شروع فرمانراویی شوالیه مک لارن سنا بر خیابان‌ها +تصویر

 

با اینحال مک لارن سنا بطور کلی برای رانندگی در مسیرهای شهری دیزاین شده است و با خصوصیت های تهاجمی و قدرتمندانه ای که دارد می تواند از قبیل تیغی برنده در خیابان ها و جاده ها، یکه تازی کند. نسبت توان به وزرن این خودرو ۶۵۸ اسب بخار به هر تن است و به خاطر چنین خصوصیت های خوب آئرودینامیکی، می توان انتظار عملکرد بسیار فرضیه آلی از آن داشت.

این خودرو به خاطر آیرتون سنا، قهرمان سه دوره مسابقات فرمول وان، نامگذاری شده است و بروزترین نمونه از مجموعه Final است که با نمونه هیبریدی P1 اختلاف های عمده ای دارد و پیشرو به اشتراک خودروهایی با پیشرانه های توربو دوگانه ۴ لیتری از نوع V8 به حساب می آید. مک لارن سنا از نمونه ۷۲۰S سبک تر و قدرتمندتر است و بدین جهت عملکرد بسیار بهتری درمقایسه با آن دارد. پیشتر نکاتی که منجر شده است این خودرو به مدلی ویژه و متمایز بدل شود را بررسی خواهیم کرد.

پیشرانه

وقتی در باب موتور مک لارن سنا نمونه ۲۰۱۸ صحبت می کنیم، در حقیقت به قوی ترین و بهترین پیشرانه ای که تابحال مک لارن روی خودروهای جاده ای اش قرار داده است، اشاره می کنیم. پیشرانه این خودرو با اسم M840TR، از نوع ۴ لیتری V8 است که توانی برابر با ۷۸۹ اسب بخار (۵۸۸ کیلو وات) دارد و گریز از مرکز نیرویی به اندازه ۸۰۰ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه از مخزن روغن خشک که خوب برای خودروهای اسپرت است سود می برد و میل لنگ این خودرو نیز از نوع صفحه تخت است که با یک جفت توربوشارژر با اینرسی بسیار اندک اجین شده است. ویست گیت های الکترونیکی پیشرانه توربوشارژ این خودرو، عملکرد واکنش گرا و سریع موتور این خودرو را در زمان سوخت رسانی تضمین می کند.

 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم

پنل شیشه ای تعبیه شده روی درب های مک لارن

ممکن است دلنشین ترین و بارزترین بخش از دیزاین بدنه مک لارن سنا، تعبیه پنل شیشه ای شفافی باشد که در قسمت پایینی درب ها قرار گرفته است. برای دیزاین این شیشه ها که بوسیله آنها می توان محیط داخلی خودرو را از بیرون دید، مک لارن بایستی کلیدهای بالابر پنجره ها و دیگر ملزوماتی که معمولا روی درها نصب می شوند را در کنسول جلوی راننده و سرنشین جلو قرار دهد. این کنسول در بالای سر راننده گنجانده شده است و کلید استارت پیشرانه هم در همین قسمت قرار گرفته است.

اندی پالمر، مدیر تولید کمپانی مک لارن، در صحبت هایی که داشته است، به این مسئله اشاره کرده که قسمت های شیشه ای درب ها وزن بسیار اندکی دارند و برای اطمینان از مقاومت بالای آنها، از برند گوریلا در دیزاین شیشه های روی درب ها استفاده شده است. به علاوه از طرف دیگر سبک ترین ورژن از خودروهای سنا، حاوی بدنه ای از نوع فیبر کربنی در قسمت های گفته شده هستند.

 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم

باله پشتی

باله پشتی بزرگ سنا، غیر از اینکه به این خودرو ظاهری خشن و تهاجمی داده است، به اشتراک خودروهای خوب برای جاده ها هم به مک لارن سنا ظاهری ویژه و منحصر بفرد داده است. این باله از نوع فیبر کربنی ساخته شده است و وقتی که خودرو ساکن باشد، بالاترین نقطه آن ۱,۲۱۹ میلی متر از سطح زمین ارتفاع دارد. به نظر می رسد این باله پشتی به نحوی دیزاین شده است که در زمان حرکت نیروی رو به پایین مناسبی ممکن می کند و در لحظه ترمز گرفتن هم مانند یک ترمز بادی، در مواجهه با نیروی اصطکاک ناشی از هوا رفتار می کند.

 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم

دیفیوزر عقب

دیفیوزر عقب تعبیه شده در مک لارن سنا، در نگاه اول به نظر حاوی دو قطعه جدا از هم می رسد؛ با اینحال در حقیقت قطعه ای یک تکه از نوع فیبر کربن است. این قطعه از پایین محور عقب خودرو شروع می شود و به تدریج تا انتهای خودرو با گسترش ارتفاع امتداد پیدا می کند. از روش این دیفیوزر، جریان هوا عبور می کند و دلیل می شود که خودرو به خوبی به کف جاده بچسبد و نیروی رو به پایین، به طرز مناسبی تقویت شود.

 

چرخ ها و ترمزها

چرخ های مقرر کرده شده برای مک لارن سنا، دقیقا همان چیزی است که خریداران از وسیله نقلیه ای با این کلاس انتظار دارند. این چرخ ها به طرز ویژه برای این خودرو ساخته شده اند و از قبیل خودروهای مسابقه ای، تجهیز به سیستم قفل مرکزی می باشند. چرخ های سنا ۲۰۱۸، نمونه P Zero Trofeo R هستند که به وسیله کمپانی پیرلی، متعلق این خودرو ساخته شده اند و در درجه اول برای رانندگی در پیست خوب هستند، با اینحال با موقعیت رانندگی در جاده هم تطابق دارند.

بر طبق گفته طراحان کمپانی مک لارن، توان توقف این خودرو بوسیله پیشرفته ترین سیستم ترمزی که تا اینجای کار روی خودروهای خوب جاده، نصب شده است، مهیا می گردد. ابزارهای مرتبط به سیستم ترمز این خودرو از دیسک های بسیار سبکی از نوع فیبر کربن تشکیل شده است که به وسیله کمپانی Azura Blu ساخته شده اند.

 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم

محیط داخلی

از قبیل تمام خودروهایی که برای رانندگی در پیست دیزاین می شوند، محیط داخلی سنا ۲۰۱۸ هم روی ابزارهای مرتبط به راننده تمرکز بیشتری داشته است و از ابزارهای و قابلیت ها زیادی که به وزن خودرو می افزایند، چندان خبری نیست. به توجه به اینکه مک لارن به طراحان خود تاکید کرده است که از حذف صندلی های سرنشینان خودرو خودداری کنند و از وسوسه کاهش وزن کلی خودرو با حذف صندلی ها چشم پوشی نمایند، با اینحال محیط اختصاص داده شده به کابین بسیار محدود است. در حقیقت کل این محیط داخلی، شامل محل نشستن سرنشینان جلو و محیط محدودی در پشت آنهاست که ابزارهای مورد نیاز برای رانندگی در پیست مانند کلاه کاسکت ها را با خود داشته باشد.

 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم

وزن

با استناد به اینکه وزن کلی این خودرو تقریبا ۱,۱۹۸ کیلوگرم است، لازم است بگوییم که کالا تازه مک لارن، سبک ترین خودروی این کمپانی بعد از تولیدات افسانه ای فرمول وان مک لارن در دهه ۱۹۹۰ میلادی است. با به کارگیری پنل هایی از نوع فیبر کربن در تولید بدنه این خودرو، این مهم میسر شده است. به علاوه از طرف دیگر بخش های داخلی و موتور سنا هم تا حد ممکن از ترکیباتی ساخته شده اند که سبک ترین وزن ممکن را دارند. در عین حال دیزاین داخل اتاق نیز به شکلی است که تا حد ممکن وزن اندکی را برای این خودرو ممکن کند.

 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم

هزینه

به توجه به کارایی محشر این خودرو و تولید محدود آن (تنها ۵۰۰ ابزار از این خودرو به تولید خواهد رسید)، از گران بودن مک لارن سنا چندان تعجب نخواهید کرد. هم اینک این تولیدکننده، هزینه کالا جدیدش را تنها برای مارکت بریتانیا مطرح کرده است که تهیه آن هزینه ای بالغ بر ۷۵۰,۰۰۰ پوند خواهد داشت. این هزینه با محاسبه مالیات بر ارزش اضافه، حدودا برابر با ۱ میلیون دلار یا ۸۵۳,۰۰۰ یورو خواهد بود.

 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم

اسم مک لارن سنا ۲۰۱۸

برای بزرگذاشت راننده افسانه ای و برزیلی فرومول وان، آیرتون سنا داسیلوا، که قهرمان سه دوره این مسابقات است، تازه ترین کالا دیزاین شده به وسیله کمپانی مک لارن، با عنوان سنا مشهور است و بدین جهت طراحان این تولیدکننده تمام تلاششان را نموده اند تا با یاد این قهرمان اتومبیلرانی، وسیله نقلیه ای تولید کنند که از لحاظ دینامیکی بسیار محشر و بی رقیب باشد. برونو سنا، برادرزاده آیرتون، که خود راننده مسابقات اتومبیلرانی، و نماینده ویژه کمپانی مک لارن است، گفته است که “خانواده ما به خاطر نامگذاری تازه ترین کالا مک لارن با اسم سنا بسیار مفتخر است و از این بابت به خودمان می بالیم.

تولید این کالا، نخستین طرح ای است که با روح مبارزه طلبی آیرتون و عملکرد ایشان در مسابقات، در تماس است. مک لارن سنا حقیقتا دلیل بزرگداشت عموی مرحوم من خواهد بود، از آنجاییکه این خودرو می تواند تجربه بهترین رانندگی را برای افرادی که با این کالا رانندگی خواهند کرد، بیافریند.”

 ده نکته ای که باید در مورد مک لارن سنا بدانیم

آنچه از مک لارن سنا ۲۰۱۸ آموخته ایم

همزمان با اینکه خودروی سه سرنشینه BP23 با صندلی راننده در وسط کابین، به طرز عمده ای با نمونه سنا اختلاف دارد، اندی پالمر مدیر تولید کمپانی مک لارن در گفتگو ای اذعان داشته است که در طول دوره دیزاین و تولید سنا، این کمپانی درس های بسیار مهمی را آموخته که می تواند از این آموزه ها به خوبی در دیزاین خودروهایش در آتی سود گیرد. با این وجود مک لارن سنا خودش از تفاوت پیشرو که در سیستم تعلیق خودروی نمونه P1 اجرا شده بود، سود می برد.

دانشی که در عرصه آئرودینامیک مک لارن سنا و دیزاین سبک این خودرو انتشار یافته است، می تواند در آتی ای نزدیک برای تولید بسیاری از خودروها مورد بهره برداری قرار گیرد. همچنین پالمر در صحبت هایش به این مسئله نیز اشاره کرده است که از پنل های شیشه ای تعبیه شده در این نمونه، برای دیگر خودروها در آتی نیز استفاده خواهد شد.

منبع:برترینها

منبع

دسته‌بندی‌ها: معرفی خودرو