آیا در گیربکس های دستی حتما باید دنده ها را به ترتیب عوض کرد؟

آیا در گیربکس های دستی حتما باید دنده ها را به ترتیب عوض کرد؟

امروزه بسیاری از خودروهای تازه با جعبه دنده های اتوماتیک ارایه می شوند، با اینحال در عده ای از کشورها از نمونه ایران هنوز این مساله فراگیر نشده و اکثر اتومبیل ها با گیربکس های دستی به فروش می رسند.

در گیربکس های اتوماتیک تعویض یا انتخاب دنده صحیح در اوضاع مختلف بر عهده یک نرم افزار قرار داده شده و راننده نقشی در این کار ندارد.

در گیربکس های نیمه اتوماتیک تعویض دنده به وسیله راننده معمولا تحت نظارت بوده و در صورت اشتباه وی، دنده صحیح به روش اتوماتیک انتخاب می شود. در این نوع از گیربکس ها دنده ها معمولا به ترتیب کم و زیاد می شوند.

تعویض دنده,اخبار خودرو,خبرهای خودرو,بازار خودرو

در گیربکس های بطور کلی دستی این راننده است که تمام و کمال کنترل گیربکس و انتخاب دنده ها را بر دارد و برخلاف مدلهای سکوئنشال می تواند بدون رعایت ترتیب، دنده ها را تعویض کند.

برای نمونه در یک جعبه دنده دستی می توان مستقیما از دنده یک به دنده سه رفته یا برعکس از دنده پنج به دنده سه یا دو آمد،.حال سوالی که پیش می آید اینست که آیا این کار دلیل صدمه به گیربکس یا دیگر اجزا می شود یا نه؟

تعویض دنده,اخبار خودرو,خبرهای خودرو,بازار خودرو

جیسون فنسک (Jason Fenske) که حاوی مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه کارولینای شمالی است، با اجرا یک کانال یوتیوبی ویدیوهای با مزه ای پیرامون مباحث فنی و نحوه کارکرد اجزای مختلف خودرو تهیه می کند.

در یکی از تازه ترین پست ها، جیسون به مسئله تعویض دنده در گیربکس های دستی پرداخته و این مساله را تشریح کرده است.

تعویض دنده,اخبار خودرو,خبرهای خودرو,بازار خودرو

به گفته جیسون اگر بخواهیم بدون رعایت ترتیب از یک دنده سنگین به دنده های سبک تر برویم، با اینحال اگر در لحظه تعویض دور موتور بالا باشد، به دلیل عدم همخوانی سرعت چرخ ها و دور موتور، زمان درگیر شدن کلاچ به خودرو ضربه وارد می شود. این موضوع ساییدگی خفیف صفحه کلاچ را در جستجوی داشته و در بلند مدت می تواند عمر این قطعه را کاهش دهد.

تعویض دنده,اخبار خودرو,خبرهای خودرو,بازار خودرو

در حالت برعکس یعنی تعویض از دنده سبک به دنده سنگین نیز این مساله صادق بوده و در صورتی که دنده انتخابی با دور موتور و سرعت خودرو هماهنگی نداشته باشد، فشار فراوانی به سیستم انتقال قدرت وارد شده و حتی امکان دارد در عده ای موارد شدید چرخ ها قفل شده و خودرو از تعادل خارج شود.

تعویض دنده,اخبار خودرو,خبرهای خودرو,بازار خودرو

شروع حرکت با دنده ۲ هم نمونه دیگری از عواملی است که باعث استهلاک بیشتر صفحه کلاچ و فشایر زیاد به خودرو می شود. در حالت کلی پیوسته باید بین سرعت خودرو، دور موتور و دنده انتخاب شده تناسب وجود داشته باشد.

اگر یکی از این فاکتورها رعایت نشود، نوعی ناهماهنگی بوجود آمده و موتور یا سیستم انتقال قدرت تحت فشار قرار خواهد گرفت.

تعویض دنده,اخبار خودرو,خبرهای خودرو,بازار خودرو

حال اگر بخواهیم به پرسش مطرح شده در بالا جواب دهیم باید بگوییم تعویض دنده بدون رعایت ترتیب، احتمال فرسایش صفحه کلاچ را گسترش داده و می تواند دلیل تحمیل فشار مضاعف به سیستم انتقال قدرت و حتی موتور شود.

از اینرو خوب است در بیشتر مواقع با رعایت ترتیب و با توجه به سرعت و دور موتور خوب ترین دنده را انتخاب کنیم.

 

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو