت و تغییر فاکتورهای مختلف، قدرت پیشرانه را گسترش می‌دهند تا قادر باشند به سرعت خوب دست بیابند.

bmw series 5

اگر پیشرانه‌ای حجم بیشتری داشته باشد، بی تردید قدرت و گریز از مرکز بیشتری می‌تواند تولید کند. با اینحال حجم موتور کمتر، این عنصر های را نیز محدود می‌کند. جالب اینجاست که اگر گریز از مرکز یک خودرو زیاد باشد و قدرت تولیدی عدد پایینی داشته باشد و یا بالعکس، اصلا نمی‌توان عملکرد خوبی را از آن خودرو انتظار داشت، از این جهت معمولا این اعداد در خودروهای سواری نزدیک به هم هستند. اگر در جایی گفته شد وسیله نقلیه ای به دلیل‌حجم موتور پایین و اسب‌بخار کمتر، عملکرد ضعیفی دارد، یعنی در طول مسیر امکان دارد راننده دچار سخت شود و اگر یک خودرو گریز از مرکز پایینی داشت یعنی در بحث شتاب ابتدایی دچار سخت است.

در تمام جهان، در خودروهای سواری بیشتر قدرت پیشرانه و اسب‌بخار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

منبع

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

قالب وردپرس