اختلاف سراتو وارداتی با سراتو مونتاژ داخل چیست ؟

بررسی اختلاف سراتوهای وارداتی با مونتاژ داخل

سال‌ها بود که حرف آمدن سراتو روی خط تولید سایپا، زده می‌شد. انقدر این روش طولانی شد که سراتوی نسل دوم دیگر در جایی از دنیا تولید نشد و نسل سوم جانشین آن شد. این یعنی که وسیله نقلیه ای از رده خارج در سال ۱۳۹۳ به خط تولید آمد و جریان‌ها و حواشی، تازه شروع شد. خیلی‌ها به این مسئله پرداختند که آمدن سراتو اتاق قدیم، ضعف سایپا و صنعت ماست و حضور یک ماشین از رده خارج روی خط تولید، آن هم وقتی که نسل جدیدش در تمام خط تولیدها اکتیو است، تحقیر خریداران ایرانی محسوب میشود. گذشت تا اینکه سراتو سایپا در دو نمونه دنده‌ای ۱۶۰۰ سی‌سی و اتوماتیک ۲۰۰۰ سی‌سی ثبت اسم و شد و به دست خریداران رسید. این یعنی شروع از نو حواشی و جریان‌ها….
پایین کاپوت چقدر دارای اختلاف؟

سایپا، سراتوهای تولیدی خود را به شیوه مونتاژ یا CKD معرفی می‌کند و اصلی‌ترین قسمت ماشین‌ها مطمئنا جزو قطعات مونتاژی حساب می‌شود. ورژن ۱۶۰۰ سی‌سی قادر به تولید ۱۲۴ اسب بخار با گریز از مرکز ۱۵۶ نیوتون‌متر است و با گیربکس ۵+۱ دنده دستی به خریداران تحویل داده می‌شود. این ماشین به دلیل داشتن گیربکس دنده‌ای زیاد مورد استقبال قرار نگرفته است. از آنجاییکه ورژن ۱۶۰۰ وارداتی این خودرو هم وجود دارند که با گیربکس اتوماتیک معرفی شده‌اند و هزینه ای خوب دارند. ورژن اتوماتیک سراتوی سایپا، به موتور ۲۰۰۰ سی‌سی ۱۵۶ اسب‌بخاری و گریز از مرکز ۱۹۴ نیوتن متری تجهیز است. این موتور به یک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک و تیپ‌ترونیک وصل شده که قدرت را به چرخ‌های جلو خودرو می‌رساند. عده ای در لحظه معرفی این ماشین گفتند که گیربکس ورژن اتوماتیک چهارسرعته بوده و در دست به نمونه‌های ۲۰۱۰ سراتو است. با این وجود با این تفاسیر که این ایام سراتو سایپا، گیربکس ۶ سرعته را پایین کاپوت دارد، می‌توان گفت که تکنولوژی بازنگری کیا در سال ۲۰۱۱ را یدک می‌کشد. ترمزهای عقب از دیسکی که ما تا به امروز روی وارداتی‌های سراتو دیده بودیم، به کاسه‌ای تغییر کرده است. به علاوه از طرف دیگر دیگر خبری از رینگ ۱۷ اینچی نیست و رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی برای ورژن اتوماتیک و ۱۵ اینچی فولادی برای ورژن دنده‌ای جانشین شده است. در اصل سیستم تعلیق و لاستیک خودرو برمنبای Poor Road Version دیزاین شده است که سازگاری بیشتری با جاده‌های ایران دارد. اگر به لاستیک‌های سراتوهای وارداتی بنگرید، متوجه می‌شوید که اکثر این ماشین‌ها به خاطر فشار بسیار، لاستیک‌هایشان سیم زده است. این مسئله نکته مثبتی است که سراتوی سایپا سازگارتر از ورژن‌های وارداتی در خیابان‌ها حرکت می‌کنند.  در کمال تاسف ورژن‌های سایپا از سیستم کنترل کشش و استقامت (ESP) بی‌سود هستند و این یکی از نقاط ضعف  این سراتو شمرده می‌شود.

bh70cf4w07mtduskio.jpg
قابلیت ها اصلی‌ترین وجه تمایز!

سراتوی سایپا در قسمت قابلیت ها با ورژن وارداتی بسیار متمایز است. خیلی از قابلیت ها تولیدی سایپا حذف شده است. عده ای دلیل این کار را ارزان‌سازی خودرو و ساده‌‌تر شدن روش مونتاژ می‌دانند. سراتوی وارداتی در ورژن‌های متفاوتی که وارد ایران شد، سطوح متفاوتی از قابلیت ها را به معرض دید ما گذاشت که خود کمپانی کیا آن‌ها را لحاظ کرده است. در سراتو، سایپا خبری از سان‌روف نیست. صندلی‌ها هم به ساده‌ترین شکل، با روکش پارچه‌ای در سایپا آذین تولید می‌شوند. روی صندلی‌ها گرمکن نصب نشده است که در نمونه وارداتی، اکثرا می باشد. سنسور نور و باران هم طبیعی است که سایپا از آن در ورژن دنده‌ای صرف‌نظر کرده باشد. با این وجود در نمونه اتوماتیک سنسور نور نیز می باشد. به علاوه از طرف دیگر آینه تنها برقی بوده و سیستم تاشو برقی از روی آن حذف شده است. در ورژن دنده‌ای سیستم تهویه به روش دستی قرار دارد و در نمونه اتوماتیک، به روش تهویه اتوماتیک نصب شده است. در سراتو سایپا تنها دو کیسه هوا می باشد. در صورتی که در ورژن وارداتی، نمونه‌هایی با ایربگ جانبی جلو و پرده‌ای کامل هم می باشد. روشن کردن خودرو با سوییچ انجام می‌شود و نمونه استارتردار از جانب سایپا تولید نمی‌شود.

سیستم پخش هم توانایی اتصال USB،AUX و IPOD را دارد و با ۶ بلندگو کیفیت صدای خوبی را در اتاق به سرنشینان تحویل می‌دهد. در عده ای ورژن‌های سراتو، مانیتور با پخش DVD و دوربین عقب می باشد که کمپانی سایپا به روش آپشن، ورژن غیرفابریک مانیتور را تحت گارانتی خود برای خریداران نصب می‌کند. یکی از امکاناتی که در سراتو حذف شده است و واقعا جای پرسش دارد، سنسور پارک دنده عقب است. این سنسورها را هم سایپا در نمونه غیرفابریک برای خریداران نصب می‌کند. پشت آمپر تولیدی‌های سایپا با نورپردازی یخی توزیع می گردند. با این وجود ورژن‌های وارداتی در دور قاب صفحه آمپر، نور قرمز را به شکل هاله پخش می‌کند که زیبایی و جذابیت خوبی را به ماشین می‌دهد. قاب کرومی سر اگزوز هم در نمونه سایپایی حذف شده است. با این وجود در تمام نمونه‌های وارداتی هم این تزیین نیست و بیشتر در نمونه ۲۰۰۰ سی‌سی وارداتی، میتوانید دنبال سر اگزوز کرومی بگردید. دنده پشت فرمان هم جزو امکاناتی است که سراتو وارداتی درمقایسه با مونتاژ داخل بیشتر دارد. اگر به طرز واقع‌بینانه بخواهیم در باب دنده پشت فرمان سراتو نظر بدهیم، واقعا آپشنی است که جز ظاهر کاربری مخصوصی ندارد و در سرعت تعویض دنده هیچ تاثیر مثبتی نمی‌گذارد. فرمان ماشین هم هیدرولیکی مقرر کرده شده است. روی فرمان کنترل تنظیمات ضبط می باشد و در ورژن اتوماتیک، کروزکنترل هم روی فرمان قرار دارد.
چقدر کیفیت فرق دارد؟

اصلی‌ترین اختلاف کیفی در سراتو سایپا و ورژن وارداتی، در رنگ ماشین‌هاست. وقتی یک سراتو سایپایی را کنار یک نمونه وارداتی قرار می‌دهید، بطور کلی متوجه بهتری رنگ ورژن وارداتی می‌شوید. به طوری که کیفیت رنگ سراتو سایپایی حداکثر به یک تندر۹۰ می‌رسد و ممکن است در حد یک پراید باشد. دومین بحثی که در این خودرو می باشد، بویی است که در داخل ماشین استشمام می‌شود و به پراید مشابهت دارد. اصلی‌ترین دلیل این مشابهت هم صندلی‌های پارچه‌ای هستند که یقینا از یک جنس مشترک با دیگر تولیدات ساخته می‌شود. وقتی ماشین را استارت می‌زنید، صدای موتور زیاد در داخل  به‌گوش نمی‌رسد. با این وجود چیز باورنکردنی اختلاف در ترمز دستی ورژن وارداتی و تولیدی است. نمونه تولیدی، ترمز دستی دارد که اینطور گفته میشود که خوب سرهم‌بندی نشده است. این نکته را بین ۵ سراتو بازبینی کردیم که در همه با کمی اختلاف، مشترک بودند. دنده خودرو به نرمی رفتار می‌کند و شما کمتر متوجه تعویض آن می‌شوید. در اصل تفاوتی بین عملکرد موتور و گیربکس ورژن سایپایی و نمونه وارداتی نیست و از لحاظ کارکرد مشابهت فراوانی به هم دارند. اگر واقع‌بین باشیم، همان رینگ و لاستیک‌های کوچک‌تر سایپایی نرمی بیشتری به سراتو داده‌اند و می‌توان گفت که راحت‌‌تر حرکت می‌کند. در باب عملکرد ترمز باید بگوییم که به ترمز نمونه وارداتی بیشتر میتوانید اعتماد کنید تا نمونه سایپایی.

در آخر باید اشاره نمود که اصلی‌ترین دلیل خرید سراتوسایپا این است که شما قصد ندارید ماشین صفر چینی سوار شوید و ماشین اتوماتی می‌خواهید که حداقل کمی اصیل باشد. با این وجود که نبود عده ای امکاناتی که قبلا بیننده آن بودیم، جدی ترین دلیل کسل‌کننده بودن رانندگی با سراتو سایپایی است. هزینه سراتو ۱۶۰۰ دنده‌ای ۷۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در کارخانه است و در مارکت تا ۶۹ میلیون تومان هم دادوستد می‌شود. نمونه ۲۰۰۰ سی‌سی اتوماتیک ۹۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان هزینه‌‌گذاری شده است که در مارکت تا ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه می‌خورد. نکته قابل تامل این است که سراتو ۲۰۱۵ وارداتی هزینه ۱۱۰ میلیون تومان و امکاناتی مانند ۶ کیسه هوا، فرمان برقی ۳ حالته، سنسور جلو و عقب و… در آن می باشد. حال چرا باید یک ماشین از رده خارج جهانی در ایران با کمترین قابلیت ها، هزینه تمام شده بالاتر از ۹۰ میلیون تومان را تجربه کند؟
810uiyavzhd19u6n9an.jpg

zyeofw5ez0ipxyjsrvw.jpg

l4up20c1et4unv4z1gq.jpg

e5i4pebbebcwyktabn.jpg

ryddpwbhkbov4m8dbyp.jpg

xox1oj00xmux8pzxuo61.jpg

i4h9r3nbzexk7947vo7d.jpg

392fsonkxq77sr4xz6p.jpg

y9sbtm3af3k2tgsq8ekh.jpg

حسین دلاور – روزنامه جهان خودرو

منبع

دسته‌بندی‌ها: مقایسه خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,,,