اختلاف هزینه بین کارخانه تا مارکت تولیدات ایران خودرو و سایپا

در شرایطی که مارکت خودرو با رکود همراه است، شیوه‌های فروش عده ای خودروسازان دلیل گسترش اختلاف هزینه کارخانه‌ای و مارکت برخی خودروها شده و با این اوصاف، جای نظارت ابزار‌های مربوطه از نمونه سازمان پشتیبانی و شورای رقابت خالی است.

نبود نظارت در مارکت خودرو دلیل شده بیننده گسترش اختلاف هزینه میان نرخ کارخانه و مارکت عده ای خودروها باشیم، به طوری که در باب پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک می‌توان به اختلاف هزینه ۸ میلیون تومانی اشاره نمود. هم اینک هزینه کارخانه‌ای این خودرو ۴۷ میلیون تومان است با اینحال اعمال عده ای شیوه‌ها در فروش و ارائه خودرو دلیل شده تا هزینه این کالا در مارکت به ۵۴ میلیون تومان برسد و با این وجود بیننده حاشیه مارکت ۷ میلیون تومانی برای این خودرو هستیم.

در باب رنو ساندرو دنده‌ای نیز باید به هزینه ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی این خودرو در کارخانه اشاره نمود، با اینحال هزینه آن در مارکت به ۴۸ میلیون تومان نیز رسیده است که اختلاف ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را بین هزینه کارخانه و مارکت ساندرو دنده‌ای نشان می‌دهد.

هزینه کارخانه‌ای ساندرو دنده اتوماتیک نیز ۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است، با اینحال این خودرو در مارکت ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر از هزینه کارخانه یعنی به هزینه ۵۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

هزینه رنو ساندرو استپ‌وی نیز در کارخانه ۵۵ میلیون تومان و در مارکت ۶۳ میلیون تومان است که اختلاف ۸ میلیون تومانی را نشان می‌دهد.

در بررسی مارکت خودرو می‌توان به اختلاف هزینه کارخانه‌ای سمند سورن‌ توربوشارژ اشاره کنیم به طوری که این کالا در کارخانه با هزینه ۳۹ میلیون تومان و در مارکت ۴۲ میلیون تومان ارائه می‌شود که نشان‌دهنده اختلاف ۳ میلیون تومانی بین هزینه کارخانه‌ای و مارکت این خودرو است.

هزینه دنا پلاس دنده ای نیز در کارخانه ۴۸ میلیون تومان و در مارکت ۵۳ میلیون تومان است که بیننده اختلاف ۵ میلیون تومانی در این عرصه هستیم.

در باب پژو ۲۰۰۸ نیز باید به خرید و فروش این خودرو با هزینه ۱۲۱ تا ۱۲۵ میلیون تومان در مارکت اشاره کنیم، همزمان با اینکه هزینه مطرح شده برای این خودرو از جانب ایران‌خودرو ۹۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است. با این وجود اختلاف هزینه کارخانه‌ای و مارکت این خودرو به ۲۵ میلیون تومان رسیده است.

سایپا ۱۱۱ نمونه SE نیز در مارکت حدود ۳ میلیون تومان گرانتر از هزینه کارخانه خرید و فروش می‌شود، به طوری که نرخ کارخانه‌ای این خودرو ۲۱.۵ میلیون تومان و نرخ مارکت آن ۲۴ میلیون تومان است. سایپا چندی قبلً از توقف تولید این خودرو در سایت سایپای کاشان اطلاع داد که همین موضوع دلیل تقویت هزینه این خودرو در مارکت شده است.

در حالی بیننده اختلاف هزینه کارخانه‌ای و مارکت عده ای خودروهای داخلی هستیم که نظارت بر مارکت و جلوگیری از ایجاد حاشیه هزینه ای از نمونه وظایف سازمان پشتیبانی و شورای رقابت است و اصولاً شورای رقابت با این شرط که خودروسازان مارکت محصولاتشان را مدیریت کنند و از ایجاد حاشیه در مارکت جلوگیری کنند، با گسترش هزینه خودروها موافقت کرده است.

نظارت شورای رقابت حداقل باید بر خودروهایی که بر اساس دستورالعمل این شورا هزینه‌گذاری می‌شوند و نرخ کمتر از ۴۵ میلیون تومان دارند، وجود داشته باشد با اینحال درباره این مثال هم چندان بیننده این نظارت نیستیم.

در این موقعیت شورای رقابت و سازمان پشتیبانی باید به وظیفه نظارتی خود رفتار کنند و مانع از ایجاد حاشیه هزینه ای در مارکت خودرو شوند.

منبع

دسته‌بندی‌ها: قیمت خودرو