اتو من | با حراج سیستم استارت-استاپ خودرو آشنا شوید

اتو من: کمپانی‌های خودروسازی پیوسته در جستجوی کاهش مصرف سوخت خودروهای خود با شیوه‌های گوناگون هستند. یکی از این شیوه‌ها سیستم استاپ/استارت اتوماتیک است.

به نوشته اتو من، اگر مدت فراوانی نمیگذرد که سر وقت خرید یک خودرو رفته باشید، یقیناً اسم سیستم تازه استاپ/استارت از جانب کمپانی‌های خودروسازی را خواهید شنید که به صحبت آن‌ها به کاهش مصرف سوخت خودروی شما یاری مینماید. طرز کار این سیستم نیز ساده است؛ وقتی که در پشت چراغ‌قرمز یا خط عابر پیاده توقف می‌کنید، به قوای پیشرانه احتیاجی نخواهید داشت؛ زمانی هم که پیشرانه‌ی خودرو روشن نباشد، مسلماً سوخت کمتری مصرف می‌کنید؛ با اینحال این سیستم دقیقاً به چه نحو کار می‌کند؟

همان‌طور که از اسم آن واضح است، سیستم استاپ/استارت پیشرانه‌ی خودرو را به‌جای درجا کار کردن در حال توقف، خاموش کرده و وقتی که قصد حرکت داشته باشید، به‌سرعت آن را روشن می‌کند. اگر شما در لحظه رانندگی توقف و حرکت فراوانی انجام دهید، میزان آلایندگی خودروی شما کاهش یافته و مصرف سوخت نیز در دوره‌های طولانی‌مدت کم می‌شود. چیزی که برای خودروسازها بیشتر ارزش دارد، افزایش متوسط کاهش مصرف سوخت است که به فروش بهتر شاسی‌بلندهای بزرگ یاری مینماید.

سیستم‌های استاپ/استارت اتوماتیک نیز با مساله‌های مهندسی همراه هستند. سیستم استارت الکتریکی که برای روشن کردن خودروی شما برای چند مرتبه در روز دیزاین شده بود، اکنون مجبور است تا این کار را هرلحظه و در هر توقف انجام دهد. مشخصاً، یک سیستم استارت که برای ۵۰ هزار بار راه‌اندازی دیزاین شده بود، نمی‌تواند ۵۰۰ هزار بار این کار را انجام دهد. ازاین‌رو خودروسازان سر وقت معرفی استارترهای ویژه با قابلیت بالاتر رفتند.

استارت زدن پی‌درپی به علاوه از طرف دیگر به قطعات داخلی موتور نیز آسیب می‌رساند. اکثر تنش‌ها و خوردگی‌های رخ‌داده در پیشرانه‌ها در لحظه استارت زدن اتفاق می‌افتند، ازاین‌رو مهندسان دست به دیزاین یاتاقان‌های خود روان‌کننده‌ای زده‌اند که در مقایسه با یاتاقان‌های معمولی اجرای مناسب تری دارند.

توانایی خود روان‌کنندگی بهتر به این معنی است که پیشرانه در لحظه نرسیدن روغن تحت‌فشار به یاتاقان‌ها، بطور کلیً در نگهداری قرار دارد. حتی بدون وجود یاتاقان‌های ویژه، تکنولوژی روغن موتور به چنان پیشرفتی دست یافته است که تمامی یاتاقان‌ها را با یک لایه‌ی محافظ از روغن برای جلوگیری از خوردگی پوشش می‌دهد.

سیستم استاپ/استارت

باوجود یک سیستم استاپ/استارت و یک جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک، ترمز گیری قبل از توقف کامل، منجر به خاموش شدن موتور می‌شود. با برداشتن پا از روی پدال ترمز (در عده ای سیستم‌ها، با گرداندن فرمان)، موتور از نوً استارت خورده و وقتی که پای خود را روی پدال گاز قرار دهید شتاب می‌گیرد.

در جعبه‌دنده‌های دستی، خلاص کردن دنده و رها کردن پدال کلاچ منجر به خاموش شدن پیشرانه می‌شود؛ گرفتن کلاچ منجر به استارت مجدد شده و خودرو با جا زدن دنده تکمیل‌ی حرکت می‌شود. پیشرانه‌ی خودرو بستگی به نوع آن، امکان دارد با استناد به نیاز سیستم کنترل دما برای گرما یا خنک کاری بیشتر، از نوً استارت بخورد؛ این سیستم به علاوه از طرف دیگر درصورتی‌که دمای محیط بالا یا پایین‌تر از درجه حرارت مدنظر باشد، خودرو را غیرفعال می‌کند.

آیا این سیستم به صرفه‌جویی در هزینه‌های شما یاری مینماید؟ به نظر نمی‌رسد؛ با اینحال اگر شما در منطقه‌ای پرترافیک زندگی می‌کنید، طی کردن چند کیلومتر در این مسیرها به ذخیره‌ی سوخت بیشتر در باک کمک کرده و یقیناً آلایندگی کمتری نیز در پی داشته باشد. مهم‌تر اینکه، نیازی نیست تا درمقایسه با وارد شدن فشار بیشتر به خودرو در پشت ترافیک نگران باشید؛ این سیستم منطبق با تکنولوژی‌های تازه مهندسی شده است.

منبع

دسته‌بندی‌ها: دسته‌بندی نشده

برچسب‌ها: