آشنایی با آرم کمپانی های خودروسازی جهان

آرم کمپانی های خودروسازی جهان

ایران خودرو 

اولین نشانه‌ای که در صنعت خودروسازی ایران مطرح شد آرم حک شده بر روی پیکان بود. تصویری از یک ارابه باستانی و شمایلی از یک اسب در حال حرکت که این آرم تا لحظه توقف تولید پیکان همراه این خودرو بود.
بعد از توقف تولید پیکان و شروع تولید خودروی سمند مسوولان ایران‌خودرو دیزاین آرم تازه ای برای سمند را در معرض فراخوان عمومی گذاشتند و بالاخره برنامه استاد مرتضی ممیز که یک کله اسبی دلچسب بود، به عنوان زیباترین و بهترین اثر برای قرار گرفتن بر بدنه خودروی سمند انتخاب شد.
طرحی که با اسم خودرو بطور کلی همخوانی داشت.

 

 سایپا

سایپا 

پیدا کردن نشان تازه برای سایپا نیز به سال‌های دهه ۶۰ بازمی‌گردد در آن ایام که تولیدات این خودروساز هنوز به تنوع حال حاضر دست نیافته بود یکی از طراحان برجسته ایران با اسم ابراهیم حقیقی آرم سایپا را دیزاین کرد.
این آرم به‌زعم طراحش، صفاتی چون بالندگی و پیشرفت را القا می‌کند که مبدل به یکی از آشناترین نشانه‌های صنعتی ایران شده است.

 

 جاگوار

جاگوار 

به اشتراک خودروهای انگلیسی جاگوار لوگوی برجسته‌ای دارد. آنچه از اسم این خودرو بر می‌آید جاگوار اسم یک پلنگ درنده است که در جستجوی شکار می‌گردد.

 

 شورولت

شورولت 

نشان شورولت که شبیه به علامت جمع است به یکی از سفرهای ویلیام دورانت موسس این تولیدکننده به پاریس بازمی‌گردد.
دورانت در این سفر شیفته برنامه یکی از کاغذهای دیواری می‌شود و چند سال بعد در سال ۱۹۱۳ وی مبنای دیزاین لوگوی عده ای از خودروهای تولیدی خود که نامشان را از لوئیس شورولت راننده مسابقات سرعت به عاریت گرفته بود قرار داد.

 

 سیتروئن

سیتروئن

علامت رو به بالای سیتروئن این تصور را در تماشاگر بوجود می‌آورد که آرم سیتروئن به معنای حرکت رو به اعتلا و نزدیک شدن به مهندسی پیشرفته است؛ با اینحال چنین نیست. آندره سیتروئن کار در صنعت موتور را با تولید چرخ دنده شروع کرد و علامت نظامی دوتایی در حقیقت سمبل دنده‌های چرخ دنده است.

 

 سیزتا

سیزتا 

لوگوی سیزتا به طرز آشکار گوینده ملیت ایتالیایی کارخانه است. این لوگو طرحی از یک سر گرگ به نشانه افسانه یتبر است. بهره برداری از رنگ زرد نیز به خاطر نماد شهر مودنا در ایتالیا بوده است.

 

 بی ام و bmw

بی.ام . و

دایره بی.ام.و یک ملخ خوش فرم و در حال چرخش هواپیما است.رنگ آبی یاد آور آسمان است.کمپانی موتور سازی بایرن(Bayerische Motor Werke)موتورهای هواپیماهای جنگی را می تولید که کارخانه هایی را که اکنون در تصاحب دارند بمباران میکردند !

 

 ائودی

آئودی

چهار حلقه آئودی برخلاف عده ای اخبار غیر موثق هیچ ارتباطی به حلقه‌های المپیک ندارد، حتی نمادی از ادغام چهار کمپانی خودروسازی آلمان در سال ۱۹۳۲ است. این چهار کمپانی که د.کا.و، وندرو، هورش و آئودی را در بر می‌دریافت کردند؛ به دلیل شرایط نامناسب بازار ناچار به ادغام در یکدیگر شدند. بعد از جنگ این اتحادیه اسم خود را از زبان لاتین که در انگلیسی به معنای می‌شنوم است و از اسم موسس خود آگوسته آئودی گرفته شده حفظ کرد و تنها حلقه‌‌های نشان آن باقی ماند.

 

 فولکس واگن

فولکس واگن

کمپانی فولکس واگن در سال‌های منتهی به جنگ دوم جهانی به وسیله فرانس ریمپیسه تاسیس شد.
لوگوی اصلی که ریمیسپه در نبردی درون سازمانی دیزاین کرد و به خاطر خلاقیت مقرر کرده شده در آن ۵۰ مارک برنده شده بود، به عنوان لوگوی این تولیدکننده انتخاب شد.
لوگوی کمپانی فولکس واگن پیش از هرچیز با چرخ دنده‌ای که نشان رسمی جبهه کارگری آلمان بود احاطه شده بود با اینحال بعد از جنگ دوم جهانی این دنده از لوگو حذف شد.

 فراری

 

فراری

آرم فراری در حقیقت اسب بلند شده بر روی دو پا است که نشان خلبان آس ایتالیایی در جنگ اول جهانی است (ACE) در بین خلبانان به کسی اطلاق می‌شود که حداقل ۵ فروند از هواپیماهای دشمن را سرنگون کرده باشد)، فرانسیسکو باراگایتی از خلبانان آس ایتالیا بود، که والدینش کمپانی فراری را ترغیب کردند تا نشان پسرشان را روی خودروهای مسابقه‌ای خود قرار دهد.

 

بنز 

مرسدس بنز 

ستاره سه پر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمین ,دریاو آسمان است.این نشان برای بار نخست روی دایملر ۱۹۰۹ دیده شد و ترکیبی بود برای نشان دادن تاج افتخار بنز در تاریخ ۱۹۲۶. نشان حال حاضر حلقه محاط بر ستاره در تاریخ ۱۹۳۷ دیزاین شده است. سه شاخه مرسدس فاقد حلقه دور آن بود، با اینحال بعد از ادغام مرسدس و بنز در دهه ۲۰ میلادی حلقه گلی به دور این نشان اضافه شد.

 

 پورشه

پورشه 

آرم پورشه نشان محلی شهر اشتوتگارت است. در این نشان اسب علامت مزرعه اشتاب و شاخه و خطوط مشکی و سرخ نیز بخشی از نشان سلطنتی پادشاهی ووتمبرگ است.

 

 الفارومئو

آلفارومئو

آرم کمپانی آلفارومئو هم شبیه پورشه نشان محلی است. علائم این تولیدکننده نشان رسمی شهر میلان و مربوط به جنگ‌های صلیبی می‌باشد که در آن انسانی در حال خورده شدن است.

 

فورد 

فورد 

آرم بیضی و ساده کمپانی فورد در سال ۱۹۰۳ به وسیله هارولدویلز که شغل اصلی آن چاپ کارت ویزیت بود دیزاین شد و در سال ۱۹۲۷ عرصه ابتدایی نشان کمپانی به رنگ آبی تغییر کرد.

 

 فیات

فیات 

در دهه ۸۰ کمپانی فیات نشان ابتدی خود را به نفع حروف کلمه فیات که به طرز نامنظم کنار هم قرار گرفته بودند را کنار گذاشت و آرم تازه فیات به وسیله طراح ارشد این تولیدکننده دیزاین شد. مایو‌مایول، طراح ارشد کمپانی فیات نشان تازه فیات را به روش اتفاقی به لحظه آزمودن یکی از نمونه‌های این تولیدکننده دیزاین کرد. وی به لحظه تست خودرو از برابر یکی از تابلوهای نئون تبلیغاتی فیات عبور کرد و نور این نئون که در پی زم سیاهی آسمان معوج به ذهن خطور میکند؛ توجه وی را جلب کرد و به این طریق نشان چندساله فیات به وسیله وی دیزاین شد.

 

 ارم مازاراتی

مازاراتی

نشان مازاراتی هم شبیه آلفارومئو و پورشه سمبل یک شهر است. مازاراتی سمبل شهر بولینا است و این خودرو برای بار نخست در آن شهر تولید شد؛ و به این دلیل نشان این شهر برای این تولیدکننده خودروسازی دیزاین شد.

 

 مزدا

مزدا

نشان مزدا به وسیله ری‌یوشیمارا که یک کمپانی مشهور در عرصه تصویری‌سازی است تکامل یافته حرف «V» مقرر کرده شد. این نشان نمایانگر بال‌های باز شده می‌باشد که در فرهنگ ژاپن به معنای ابتکار، درک هدف و لطافت است.

 

 میتسوبیشی

میتسوبیشی

آرم میتسوبیشی برآمده از سه قطعه الماس لوزی شکل است که در یک نقطه تلاقی یافته‌اند. میتسوبیشی با این آرم می‌خواهد به مشتریانش بفهماند که خودروی پایین دستشان مانند یک الماس با ارزش است.

 

 روور

رو ور

روورها گروهی راهزن دریایی یا سرگردان در دریاها بودند. چیزی شبیه به وایکینگ‌ها و از همین رو کشتی وایکینگ‌ها در بیشتر مواقع و به اشکال گواگون در نشان روور وجود داشته است.

 

 اشکودا

اشکودا

نشان اشکودا شبیه به یک بوقلمون در حال پرواز است. حال آنکه بوقلمون‌ها پرواز نمی‌کنند، با اینحال این نشان در حقیقت یک پیکان بالدار است که معنی کلی سرعت را به مخاطب القا می‌کند.

 

 سوبارو

سوبارو

سوبارو اولین کارخانه ژاپنی تولیدکننده خودرو است. این نشان اشاره به گروهی شش‌تایی ستارگان خوشه پروین در صور فلکی است که در زبان ژاپنی به اسم موتسورا بوشی نیز خوانده می‌شود.

 

 تویوتا

تویوتا

نشان حال حاضر تویوتا شبیه به یک گاوچران با یک کلاه بزرگ است. در حقیقت سه بیضی درون یکدیگر است که نشان‌دهنده قلب خریدار، قلب تولید و قلب پیشرفت فنی در حال گسترش و فرصت‌های بیکران است که دور دوبیضی دیگر قرار گرفته است.

 

 ولوو

ولوو

ولوو در زبان لاتین به معنای «من می‌گردم» است و دایره پیکان‌دار نشان قراردادی فولاد است. دایره و پیکان به علاوه از طرف دیگر یادآور سپر و نیزه مریخ است که سمبل شیمیایی برای آهن نیز می‌باشد.

 

 پژو

پژو 

چه رابطه ای بین پژو و تندیس آزادی می باشد؟ جواب این است که یکی از اولین خودروهای پژو به اسم نمونه شیر شناخته میشد که نشان محلی شهر بلفورد(محل تولید نمونه مزبور)را روی خود داشت.

رنو

 

رنو

الماس رنو اولین بار به عنوان آرم ایستاده روی درب موتور ظاهر شد و بوق خودرو در پشت آن قرار میگرفت. در سال ۱۹۲۲ قسمت مرکزی نشان برای خروج هوا بریده شد.این نشان شکل حال حاضر خود را از سال ۱۹۲۴ بهمراه دارد

 آرم بوگاتی

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/2978__24.jpg

آرم هیوندای

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/2978__25.jpg

آرم کیا

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/2978__26.jpg

آرم مک لارن

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/2978__27.pngآرم کونیگ زگ

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/2978__28.jpg

آرم لامبورگینی

http://automan.ir/wp-content/uploads/2017/04/2978__29.png

 

منبع

دسته‌بندی‌ها: دانستنی های خودرو

برچسب‌ها: ,,,,,,,,,,,,